Kategórie
Tlačové správy

Bratislavčania nesúhlasia so zrušením IC vlakov

Ani so zavedením dotovanej leteckej linky medzi Bra­tis­la­vou a Ko­ši­ca­mi.

Agentúra SCIO (výskum, analýzy, marketing a konzultácie)
Agentúra SCIO (výskum, analýzy, marketing a konzultácie).

Tlačová správa Agentúry SCIO ohľadom najnovšieho prieskumu.

Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v hlav­nom meste realizovala agentúra SCIO medzi 8. a 18. no­vem­brom 2024.

Takmer polovica opýtaných (49,6 %) považuje zrušenie IC vlakov za škodlivé rozhodnutie nielen pre cestujúcich, ale aj pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku. S týmto roz­hod­nu­tím naopak súhlasí 26,4 % respondentov, ak to ušetrí verejné prostriedky. Takmer štvrtina (24 %) oslo­ve­ných uviedla, že dlhé roky vlakom nejazdí, preto na túto tému nemá názor.

„V tejto otázke jednoznačne najdôležitejšiu rolu zohrala osobná, alebo rodinná väzba respondentov k že­lez­nič­nej doprave a jej využívanie. Preto sa napriek ar­gu­men­tom o šetrení verejných zdrojov väčšina res­pon­den­tov prikláňa k zachovaniu IC vlakov,“ uvie­dol hlavný ana­ly­tik agentúry SCIO Martin Klus.

V prípade zavedenia pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami s dotáciou z ve­rej­ných pro­stried­kov je postoj verejnosti v hlavnom meste rovnako kri­tic­ký. Až 40,4 % respondentov to považuje za plytvanie verejnými prostriedkami a environmentálne ne­zod­po­ved­né riešenie. Len 29,8 % opýtaných vníma toto riešenie ako rozumný krok na zvýšenie mobility medzi oboma mestami a podporu cestovného ruchu.

„Zaujímavým zistením je, že 17,4 % respondentov by podporilo leteckú linku len v prípade prevádzky súkromným subjektom bez účasti štátu. To naznačuje, že časť verejnosti nie je proti samotnej myšlienke le­tec­ké­ho spojenia, ale skôr proti forme jeho fi­nan­co­va­nia,“ doplnil Klus.

„V oboch prípadoch však vidíme, že verejnosť je citlivá na využívanie verejných zdrojov v doprave. Kým pri IC vlakoch prevláda názor o ich potrebnosti napriek ná­kla­dom, pri leteckej linke dominuje skeptický postoj k vynaloženým štátnym dotáciám na jej prevádzku. Dá sa predpokladať, že to súvisí aj s menšími očakávania osobného využitia takejto linky, ale aj narastajúcou en­vi­ron­men­tál­nou uvedomelosťou obyvateľstva,“ uzavrel Klus.

Grafy:

Súhlasíte so zavedením pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami dotovanou z verejných prostriedkov?
Súhlasíte so zavedením pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami dotovanou z verejných prostriedkov?
Ako hodnotíte rozhodnutie zrušiť IC vlak z a do Bratislavy?
Ako hodnotíte rozhodnutie zrušiť IC vlak z a do Bra­tis­la­vy?

Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európ­ske­ho zdru­že­nia pre mar­ke­tin­gový výskum a výskum verejnej mienky a signa­tá­rom jeho prehlá­senia o dodržia­vaní usta­no­ve­nia Medzi­ná­rod­ného kódexu praktík mar­ke­tin­go­vých a so­ciál­nych výskumov.

Autor: Agentúra SCIO.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *