Náboženskí lídri tvrdia, že ľudia nemôžu robiť správne rozhodnutia vo vlastnej morálke – špecificky etické rozhodnutia o osobnej sexualite.
Kresťanský duchovný a evanjelista Ray Comfort vyhlásil:
„V dnešnej dobe rozvíjajú ateisti slabú Darwinovu teóriu a tým otvárajú stavidlá potratom, smilstvu, pornografii, homosexualite a cudzoložstvu. Ak niet boha a sme len primátmi, niet konečného dobra ani zla. Všetko ide dobre do tých čias, kým to spoločnosť baví.“
Bežná je obžaloba, že ateisti milujú hriech, nie sú ochotní podrobiť sa bohu a znášajú príbuzenstvo s primátmi. Nemyslite si však, že ateisti nepoznajú teistické poňatie „hriechu“ a verte mi, že sa im neprieči poddať sa bohu, v ktorého neveria.
Tento komentár má za cieľ vytýčiť a posúdiť pociťované chýbanie morálnosti a hedonistického a nihilistického správania sa ateistov, s ktorými teisti všetkých odtieňov často nakladajú ako so „vzormi morálnosti“.
Teisti často vravia, že bez vnútorného a vonkajšieho vedenia vyššou mocou nemajú ľudia cit pre etiku a morálku. Táto morálna obžaloba zahŕňa nielen vraždu a krádež, ale prechádza do osobnej etiky, teda vrátane osobných rozhodnutí v otázkach sexu. Ako spoločnosť postupovala, náboženskí vodcovia mali stále rastúci zoznam príkazov Rob! a Nerob! Sekulárne spoločnosti považujú za prijateľné, ak si dospelí jednotlivci robia vlastné rozhodnutia o sexe, kým tieto nikoho nepostihujú. Náboženskí lídri však považujú za dôležité vytvoriť pre sexuálne správanie prekážky všemožného druhu.
Začalo to asi už potrebou kontroly a manipulácie so ženami v prísnych patriarchálnych kultúrach, ale stalo sa to nebezpečným najmä šírením hanby a strachu, a to už od detstva. Ak aj je medzi ateistami nezhoda o tom, kde je hranica personálnej etiky, alebo o spôsobe šírenia takýchto myšlienok, snažíme sa definovať to na osobnej a spoločenskej rovine verejným angažovaním sa a zápolením so všetkými faktmi, o ktoré ide.
Používame analýzu nákladov a výnosov, vedecké štúdie a správy z oblastí sociológie, psychológie atď. Analyzujeme históriu a spôsoby, ako osobné rozhodnutia postihujú spoločnosť; to nás vedie ku kvalifikovanému rozhodnutiu.
Pretože nepoznáme koncepcie hriechu a jeho odpustenia, uzatvárame, že v tomto živote existujú osobné a spoločenské dôsledky, no bez večnej slávy alebo večného trestu.
V snahe ukázať, ako sa môže líšiť osobná etika, týkajúca sa sexu, u nábožných ľudí a ateistov, napísal Dean Van Drasek knihu “Why Sex Can Be Better for Atheists” (Prečo môže byť sex lepší pre ateistov), v ktorej diskutuje, prečo sú všedné „hriechy“ pre ateistov aktuálne prípustné, prečo nie sú „zlé“ a prečo môžu ateistickú sexuálnu skúsenosť urobiť dokonca lepšou, ako je skúsenosť teistu.
Rozoberá problematiku masturbácie, pornografie, prostitúcie a sexuálnej orientácie. Hovorí aj o panenstve, prečo to nie je nič zvláštne a nepotrebuje ochranu.
Hoci Deanovo posolstvo je veľmi populárne, nepreberali ho všetci ateisti s entuziazmom; platí však, že absencia absolútnej morálnej autority a ochota nesúhlasiť s každým sú znaky silnej doktríny.
Dean končí šírením názoru, že ateizmus schvaľuje informované sexuálne voľby dospelých jednotlivcov, ktoré berú do úvahy iné voľby, ale nepripúšťajú vedenie nejakým božstvom alebo svätou knihou.
„Byť ateistom znamená necítiť sa vinným zo sexuálnej aktivity na základe náboženského učenia o základnej biologickej funkcii.“
Ako ovplyvnil váš ateizmus vašu osobnú morálku? Ako rozhodujete, čo je „správne“ a čo „zlé“ v oblastiach vašej osobnej etiky? Napíšte nám o tom, radi to uverejníme na našej webovej stránke, prípadne aj anonymne.
Poznámka Jána Paradu, editora stránky Humanisti.sk: Už je to neaktuálne, píšte sem do komentárov pod týmto článkom. Stránka Zošity humanistov bola zrušená po smrti Rastislava Škodu.
Témy na rozmýšľanie:
Chcem byť dobrý, pretože chcem byť ako ty.
Nepotrebuješ náboženstvo, aby si bol morálny. Ak nevieš rozlíšiť dobré od zlého, chýba ti empatia, nie náboženstvo.
Dobrý bez boha. (Good Without God.)
Autor: Atheist Republic.
Prameň: E-mail od Atheist Republic zo 14. 8. 2017, Religion’s illegitimate claim of authority on sex and morality.
Článok bol pôvodne uverejnený v Zošitoch humanistov č. 113 v sobotu 19. augusta 2017.
Rastislav Škoda ešte odkazoval na stránku Grega Epsteina, humanistického kaplána na Harvarde.