Kategórie
Tlačové správy

Reklamovať. Ale u koho?

Poruchový výrobok je v mno­hých prí­pa­doch možné rekla­mo­vať.

© Adam Gregor – Fotolia.com

© Adam Gregor – Fotolia.com.

Nie vždy je ale zrejmé, na koho sa s rekla­má­ciou obrátiť. Mož­ností je totiž hneď nie­koľko. Kedy rekla­mo­vať u pre­dá­va­jú­ceho a kedy zase v servise či priamo u vý­robcu?

Predajca alebo servis

„Základné pravidlo znie, že máte tovar reklamovať tam, kde ste ho kúpili,“ radí Eduarda Hekšová, ria­di­teľ­ka spotre­bi­teľ­skej orga­ni­zá­cie dTest, a do­dá­va: „Spotre­bi­teľ uzatvára zmluvu s pre­daj­com, je preto lo­gické, že voči nemu bude tiež uplat­ňo­vať svoje nároky, na­príklad práve pri rekla­má­cii.“

Iná situácia by mohla nastať v prípade, že pre­dá­va­jú­ci výslovne oz­načí inú osobu k vy­ko­na­niu opravy v mieste pre­dá­va­jú­ceho alebo v mieste pre ku­pu­jú­ceho bližšom, typicky auto­ri­zo­vaný servis. Na túto okol­nosť má pre­dajca po­vin­nosť upo­zor­niť, na­príklad v potvrdení o po­vin­nostiach ply­nú­cich z do­da­nia poško­de­né­ho to­varu.

„Pokiaľ predajca označí servis k vy­ko­na­niu opravy, obra­cajte sa priamo na neho. To však platí, zdô­raz­ňu­jem, len pre opravy. Ak po­ža­du­je­te iný spô­sob vy­ba­ve­nia rekla­má­cie, na­príklad do­da­nie novej veci, potom sa obráťte opäť na pre­dajcu,“ vysvet­ľuje ria­di­teľ­ka dTestu.

Pre úplnosť pripomíname, že reklamáciu je možné uplatniť po celú pre­vádz­ko­vú dobu pre­daj­cu, a tiež v jeho sídle alebo mieste pod­ni­ka­nia.

Nie je prevádzka ako prevádzka

„Pokiaľ má predajca viac prevádzok, je možné sa s rekla­má­ciou obrátiť na kto­rú­koľ­vek z nich za pred­po­kladu, že je v nej prijatie rekla­má­cie možné s ohľa­dom na sor­ti­ment po­nú­ka­né­ho tovaru. Pokiaľ teda pod­ni­ka­teľ pre­vádz­kuje hračkárstvo a ďalej i obchod s elektro­ni­kou, v hračkárstve radšej po­ka­ze­nú pračku ne­rekla­mujte,“ upo­zor­ňuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Naopak rov­na­ko vy­ze­ra­júci obchod ne­musí byť pri rekla­má­cii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvanú fran­ší­zu. Obchody pod rov­na­kou značkou tak nutne ne­mu­sia mať rov­na­kého pre­vádz­ko­va­te­ľa.“

Kedy osloviť výrobcu

Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom v žiadnom zmluvnom vzťahu. V nie­kto­rých prí­pa­doch sa napriek všetkému vyplatí ho osloviť.

„Keď si zakúpite tovar s nadštandardnou zá­ru­kou – po­vedz­me pračku s 10-ročnou zá­ru­kou na mo­tor, potom často ide o zá­vä­zok, ktorý na seba dobro­voľne prevzal práve výrobca. V ob­dob­ných prí­pa­doch preto teda svoje práva uplat­ňujte u neho,“ uvádza riaditeľka dTestu.

Rovnako sa ponúka pokúsiť sa výrobcu osloviť v si­tu­á­ciách, keď s vý­rob­kom ne­po­cho­díte u pre­dajcu. Vý­robca síce nie je po­vinný sa takou rekla­má­ciou za­o­be­rať, v záujme bu­do­va­nia dobrého mena vám však môže, ale ne­musí, vy­ho­vieť.

Nákup z druhej ruky

Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného pod­ni­ka­te­ľa sa postup prakticky ne­od­li­šuje. Problém môže nastať pri ná­kupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostred­níc­tvom rôznych ba­zá­ro­vých portálov alebo ešte stále častejšie cez so­ciálne siete (na­príklad Face­book). V týchto prí­pa­doch vám síce pre­dá­va­júci môže po­núk­nuť svoj pô­vod­ný doklad o kúpe, tak či tak, s pô­vod­ným pre­daj­com nie je ku­pu­jú­ci už po­u­ži­tého tovaru v žiad­nom právnom vzťahu. V praxi pôvodní pre­daj­co­via väčšinou ne­ro­bia pri takej rekla­má­cii problémy. Správne by ste však mali rekla­má­ciu uplatniť u pre­daj­cu, od kto­rého ste tovar kúpili. Si­tu­á­ciu je možné riešiť tiež postú­pe­ním práv zo ško­do­vého plnenia, kedy sa nový ku­pu­júci fakticky dostane voči pre­daj­covi do po­sta­ve­nia pô­vod­ného ku­pu­jú­ceho. Vzor postú­pe­nia náj­de­te na stránke Postú­pe­nie práv zo ško­do­vé­ho plnenia.

Pokiaľ spotrebitelia majú otázky k tejto téme, môžu sa obrá­tiť na bez­plat­nú spotre­bi­teľ­skú po­rad­ňu dTestu, a to elektro­nicky na on-line po­rad­ňu pre spo­tre­bi­te­ľov alebo te­le­fo­nicky na číslo 299 149 009 (Česko).


Autorka: Lucie Korbeliusová.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *