Poruchový výrobok je v mnohých prípadoch možné reklamovať.
Nie vždy je ale zrejmé, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž hneď niekoľko. Kedy reklamovať u predávajúceho a kedy zase v servise či priamo u výrobcu?
Predajca alebo servis
„Základné pravidlo znie, že máte tovar reklamovať tam, kde ste ho kúpili,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest, a dodáva: „Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii.“
Iná situácia by mohla nastať v prípade, že predávajúci výslovne označí inú osobu k vykonaniu opravy v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, typicky autorizovaný servis. Na túto okolnosť má predajca povinnosť upozorniť, napríklad v potvrdení o povinnostiach plynúcich z dodania poškodeného tovaru.
„Pokiaľ predajca označí servis k vykonaniu opravy, obracajte sa priamo na neho. To však platí, zdôrazňujem, len pre opravy. Ak požadujete iný spôsob vybavenia reklamácie, napríklad dodanie novej veci, potom sa obráťte opäť na predajcu,“ vysvetľuje riaditeľka dTestu.
Pre úplnosť pripomíname, že reklamáciu je možné uplatniť po celú prevádzkovú dobu predajcu, a tiež v jeho sídle alebo mieste podnikania.
Nie je prevádzka ako prevádzka
„Pokiaľ má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich za predpokladu, že je v nej prijatie reklamácie možné s ohľadom na sortiment ponúkaného tovaru. Pokiaľ teda podnikateľ prevádzkuje hračkárstvo a ďalej i obchod s elektronikou, v hračkárstve radšej pokazenú pračku nereklamujte,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Naopak rovnako vyzerajúci obchod nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu. Môže totiž ísť o takzvanú franšízu. Obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa.“
Kedy osloviť výrobcu
Spotrebiteľ spravidla nie je s výrobcom v žiadnom zmluvnom vzťahu. V niektorých prípadoch sa napriek všetkému vyplatí ho osloviť.
„Keď si zakúpite tovar s nadštandardnou zárukou – povedzme pračku s 10-ročnou zárukou na motor, potom často ide o záväzok, ktorý na seba dobrovoľne prevzal práve výrobca. V obdobných prípadoch preto teda svoje práva uplatňujte u neho,“ uvádza riaditeľka dTestu.
Rovnako sa ponúka pokúsiť sa výrobcu osloviť v situáciách, keď s výrobkom nepochodíte u predajcu. Výrobca síce nie je povinný sa takou reklamáciou zaoberať, v záujme budovania dobrého mena vám však môže, ale nemusí, vyhovieť.
Nákup z druhej ruky
Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného podnikateľa sa postup prakticky neodlišuje. Problém môže nastať pri nákupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo ešte stále častejšie cez sociálne siete (napríklad Facebook). V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, tak či tak, s pôvodným predajcom nie je kupujúci už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu. V praxi pôvodní predajcovia väčšinou nerobia pri takej reklamácii problémy. Správne by ste však mali reklamáciu uplatniť u predajcu, od ktorého ste tovar kúpili. Situáciu je možné riešiť tiež postúpením práv zo škodového plnenia, kedy sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho. Vzor postúpenia nájdete na stránke Postúpenie práv zo škodového plnenia.
Pokiaľ spotrebitelia majú otázky k tejto téme, môžu sa obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu, a to elektronicky na on-line poradňu pre spotrebiteľov alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko).
Autorka: Lucie Korbeliusová.