Kategórie
Tlačové správy

Ako na reklamáciu poškodeného tovaru z druhej ruky

Mnoho spotrebiteľov nakupuje tovar takzvane z druhej ruky. Nie je sa čomu diviť, ceny bývajú lákavé a vďaka tomu možno ušetriť. Čo ale robiť, keď sa taká vec rozbije? Máte právo ju reklamovať? A pokiaľ áno, aké úskalia to prináša?

© auremar – Fotolia.com
© auremar – Fotolia.com.

Najväčším lákadlom pri kúpe tovaru z druhej ruky je práve výhodná cena. Je nutné ale myslieť na to, že cena nie je všetko. Ešte pred samotným nákupom si tak preverte predávajúceho. Niektoré spoločnosti sa špecializujú na predaj použitých vecí a ich preverenie nie je problém. Často však dochádza k nákupu tovaru priamo od fyzických osôb, ktorých preverenie je obtiažnejšie. I u nich si pozrite recenzie na konkrétneho predávajúceho, pokiaľ sú na internete dostupné. Pri tovare si vyžiadajte detailnejšie fotografie, prípadne doklady o jeho kúpe predávajúcim (napríklad účtenku, faktúru, záručný list). Samotnú kúpnu zmluvu, najmä u veci vyššej hodnoty, je vhodné spísať písomne a nespoliehať sa len na ústne sľuby. V zmluve by mal byť dôkladne opísaný stav tovaru v čase prevzatia, vrátane jeho prípadných nedostatkov (drobných chýb, škrabancov). Všetky takéto dokumenty vám pomôžu v prípade budúcej reklamácie či sporu.

„Pri tovare z druhé ruky môžete reklamovať len tie nedostatky a chyby, ktorými tento tovar netrpel už v okamžiku predaja, a ktoré neodpovedajú miere jeho doterajšieho používania,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

A dodáva:

„Zjednodušene povedané je možné načrtnúť tri varianty, a to podľa toho, od koho si tovar kupujete.“

Pokiaľ ste tovar zakúpili od podnikateľa, je pre vás situácia najvýhodnejšia. V takom prípade platí zákonná záruka. Dajte si však pozor na to, že môže byť skrátená na dvanásť mesiacov, namiesto bežných 24 mesiacov. O skrátení záruky musíte byť vopred informovaní a táto skutočnosť by mala byť uvedená v zmluve, prípadne v obchodných podmienkach. Pokiaľ podnikateľ predáva použitý tovar priamo cez internet a vy ste si od neho týmto spôsobom nakúpili, máte možnosť od zmluvy odstúpiť do 14 dní bez udania dôvodu a bez akejkoľvek sankcie. Pokiaľ s vami podnikateľ nekomunikuje či vznikol nejaký spor, môžete využiť mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov pri Slovenskej obchodnej inšpekcii.

„Dajte si pozor na bazáre, ktoré fungujú len na princípe sprostredkovania. Tovar totiž nekupujete od bazára, ktorý prevádzkuje podnikateľ, ale spravidla priamo od nepodnikajúcej fyzickej osoby. Na to však musíte byť upozornení. Práva z nedostatkov a chýb potom budete uplatňovať voči predávajúcemu, nie bazáru,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Stále väčšej obľube sa tešia nákupy medzi nepodnikateľmi navzájom, teda bez bazára. Ľudia často nakupujú na sociálnych sieťach, ktoré sa tomuto modelu uspôsobili a ponúkajú miesto, kde môže fyzická osoba vystaviť svoj tovar a predať ho. Ďalšou možnosťou je využitie špecializovaných webových stránok.

Tu platí, že nedostatky tovaru možno namietať po dobu 24 mesiacov, toto právo je ale možné zmluvne celkom vylúčiť. Zákon nestanovuje ani žiadnu lehotu pre vybavenie reklamácie. A v prípade neuznania reklamácie sa môžete obrátiť jedine na súd.


dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, kde nájdete výsledky nezávislých a objektívnych testov produktov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (platí v Česku) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania. Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už desaťtisíce spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniu ťažkostí, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *