S uvoľnením pandemických opatrení vzrastá chuť vyraziť za hranice republiky.
Ceny leteniek sú veľmi priaznivé a cestovateľ sa tak za pomerne nízku čiastku môže pozrieť takmer kamkoľvek v Európe. dTest prichádza s informáciami, aké majú cestujúci v leteckej doprave práva a aké sú najväčšie problémy pri kúpe leteniek?
„Cestujúci, ktorí riešia problémy v rámci leteckej dopravy, majú celý rad práv, ktoré môžu požadovať. V závislosti na konkrétnej situácii sú práva založené buďto európskym právom, alebo na základe takzvanej Montrealskej dohody, medzi ich zmluvné strany patria i nečlenské štáty Európskej únie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Než však kúpia letenky, je potrebné dat pozor na riziká, ktoré môžu pri takom nákupe očakávať.
Najprv by si cestovateľ mal ujasniť, čo vlastne kupuje. Často sa môžeme stretnúť s tým, že spotrebiteľ, ktorý chce len (základnú) letenku, objaví pri sumarizácii objednávky vo svojom „košíku“ omnoho viac. V konečnej objednávke tak môže byť navyše cestovné poistenie, lepšia sedačka, väčší batožinový priestor a ďalšie služby, ktoré cestujúci vôbec nechcel. Zo strany predajcu by položky nemali byť pridávané automaticky, ale v praxi sa tak občas deje. Určite sa vyplatí pred zaplatením objednávky dôkladne skontrolovať cenu nákupu.
„Európske právo síce predpisuje, aby bola po celú dobu objednávky zobrazená koncová cena letenky. Tá však zahŕňa iba povinné položky napr. dane,“ uvádza Eduarda Hekšová.
Cestovateľ by si tiež mal vybrať správnu letenku s ohľadom na riziko zrušenia cesty. Každý z nás sa niekedy stretol s časovým tiesňou. Pri leteckej doprave je tento stav viac než nepríjemný. Na letisku musíte byť s dostatočným časovým predstihom a jednotlivé procedúry je nutné vykonať včas.
„Je teda možné, že sa nemôžete alebo nestihnete dostaviť na už zaplatený let,“ pokračuje Eduarda Hekšová a dopĺňa: „Vždy si vopred prečítajte storno podmienky a podmienky zmeny letu.“
Storno či zmena letu nie sú nárokové a sú často najmä pri nízkonákladových spoločnostiach spoplatnené. Čiastky za tieto služby môžu prekračovať cenu samotnej letenky.
Medzi nepríjemnosti leteckej dopravy patrí možné meškanie letu, strata batožiny či odmietnutie nástupu na palubu.
„Aj keď krajiny uvoľňujú opatrenia týkajúce sa choroby COVID-19, nezabúdnite si skontrolovať podmienky vstupu do cieľovej destinácie,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Niektorým spotrebiteľom bol zamietnutý prístup na palubu lietadla práve z toho dôvodu, že nesplnili covidové podmienky vstupu do krajiny.
Čo sa týka meškania letu, tak pamätajte na to, že v určitých prípadoch máte právo na kompenzáciu, a to v závislosti na dĺžke meškania a na vzdialenosti letu. Kompenzáciu za meškajúci let je letecká spoločnosť povinná vyplatiť, pokiaľ bol váš let v rámci EÚ alebo s leteckou spoločnosťou registrovanou v EÚ oneskorený o viac než 3 hodiny a pokiaľ nebolo meškanie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami. Výška odškodnenia je potom podľa dĺžky letu 250, 400 alebo 600 €.