Kategórie
Zošity humanistov

Nelegitímne pripisovanie autority pri sexe a morálnosti na účet cirkvi

Náboženskí lídri tvrdia, že ľudia nemôžu robiť správne roz­hod­nu­tia vo vlastnej mo­rál­ke – špe­ci­ficky etické roz­hod­nu­tia o osob­nej se­xu­a­li­te.

Kresťanský duchovný a evanjelista Ray Comfort vy­hlá­sil:

„V dnešnej dobe rozvíjajú ateisti slabú Darwinovu teóriu a tým otvá­ra­jú sta­vidlá potratom, smilstvu, por­no­gra­fii, ho­mo­se­xu­a­li­te a cudzo­ložstvu. Ak niet boha a sme len pri­mátmi, niet ko­neč­ného dobra ani zla. Všetko ide dobre do tých čias, kým to spo­loč­nosť baví.“

Bežná je obžaloba, že ateisti milujú hriech, nie sú ochotní pod­ro­biť sa bohu a zná­ša­jú prí­bu­zen­stvo s pri­mát­mi. Nemyslite si však, že ateisti ne­pozna­jú teistické poňatie „hriechu“ a verte mi, že sa im ne­prieči poddať sa bohu, v kto­ré­ho ne­ve­ria.

Tento komentár má za cieľ vytýčiť a posúdiť pociťované chýbanie morálnosti a he­do­nis­tic­ké­ho a ni­hi­lis­tic­ké­ho sprá­va­nia sa ateistov, s kto­rými teisti všetkých odtieňov často nakla­da­jú ako so „vzormi mo­rál­nosti“.

Teisti často vravia, že bez vnútorného a von­kaj­šie­ho ve­de­nia vyššou mocou nemajú ľudia cit pre etiku a mo­rál­ku. Táto morálna obžaloba zahŕňa nielen vraždu a krá­dež, ale pre­chá­dza do osob­nej etiky, teda vrátane osobných rozhodnutí v otázkach sexu. Ako spo­loč­nosť postu­po­va­la, náboženskí vodcovia mali stále rastúci zoznam príkazov Rob! a Nerob! Se­ku­lár­ne spoločnosti po­va­žu­jú za pri­ja­teľ­né, ak si dospelí jed­not­livci robia vlastné rozhod­nu­tia o sexe, kým tieto ni­ko­ho ne­posti­hu­jú. Náboženskí lídri však po­va­žu­jú za dô­le­ži­té vytvoriť pre se­xu­ál­ne sprá­va­nie pre­kážky vše­mož­ného druhu.

Začalo to asi už potrebou kontroly a manipulácie so že­na­mi v prísnych patriar­chál­nych kul­tú­rach, ale stalo sa to ne­bez­peč­ným najmä ší­re­ním hanby a strachu, a to už od detstva. Ak aj je medzi ateistami ne­zhoda o tom, kde je hra­nica per­so­nál­nej etiky, alebo o spô­so­be šírenia takýchto myšlienok, snažíme sa de­fi­no­vať to na osobnej a spo­lo­čen­skej rovine ve­rej­ným an­ga­žo­va­ním sa a zá­po­le­ním so všet­kými faktmi, o ktoré ide.

Používame analýzu nákladov a výnosov, vedecké štúdie a správy z oblastí so­cio­ló­gie, psy­cho­ló­gie atď. Ana­ly­zu­je­me históriu a spô­soby, ako osobné rozhod­nutia posti­hujú spo­loč­nosť; to nás vedie ku kva­li­fi­ko­va­né­mu rozhod­nu­tiu.

Pretože nepoznáme koncepcie hriechu a jeho odpustenia, uzatvá­ra­me, že v tomto živote existujú osobné a spo­lo­čen­ské dôsledky, no bez večnej slávy alebo večného trestu.

V snahe ukázať, ako sa môže líšiť osobná etika, týkajúca sa sexu, u ná­bož­ných ľudí a ateistov, napísal Dean Van Drasek knihu “Why Sex Can Be Better for Atheists” (Prečo môže byť sex lepší pre ateistov), v kto­rej disku­tuje, prečo sú všedné „hriechy“ pre ateistov aktuálne prí­pustné, prečo nie sú „zlé“ a pre­čo môžu ateistickú sexuálnu skúsenosť uro­biť do­kon­ca lepšou, ako je skú­se­nosť teistu.

Rozoberá problematiku masturbácie, pornografie, prosti­tú­cie a se­xu­ál­nej orien­tá­cie. Hovorí aj o pa­nen­stve, prečo to nie je nič zvláštne a ne­potre­bu­je ochranu.

Hoci Deanovo posolstvo je veľmi populárne, nepreberali ho všetci ateisti s entuziazmom; platí však, že absencia absolútnej morálnej autority a ochota nesúhlasiť s každým sú znaky silnej doktríny.

Dean končí šírením názoru, že ateizmus schva­ľu­je in­for­mo­va­né sexuálne voľby dospelých jed­not­liv­cov, ktoré berú do úva­hy iné voľby, ale ne­pri­púš­ťajú vedenie nejakým božstvom alebo svätou knihou.

„Byť ateistom znamená necítiť sa vinným zo se­xu­ál­nej akti­vity na zá­kla­de ná­bo­žen­ského učenia o zá­klad­nej bio­lo­gic­kej funkcii.“

Ako ovplyvnil váš ateizmus vašu osobnú morálku? Ako rozho­du­je­te, čo je „správne“ a čo „zlé“ v oblastiach vašej osobnej etiky? Na­píšte nám o tom, radi to uve­rej­ní­me na na­šej webovej stránke, prí­padne aj ano­nym­ne.

Poznámka Jána Paradu, editora stránky Humanisti.sk: Už je to ne­ak­tu­ál­ne, píšte sem do ko­men­tá­rov pod týmto článkom. Stránka Zošity humanistov bola zru­še­ná po smrti Rasti­slava Škodu.

Témy na rozmýšľanie:

Chcem byť dobrý, pretože chcem byť ako ty.

„Ľudská slušnosť nie je za­lo­že­ná na ná­bo­žen­stve. Pred­chá­dza mu.“

Christopher Hitchens

Nepotrebuješ náboženstvo, aby si bol morálny. Ak nevieš rozlíšiť dobré od zlého, chýba ti em­pa­tia, nie ná­bo­žen­stvo.

Dobrý bez boha. (Good Without God.)


Autor: Atheist Republic.

Prameň: E-mail od Atheist Republic zo 14. 8. 2017, Religion’s illegitimate claim of au­tho­ri­ty on sex and mo­ra­li­ty.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 113 v sobotu 19. augusta 2017.

Rastislav Škoda ešte odkazoval na stránku Grega Epsteina, hu­ma­nis­tic­ké­ho kap­lá­na na Har­var­de.

Obálka knihy Good Without God (Dobrý bez boha)

Obálka knihy Good Without God (Dobrý bez boha).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *