Kategórie
Tlačové správy

Pozor na problémové e-shopy

Lákavé ponuky na e-shope, profesionálna grafika a prehnane pozitívne recenzie, ktorých pravosť je diskutabilná.

© That Stock Company – Fotolia.com
© That Stock Company – Fotolia.com.

Spotrebitelia si na problémovom e-shope objednajú tovar, avšak po zaplatení objednávky sa dostavia nepríjemné prekvapenia. Dorazí iný tovar, zásielka príde s niekoľkomesačným oneskorením, prípadne sa jej spotrebiteľ vôbec nedočká.

Jedným z najviac riešených tém v našej spotrebiteľskej poradni sú neblahé skúsenosti spotrebiteľov s nákupmi v internetových obchodoch. Medzi také, s ktorými sa pri otázkach či sťažnostiach spotrebiteľov stretávame opa­ko­va­ne, patria napríklad Beliamo, Rivalenti, Mollio alebo Booho.

„Problémových e-shopov sa na internete vyskytuje celý rad a stále vznikajú nové,“ upozorňuje Karolína Va­lou­chová, vedúca právnej poradne spotrebiteľskej orga­ni­zá­cie dTest.

Spotrebitelia na e-shop narazia napríklad pro­stred­níc­tvom reklamy na sociálnych sieťach, prípadne pri hľadaní určitého výrobku. Často totiž práve tu nájdu lákavú po­nu­ku špecifického tovaru, ktorý na internete hľadali.

Akože zľavy

Problémové e-shopy v snahe nalákať zákazníkov nešetria ponukou zľavových akcií, avšak najnižšiu cenu za ob­do­bie 30 dní pred začiatkom zľavovej akcie väčšinou ne­u­vá­dzajú. Je otázkou, či teda ide o skutočnú zľavu. Naopak jasno je v tom, že predávajúci nesplnil svoju zákonnú informačnú povinnosť.

„Expresné“ doručenie

Ďalšou obľúbenou fintou je uvádzanie prinajmenšom zavádzajúcich informácií ohľadom dodania tovaru.

„Pri procese vytvárania objednávky je pri to­va­re uve­de­né ‚expresne odošleme do 24 hodín‘, spotrebiteľ sa tak mylne domnieva, že mu bude tovar doručený skôr, maximálne za niekoľko dní,“ vysvetľuje vedúca spo­tre­biteľskej poradne dTestu a dodáva: „Pri nahliadnutí do obchodných podmienok sa potom spotrebitelia dozvedia, že subjekt, o ktorom sa domnievali, že je predajcom tovaru, je iba sprostredkovateľom obchodu napríklad s čínskymi predajcami. Zrejme z tohto dôvodu potom doručenie zásielky, i napriek prí­pad­nému expresnému odoslaniu, trvá dlhšie, než spotrebitelia očakávajú.“

V dodacích podmienkach sa zvyčajne môžete dočítať, že doba dodania je „štandardne v rozmedzí 5 – 30 pra­cov­ných dní.“ Ďalej sa v nich napríklad píše, že „dodacia lehota doposiaľ nikdy nepresiahla 3 mesiace“. Pri pre­čí­ta­ní užívateľských recenzií nachádzajúcich sa mimo stránky problémových e-shopů sa však môžete pre­sved­čiť, že skúsenosti spotrebiteľov sú celkom iné. Rovnako spotrebitelia obracajúci sa na našu poradňu sa sťažujú na dlhú dobu dodania, ale tiež na nekomunikáciu zo strany e-shopu či na nekvalitný tovar.

Zároveň sa pri ponuke tovaru môžete stretnúť s rôznymi „certifikátmi“ a oceneniami, napríklad „overené zá­kaz­ník­mi“, ďalej „garancia spokojnosti“, „100% garancia vrátenia peňazí“, „výmena tovaru zadarmo“ a nechýba ani nálepka „najobľúbenejší internetový obchod“. Tvr­de­nia sú väčšinou neoveriteľné, a vzhľadom k tomu, že nie sú doplnené ani o informáciu, že by ich vari udelila nie­kto­rá z renomovaných nezávislých autorít, je nutné ich brať s veľkou rezervou.

Príliš dobré recenzie

Pri výbere obchodníka sa spotrebitelia radi inšpirujú re­cen­ziami ostatných zákazníkov. Problémové portály im k tomu ponúkajú plno príležitostí. Opakujúcim sa rysom je, že recenzie pôsobia vierohodne a sú doplnené rôznymi proklamáciami ako „96 % zákazníkov odporúča“ a ďalej napríklad „0,16 % reklamácií“. Aj keď je pri recenzii na­pí­sa­né, že sú overené, tak obchody následne nevysvetľujú, akým spôsobom k overeniu dochádza.

„Prehnane pozitívne hodnotenie, opakujúce sa frázy či celé meno a priezvisko vrátane fotiek alebo chýbajúce informácie o spôsobe overenia recenzií môžu vzbu­dzo­vať pochybnosti o autenticite recenzií, aj keď na prvý pohľad pôsobia vierohodne,“ uzatvára Karolína Va­lou­chová, vedúca spotrebiteľskej poradne dTestu.

Pri nákupe na internete preto buďte obozretní a recenzie na daný e-shop si overte na nezávislých portáloch. Navštívte tiež našu webovú stránku Vaše sťažnosti, kde môžete obchodníka vyhľadať a overiť si, či na neho evidujeme sťažnosti a ako sa k nim prípadne staviame.

O problémových nákupných galériách sme písali v článku Falošný e-shop – nečestnosť nákupných galérií.


Autorka: Lucie Korbeliusová.

dTest

dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou or­ga­ni­zá­ciou, ktorá v Česku pôsobí už od roku 1992. Je vyda­va­te­ľom spo­trebiteľského časopisu dTest, na ktorých strán­kach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdra­vot­ne škodlivými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. Je aj slovenská verzia www.dtest.sk. dTest je súčasťou me­dzi­národnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – +420 299 149 009 (volanie do Česka) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu kon­zul­to­vať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (pri volaní zo Slovenska platí tarifa pre volanie do Česka). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už státisíce spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniu ťažkostí, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *