Kategórie
Zošity humanistov

Otvorený list neteistickým filozofom

Situácia ateizmu v USA je síce iná, ako u nás, ale veľmi podobná. Po­in­for­mu­je vás o nej tento list, v ktorom sa niektoré formulácie takmer doslovne kryjú s diag­nó­za­mi a kri­ti­kami Antona Rákaya v pre­došlom článku. Tam i tu stojí teda pred humanistami úloha vyvolať ozajstné ľudové hnutie, ktoré účinne odmietne nadprirodzeno.

Naša spoločnosť sa nachádza na dôležitej križovatke dejín. Sme na rázcestí, odkiaľ jedna cesta vedie do ultravedeckého, teda racionalistického storočia. No úroveň religiozity, u nás i v nie­kto­rých iných štátoch, vyzerá najvyššia, aká kedy bola. Hovoril som súkromne s mno­hými z vás o tom, že by ste sa mali stať aktívnejšími v ohľade disku­to­va­nia o otázkach neviery. Mnohí z vás prejavili v tejto súvislosti zdržanlivosť a nechuť verejne sa zapojiť do snáh búrať náboženské dogmy, ktoré držia v zajatí skoro celú spoločnosť.

Chápem, že vysokoškolskí odborníci môžu mať určité zábrany zúčastniť sa verbálnych stretnutí, ktoré sa ľahko stávajú uštipačnými a neraz dokonca cirkusovými. Musím vás však vyzvať, aby ste si premysleli svoju neochotu ukázať otvorenejšie svoj postoj k ne­viere. Naša spoločnosť sa dostáva do objatia perverzného spôsobu myslenia. Tí, čo ne­kri­ticky prijímajú ne­do­ká­za­né nad­pri­ro­dze­né my­to­ló­gie, sú uctievaní ako osobnosti, ktoré re­pre­zen­tu­jú naj­vyššie úrovne morálnosti. Na tých, čo odvážne používajú schopnosti rozumu a lo­gického myslenia, sa zazerá ako na ne­mrav­ní­kov a ste­les­ne­nie naj­horších diablov. Svedomitého neverca, ktorý je čestný v odvahe a má silu vôle sledovať rozum v jeho nevyhnutných záveroch, spoločnosť nechváli, skôr sa ho stráni.

Pre mňa to znamená, že naša spoločnosť je morálne a intelektuálne chorá. Billy Graham napíše prostoduchú až idiotskú knižku o anjeloch a skoro všetkým našim susedom tečú slzy sentimentality. Ak niekto povstane a vysvetľuje, že všetky Grahamove tvrdenia sú čisté rozprávky pre deti, pozerá sa naňho ako na diabla.

Dokedy budeme trpieť spoločnosť, v ktorej sa slepá viera a ver­nosť my­to­ló­giám verejne uctie­vajú, kým úspechy tvo­ri­vého inte­lektu sa zazná­vajú?

Všetci ste v pozícii hovorcov pre vec neviery pred veľkým publikom. Nemám na mysli len akademické debaty. Predpokladám prezentácie a pred­nášky pre občianske skupiny a všetky možné druhy organizácií celej spoločnosti.

Sám som sa už začal zúčastňovať na takých podujatiach. Mal som verejné rozhovory s takými teistami ako je Peter van Inwagen, Greg Bahnsen a, samozrejme, Wiliam Lane Craig. Hoci venujem veľa času zdokonaľovaniu svojich schopností, aby som sa stal Ingersolom dvadsiateho prvého storočia, nechcem byť jedinou osobou, ktorú ľudia a masmédiá príjmu ako hovorcu v prospech neviery.

Všetci ste preukázali neobyčajnú schopnosť vytvárať zničujúce argumenty proti náboženským dogmám. Mnohí z vás si vybudovali akademickú kariéru z vysvetľovania a odmietania nadprirodzených javov teizmu. Napriek presile vašich argumentov obrovská väčšina verejnosti ostáva v úplnej nevedomosti o tom, čo ste napísali a povedali.

Volám každého z vás, aby ste seriózne uvážili možnosť zviditeľniť sa v prúde podpory a pre­sa­dzo­va­nia neviery. Oslobodiť modernú civilizáciu od pút náboženstva je hodnotný cieľ. Je to taký významný zámer, že odôvodňuje osobné zapojenie sa do intenzívneho ťaženia širšieho dosahu. Ja, ako právnik, by som nemal byť jedinou osobou v našich neteistických radoch, ktorá využíva príležitosť hovoriť a diskutovať pred verejnosťou o otázkach voľ­no­myšlien­kar­stva. Vy, naši pro­fe­sio­nál­ni filo­zofi, by ste to tiež mali robiť. S každým, čo sa zdráha, som ochotný osobne si pohovoriť.

Sú medzi vami mnohé najkultivovanejšie mysle dnešných dní. Je tragédiou, že väčšina našej spoločnosti nie je informovaná o obrovskej sile intelektuálnych zbraní, ktoré ste vyrobili proti nad­pri­ro­dze­ným náboženským systémom. Neprijímam starú ošúchanú námietku o bežnom chápaní a tech­nickom zázraku. Ani o jednom z vás sa nedá povedať, že by nevedel upraviť svoje aka­de­mické argu­menty pre ľudové po­u­ži­tie. Som si istý, že každý z vás je schopný presvedčivo formulovať svoju výzvu nadprirodzenu alebo voči iným nezrovnalostiam a pro­ti­re­če­niam v pod­state ná­bo­žen­stiev, a to každému prie­mer­nému človeku zro­zu­mi­teľ­ným spô­so­bom.

V sedemnástom storočí malo voľno­myšlien­kar­stvo iskierku nádeje, že Spinozovo dielo zahryzne do prevlá­da­jú­cej moci náboženských dogiem. Nestalo sa tak. V osem­nástom storočí malo voľ­no­myšlien­kar­stvo iskierku nádeje, že Painov Vek rozumu porazí za­ko­re­ne­nú moc náboženských dogiem. Nestalo sa tak. Nikdy sa tak nestalo. V druhej polovici de­vät­nás­teho sto­ro­čia malo voľ­no­myšlien­kar­stvo obrovskú možnosť zatriasť mo­no­po­lom kontroly myslí cestou náboženských dogiem, a to vďaka rečníckym schopnostiam Roberta Ingersolla. Beda, pre väčšinu našej dnešnej spoločnosti sú Ingersoll a jeho dielo neznáme pojmy. O ve­deckých pokro­koch dvad­sia­teho storočia sa dalo právom pred­po­kla­dať, že uvoľnia škrtenie ľudských myslí náboženstvom. Storočie sa skončilo – a ná­bo­žen­stvo je tak pevne za­ko­re­ne­né, ako bolo, ak nie viac.

Nemôžeme pokračovať v strácaní príležitostí vyvolať ozajstné ľudové hnutie, ktoré odmietne nadprirodzeno. Čitatelia tohto otvoreného listu majú schopnosť byť časťou toho hnutia. Prosím, hovorme všetci o tom. Kiež je začínajúce dvadsiate prvé storočie časom, keď voľ­no­myšlien­kar­stvo dostane konečne svoje pevné a ne­od­ňa­teľ­né miesto na ľu­do­vom trhu myšlienok.

Pre tých, čo ma čítajú v Anglicku a inde, môžem povedať len toľko, že čo som povedal, platí v prvom rade pre Spo­je­né štáty ame­rické, ale je rov­na­ko nalie­havé aj u nich a, samo­zrejme, aj v iných štátoch.


Autor: Edward Tabash.

Edward Tabash, ústavný právnik v Beverly Hills, California, je sudcom pri okresných súdoch v Los Angeles County, pre­zi­den­tom Center for Inquiry West (Západného centra pre bá­da­nie) a právnym poradcom orga­ni­zá­cie vy­so­ko­škol­ských štu­den­tov Campus Freethought Alliance (Aliancia voľ­no­myšlien­ka­rov v inter­náte).

Prameň: Edward Tabash, An Open Letter to Nontheistic Philosophers, Free Inquiry, 20/4, s. 62, 2000.

Preložil Rastislav Škoda.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 23 v utorok 6. februára 2001.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *