V súčasnej dobe sa letiská najmä v Európe, ale i po celom svete boria s problémami. Na vine je nedostatok zamestnancov, spôsobený masívnym prepúšťaním leteckého personálu počas pandémie COVID-19. V dobe súčasného rekordného záujmu o cestovanie tak stále častejšie dochádza k meškaniu letov či k ich zrušeniu. Ako sa vyhnúť problémom a v akom prípade máte nárok na kompenzáciu?
Stav na väčšine európskych letísk je v súčasnosti naozaj tristný a odlet na dovolenku sprevádzajú veľmi často infarktové situácie. Odporúčaný dvojhodinový časový úsek, ktorý mal slúžiť k pohodlnému odbaveniu (registrácii) a nastúpeniu na palubu lietadla, sa predlžuje. Letecké spoločnosti či letiská odporúčajú byť pred odletom na mieste aj viac ako štyri hodiny.
„Ani tak ale nie je zaručené, že let stihnete,“ upozorňuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová a dodáva: „Na niektorých letiskách nie je dosť personálu k zaisteniu chodu letiska a môžeme sa stretnúť i so situáciou, keď celé letisko otvorí iba jednu priehradku na check-in. Fronty sú potom niekoľkohodinové.“
Situácia, kedy sa nestihne odbavenie (registrácia) včas, je žiaľ vo väčšine prípadov posudzovaná ako vina cestujúceho. Pokiaľ teda chcete stihnúť let, vybavte sa dostatočným časovým predstihom a trpezlivosťou.
Začiatok očakávaného odpočinku od pracovných povinností sa tak môže kvôli problémom na letiskách nečakane skomplikovať. Cenné dny dovolenky nikto nechce stráviť na letisku. Málokto sníva o tom, že namiesto na pláži bude nervózne čakať na lietadlo. Čo teda robiť, pokiaľ nám tieto ťažkosti dovolenku skrátia? Vždy záleží na tom, čo oneskorenie alebo zrušenie letu spôsobilo. V niektorých prípadoch môže vzniknúť nárok na finančnú kompenzáciu. Predsa len nám táto okolnosť môže spôsobiť stratu radosti z dovolenky, čo je pojem, s ktorým operuje i samotný občiansky zákonník. Neváhajte sa teda ozvať a brániť svoje práva.
„Pokiaľ si nie ste svojím nárokom istý, môžete sa obrátiť na našu spotrebiteľskú poradňu. Kontaktujte nás na telefónnom čísle 299 149 009 (Česko),“ odporúča Hekšová.
Myslite na to, že vždy, pokiaľ využívate leteckú dopravu, ste chránený. Európske nariadenie počíta s kompenzáciou v prípade meškania i zrušenia letu. Situáciu je ale dobré riešiť hneď na mieste. Vhodné je požiadať o vystavenie dokumentu, v ktorom sa potvrdzuje meškanie či zrušenie letu. Samozrejme, že je možné tieto skutočnosti doložiť i na základe odletového poriadku, avšak vystavený dokument túto situáciu uľahčuje. Pokiaľ je meškanie viac než tri hodiny a sú splnené i ďalšie podmienky kladené nariadením, je tu právo na náhradu rádovo v stovkách eur.
Samozrejme záleží i na tom, či cestujeme na vlastnú päsť alebo s cestovnou kanceláriou. V prípade cesty na vlastnú päsť na nás ležia všetky papierovania a komunikácie s leteckou spoločnosťou. V prípade cesty s cestovnou kanceláriou by nám mala pomôcť práve ona. Myslime tiež na to, že často sa už na letisku môžeme stretnúť s podnikateľom, ktorý nám ponúka pomoc v prípade meškania. Ich ponuka znie často tak, že za vás všetko vybaví a z vymáhanej kompenzácie od leteckej spoločnosti si časť strhnú ako vlastnú províziu.
„Je to možnosť. ako vymáhať peniaze takmer bez práce. Spoločnosti majú skúsenosti. Vždy ale odporúčame preveriť si danú spoločnosť a pozrieť sa na ich recenzie. Naša poradňa dTestu na základe skúseností spotrebiteľov však môže vyhodnotiť poskytovanie týchto služieb ako bezpečné,“ uzatvára Hekšová.
Autor: dTest.
Jedna odpoveď na “Kompenzácie v leteckej doprave”
Let sa dá aj poistiť.