Ani so zavedením dotovanej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami.
Tlačová správa Agentúry SCIO ohľadom najnovšieho prieskumu.
Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v hlavnom meste realizovala agentúra SCIO medzi 8. a 18. novembrom 2024.
Takmer polovica opýtaných (49,6 %) považuje zrušenie IC vlakov za škodlivé rozhodnutie nielen pre cestujúcich, ale aj pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku. S týmto rozhodnutím naopak súhlasí 26,4 % respondentov, ak to ušetrí verejné prostriedky. Takmer štvrtina (24 %) oslovených uviedla, že dlhé roky vlakom nejazdí, preto na túto tému nemá názor.
„V tejto otázke jednoznačne najdôležitejšiu rolu zohrala osobná, alebo rodinná väzba respondentov k železničnej doprave a jej využívanie. Preto sa napriek argumentom o šetrení verejných zdrojov väčšina respondentov prikláňa k zachovaniu IC vlakov,“ uviedol hlavný analytik agentúry SCIO Martin Klus.
V prípade zavedenia pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami s dotáciou z verejných prostriedkov je postoj verejnosti v hlavnom meste rovnako kritický. Až 40,4 % respondentov to považuje za plytvanie verejnými prostriedkami a environmentálne nezodpovedné riešenie. Len 29,8 % opýtaných vníma toto riešenie ako rozumný krok na zvýšenie mobility medzi oboma mestami a podporu cestovného ruchu.
„Zaujímavým zistením je, že 17,4 % respondentov by podporilo leteckú linku len v prípade prevádzky súkromným subjektom bez účasti štátu. To naznačuje, že časť verejnosti nie je proti samotnej myšlienke leteckého spojenia, ale skôr proti forme jeho financovania,“ doplnil Klus.
„V oboch prípadoch však vidíme, že verejnosť je citlivá na využívanie verejných zdrojov v doprave. Kým pri IC vlakoch prevláda názor o ich potrebnosti napriek nákladom, pri leteckej linke dominuje skeptický postoj k vynaloženým štátnym dotáciám na jej prevádzku. Dá sa predpokladať, že to súvisí aj s menšími očakávania osobného využitia takejto linky, ale aj narastajúcou environmentálnou uvedomelosťou obyvateľstva,“ uzavrel Klus.
Grafy:
Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenia pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov.
Autor: Agentúra SCIO.