Od nepamäti si ľudia utvárali názor na svoje okolie, na život, a snažili sa pochopiť celý svet.
Ak si človek vytvorí ucelený názor na svet okolo neho, povieme o ňom, že má svetonázor.
Už od staroveku nosným pilierom známych svetonázorov bolo náboženstvo.
V náboženských svetonázoroch ľudia preniesli svoje názory na iné bytosti. Namiesto toho, aby povedali „toto si myslíme“, hovoria: „Toto nám povedal boh.“ (Alebo: Toto nám povedali bohovia.)
Humanisti neprenášajú svoje názory na iné bytosti. Humanisti povedia: „Toto si myslíme preto, lebo…“ Bez toho, aby svoje názory maskovali za iné, neľudské alebo ľudsko-božské (nadprirodzené) bytosti.
Kým v nejakom náboženskom svetonázore ľudia tvrdia, že „boh stvoril ľudí“, tak v humanistickom svetonázore na otázku pôvodu ľudí odpovedá evolučná teória (darvinizmus).
Evolúcia je základným pilierom humanistického svetonázoru v otázke pôvodu a vývoja živých organizmov na planéte Zem.
K evolúcii patrí i abiogenéza, avšak dnes ešte nemáme dostatok poznatkov na ucelenejšie závery o postupnom vývoji živej hmoty z neživej hmoty.
Ďalšie názory získava humanista pre svoj svetonázor o vesmíre ako celku z vedného odboru kozmológia.
„Keďže zatiaľ vesmír ešte úplne nepoznáme (pozorujeme iba jeho časť), ani nepoznáme všetky zákonitosti a vlastnosti hmoty či vesmírnych objektov, musí kozmológia pracovať na základe vytvorenia určitých predpokladov. Vytvára preto len modely vesmíru (rozpínajúci sa, konečný, nekonečný, pulzujúci, stacionárny a podobne) a overuje ich na základe výsledkov pozorovaní mimogalaktickej astronómie a rádioastronómie.
Dnešná kozmológia sa zaoberá predovšetkým rozdelením hmoty vo vesmíre, jej vzájomným pôsobením a pohybom, ďalej premenou energie vo vesmíre a geometrickými vlastnosťami priestoru.“
V otázke medziľudských vzťahov, správania sa, majú humanisti vypracovanú humanistickú etiku, skrátene humanistiku.
Humanistika sa neustále vylepšuje, dopĺňa, a humanisti sa snažia, aby ich etické normy boli dokonalejšie.
Mám na mysli takú dokonalosť, o akej hovorí povedzme Paul Kurtz v knihe Zakázané ovocie – Etika humanizmu.
Humanista Tai Solarin povedal:
„Humanizmus nie je stráviteľný pre analfabeta; len vzdelaný človek sa môže stať humanistom.“
Takže k vzdelaniu už v detstve mu užitočným sprievodcom môžu byť knihy, ktoré preložil a vydal Rastislav Škoda vlastným nákladom v edícii K teórii a praxi humanistickej výchovy:
• Možno je to správne, možno nesprávne |
• Možno áno, možno nie |
• Keby si sa ty mal rozhodnúť, čo by si urobil? |
Autor: Ján Parada.
7 odpovedí na “Humanistický svetonázor”
[…] stať sa humanistom. Človek musí veľa premýšľať, zvažovať pre a proti. Už pri téme o humanistickom svetonázore som citoval múdre slová, ktoré povedal Tai […]
[…] Kto je humanista, človek s humanistickým svetonázorom, som vysvetlil v článku Humanistický svetonázor. […]
[…] je z nejakého náboženstva „konvertovať“ na humanizmus. Humanizmus je etický nenáboženský svetonázor, bez nadprirodzených a mystických prvkov. […]
[…] okrem teistických svetonázorov je i humanistický svetonázor. Samozrejme, z pohľadu nábožensky veriacich ľudí ide pri humanistoch takisto o […]
[…] si, nekresťania a nemoslimovia (a ďalší neteisti), čo sa píše o humanistickom svetonázore. Ale aj kdekoľvek inde si môžete o humanistoch veľa prečítať, lebo vedzte, že humanisti sú […]
[…] ako pozorujem spoločnosť, zatiaľ humanistika ťahá za kratší koniec oproti náboženským ideológiám. Za podstatne kratší […]
[…] do tejto náboženskej šlamastiky zaťahuje neveriacich? Kto sú podľa nej tí neveriaci? Humanistov iste nepozná. Možno ani nevie, že na Slovensku žijú ateisti. Áno, teisti, […]