Kategórie
Zošity humanistov

Plán výučby ateizmu v anglických školách

Podľa správy z prameňa blízkeho laburistickej strane (IPPR, Inšti­tút pre výskum ve­rej­né­ho školstva), majú sa anglickí žiaci učiť o ateizme, a to v rámci do­te­raj­šej ná­bo­žen­skej výchovy, aby sa tento predmet stal v mo­der­nom svete prí­ťaž­li­vej­ším. Názov učebného predmetu sa má zmeniť z „ná­bo­žen­skej výchovy“ na „ná­bo­žen­skú, fi­lo­zo­fickú a mo­rál­nu vý­cho­vu“.

Smernice pre školy o tom, ako sa má učiť o viere ateistov, agnostikov a humanistov, pripravuje Úrad pre kvalifikáciu a vzdelanie v spolupráci s Od­de­le­ním pre výučbu IPPR.

V správe IPPR sa hovorí, že súčasné pronáboženské a pro­ti­ve­decké trendy mnohých lekcií vo výučbe náboženstva volajú po ná­prave. A keďže väčšina obyvateľstva nechodí v ne­de­ľu do kostola, nemá zmysel sprostred­ko­vať deťom len články náboženskej viery.

V roku 1980 už len 19 % dospelej populácie patrilo k nejakej cirkvi, mešite, synagóge alebo chrámu. V roku 1990 kleslo toto číslo na 17,5 % a v roku 1999 chodilo týždenne do kostola len 7 % Britov.

Školy musia poskytovať náboženskú výchovu všetkým žiakom a táto je zatiaľ jediným po­vin­ným pred­me­tom, ktorý nemá ce­lo­štátny jed­notný program.

Ben Rogers z IPPR zdôraznil, že predmet ná­bo­žen­ská vý­cho­va nemá byť zrušený, ale ak­tu­a­li­zo­va­ný.

„Keďže už len 7 % Britov chodí do kostola, mnohí by chceli, aby náboženstvo prestalo byť povinným predmetom. Nesúhlasíme. Náboženská výchova má v učebnom pláne dôležité poslanie, ale len ak sa bude aktualizovať.“

Vylúčiť náboženstvo zo zoznamu predmetov, prípadne nepripustiť na ško­lách pre­ja­vy náboženskej viery, ako sa to deje napríklad vo Fran­cúzsku, neodstráni náboženské konflikty. Ak na ne zapôsobí, tak len negatívne, ich zosilnením. No súčasná náboženská výučba má často pro­ná­bo­žen­ský a neraz priam pro­ti­ve­decký cha­rak­ter. Pritom mladí ľudia čoraz viac premýšľajú a hľadajú; filozofia je jedným z naj­rých­lej­šie sa roz­ví­ja­jú­cich učebných predmetov. Sve­to­ná­zo­ro­vá výchova má mládež vyzbrojiť na pre­ve­ro­va­nie a hod­no­te­nie ná­bo­žen­ských a ne­ná­bo­žen­ských názorov, povzbu­dzo­vať ich zvyky kri­tic­kého uva­žo­va­nia a pre­mysle­nej argu­men­tá­cie.


Autorka: Sarah Cassidyová.

Prameň: Sarah Cassidy, Atheism lessons planned for schools; Inde­pen­dent Di­gi­tal (UK); na pô­vod­nom odkaze: http://www.inde­pen­dent.co.uk/­news/­edu­ca­tion/edu­cation-news/­atheism-lessons-plan­ned-for-schools-570­143.html.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 43 v pondelok 10. mája 2004.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *