Kategórie
Tlačové správy

Slováci si v porovnaní s Čechmi dovolia minúť za vianočné darčeky menej peňazí

Slováci za vianočné darčeky tento rok najčastejšie za­pla­tia od 150 do 300 eur.

Home Credit

Túto sumu minie viac ako tretina ľudí. Pre po­rov­na­nie, su­se­dia Česi budú mať Via­no­ce o niečo šted­rej­šie, keďže naj­viac z nich dá na dar­če­ky v pre­poč­te od 200 do 400 eur.

Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spo­loč­nosť Home Credit [1], väčšina Slovákov nakupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina naopak skôr preferuje kamenné predajne. Mnohí „idú po cene“, najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15 percent takých, čo vyslovene všetky kupujú len vo vý­pre­da­joch. TOP 5 to­ho­roč­ných via­noč­ných dar­če­kov Slovákov má po­ra­die – ob­le­če­nie, koz­me­ti­ka, hračky, knihy a elek­tro­ni­ka.

Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36 %) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 300 eur. O niečo menej – 100 až 150 eur – minie 13 percent a s výdavkami do 100 eur sa chce zmestiť rovnako 13 percent opýtaných. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21 %), ktorí si dovolia dať za darčeky od 300 do 500 eur a 7 percent sa dostane s týmito výdavkami na úro­veň od 500 do 1 000 eur.

„Ako nám ukázali dáta z prieskumu, maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov, je ich 25 percent. Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s me­sač­ným príjmom 2 000 eur, tých je 44 percent,“ približuje analytik trhu zo spo­loč­nosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Koľko Slováci minú celkovo za vianočné darčeky?

Koľko Slováci minú celkovo za vianočné darčeky?
Koľko Slováci minú celkovo za vianočné darčeky?

Reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit robila agentúra Ipsos na Slovensku aj v Česku. Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32 %) minie za darčeky v pre­poč­te od pri­bliž­ne 200 do 400 eur, čo je o dosť viac, ako je naj­čas­tej­šia suma u Slo­vá­kov, a to spo­mí­na­ných 150 až 300 eur. Pre po­rov­na­nie – v ČR je priemerná mesačná mzda v hospo­dár­stve niečo cez 1 830 eur, no na Slo­ven­sku 1 520 eur, teda je o vyše 300 eur nižšia.

Životná úroveň viacerých Slovákov núti k tomu, aby aj vianočné darčeky nakupovali v zľavách, no pre mnohých to zase nie je podstatné. Najviac je takých (54 %), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia a 9 percent respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však 15 percent ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny.

„Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23 %), vo veku 18 – 26 rokov (22 %), z vý­chod­né­ho Slo­ven­ska (20 %) a so zá­klad­ným vzde­la­ním (35 %),“ ko­men­tu­je Jaroslav Ondrušek.

TOP 3 – oblečenie, kozmetika, hračky

Keď sa pozrieme na, čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom, tak v prípade presnej polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49 %), nasledujú hračky (40 %), knihy (39 %), elektronika (24 %), hotovosť (23 %), poukážky (18 %), darčekové balíčky (17 %), športové vybavenie (16 %), zážitky (12 %), šperky a ho­din­ky (10 %), jedlo (7 %) a do­vo­len­ka (5 %). Jeden zo sto sa môže tešiť na živý darček v po­do­be do­má­ce­ho zvie­ratka.

Kde budú Slováci darčeky nakupovať?

Kde budú Slováci darčeky nakupovať?
Kde budú Slováci darčeky nakupovať?

Väčšinu cez e-shop, zvyšok v obchode

Z roka na rok pribúda ľudí, ktorí nakupujú darčeky z pohodlia domova prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46 %) , ktorí väčšinu kúpia práve v in­ter­ne­to­vom obchode a zbytok v ka­men­ných pre­daj­niach. Na druhej strane, iba v kla­sic­kých obchodoch darčeky zháňa 9 percent a iba v e-shopoch štyria zo sto opýtaných. Treba ale pripomenúť, že kaž­do­ročne rastie i počet pokusov o čoraz so­fisti­ko­va­nej­šie pod­vo­dy.

„Zákazníkom radíme, aby nakupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete alebo dali na od­po­rú­ča­nia známych. Naj­bez­peč­nej­šie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvoj­fak­to­ro­vým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Naj­bez­peč­nej­šou formou úhrady platieb sú kreditné a de­bet­né karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o pla­tob­nej karte v inter­ne­to­vom obchode pre ďalšie nákupy,“ radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.

Ako naložiť s nechcenými darčekmi?

Počas každého Štedrého večera sa pri rozbaľovaní darčekov bežne stáva, že kupujúci sa jednoducho netrafia do vkusu či veľkosti obdarovaných. V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum pre Home Credit, najviac je takých, ktorí si darček nechajú a nič nepovedia (40 %). Pre pätinu respondentov „žiadny darček nie je nevhodný“ a 16 percent si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4 percentá ľudí, ktorým „sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami“.

Čo robíte, keď dostanete nevhodný darček?

Čo robíte, keď dostanete nevhodný darček?
Čo robíte, keď dostanete nevhodný darček?

[1] Reprezentatívny prieskum od 11. do 15. 11. 2024 na vzorke 1 005 res­pon­den­tov re­a­li­zo­va­la agen­tú­ra Ipsos prostred­níc­tvom apli­ká­cie Instant Research ex­klu­zív­ne pre Home Credit Slo­va­kia, a.s.

Autor: Home Credit.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *