Kategórie
Tlačové správy

Sexistickým bludom sa stal výrok Igora Matoviča

Iniciatíva Sexistický kix zrealizovala novú anticenu Sexistický blud, o ktorej rozhodovala verejnosť. Najviac hlasov získal výrok Igora Matoviča.

Iniciatíva, ktorá organizuje Sexistický kix, spustila na Medzinárodný deň žien pilotné hlasovanie o anticene za najsexistickejší výrok. Na Facebooku uverejnila nominácie zaslané z radov verejnosti. O poradí nominovaných citácií potom ľudia hlasovali pod jednotlivými výrokmi. Najviac reakcií si vyslúžil status Igora Matoviča uverejnený pri príležitosti minuloročného MDŽ. Medzi nomináciami s vysokým počtom hlasov sú napríklad aj výroky Milana Kuriaka, Anny Záborskej, Olivera Andrásyho či Milana Krajniaka.

„Výsledky hlasovania o anticene Sexistický blud odzrkadľujú, ako verejnosť vníma sexistické reči a prejavy zo strany osobností verejného života. Ľudia, ktorí sa do hlasovania zapojili, dali jasne najavo svoj nesúhlas s nekultivovaným, dehonestujúcim či ponižujúcim vyjadrovaním na základe rodu,“ uviedla Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický blud.

Status Igora Matoviča k Medzinárodnému dňu žien v roku 2020 je Sexistickým bludom

Podľa hlasujúcich je najproblematickejší status Igora Matoviča k MDŽ spred roka, v ktorom ďakoval bohu za ženy, pretože bez nich by sa vraj muži nemali na čo pozerať a smutno by podľa bývalého premiéra bolo aj mužským bruškám. Chválil boha za to, že pre mužov vyrobil ženy.

„Tento výrok nemožno vnímať inak ako kvázi vtipný odkaz ženám postavený na rodovo stereotypnom predpoklade, že úloha žien spočíva v starostlivosti o mužov a saturácii ich potrieb. Nemiestnosť výroku je podčiarknutá skutočnosťou, že sa viaže na MDŽ, deň spojený s bojom za práva žien,“ uviedla Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny.

Na tento výrok verejnosť reagovala 831 ráz, čím mu udelila najvyšší počet hlasov a označila ho za Sexistický blud (počet hlasov v čase ukončenia hlasovania).

Matovič
Status Igora Matoviča.

Držiteľovi anticeny Sexistický blud bude zaslaný list s informáciou o udelení anticeny spolu s náučnou knihou z oblasti rodovej rovnosti.

Meme pre autora Sexistického bludu od Cynickej obludy

Iniciatíva, ktorá organizuje anticenu Sexistický blud, oslovila na spoluprácu Cynickú obludu. Výsledkom je meme inšpirované výrokom Igora Matoviča – Sexistickým bludom.

Cynická obluda
Cynická obluda.

Trojicu najsexistickejších výrokov uzatvárajú citácie Olivera Andrásyho a Milana Krajniaka

Andrásy
Oliver Andrásy.
Krajniak
Milan Krajniak.

V anticene Sexistický blud verejnosť rozhodovala o 37 nominovaných výrokoch. Celkom im udelila 11 884 hlasov. Okrem najproblematickejšej citácie Igora Matoviča sa na ďalších dvoch priečkach umiestnili vyjadrenia Olivera Andrásyho (702 hlasov) a Milana Krajniaka (660 hlasov).

V anticene sa okrem nominácií s najvyšším počtom hlasov ocitli aj iné citácie rôznej miery závažnosti. Niektoré obsahovali zjavne sexistické vyjadrenia, iné pre niekoho predstavovali sivú zónu.

„Je dôležité, že v anticene dostali priestor aj výroky, v ktorých nie je znevažovanie na základe rodu či pohlavia prvoplánové. Často dokonca zodpovedajú istým prevládajúcim konvenciám, ktoré nás bežne obklopujú, a preto v nich nemusíme objaviť problém ani na druhý pokus,“ uviedla Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny.

Dodala, že na hľadanie hraníc sú vhodné práve diskusie vznikajúce pod takýmito nomináciami.

Organizačný tím anticeny upozorňuje, že tak ako pri anticene Sexistický kix hodnotí reklamy, nie reklamných zadávateľov, aj v prípade Sexistického bludu poukazuje na sexizmus konkrétnych nominovaných výrokov, a nie ich autorov či autoriek.

„Naším cieľom nie je nálepkovať autorov či autorky výrokov ako sexistov a sexistky, ale poukazovať na to, že sexistické výroky sú problematické bez ohľadu na to, kto ich povie. Od verejne činných osobností však vzhľadom na ich vplyv vo verejnom priestore očakávame vyššiu mieru zodpovednosti a citlivosti v otázkach sexizmu,“ uzavrela Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny.


O anticene Sexistický blud:

Sexistický blud vznikol ako aktivita iniciatívy Sexistický kix, ktorá organizuje anticenu za najsexistickejšie reklamy. Sexistický blud je reakciou na vysoký počet sexistických výrokov zaznievajúcich vo verejnom priestore. Anticena prináša verejnosti možnosť vyjadriť nesúhlas s ich používaním zo strany osobností verejného života.

O iniciatíve Sexistický kix:

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami ASPEKT a Nesehnutí, ktoré organizovalo anticenu Sexistické prasátečko v Českej republike. Anticenu Sexistický kix podporuje aj reklamná agentúra Róbert Slovák a jeho priatelia a Rada pre reklamu.

Partner:
Cynická obluda.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *