Kategórie
Tlačové správy

Pretitulované Slovensko

Pyrrhovo víťazstvo vysokého školstva.

Neexistuje veľa ukazovateľov, v ktorých by sa slovenské školstvo mohlo pochváliť, že dosiahlo ciele, ku ktorým sa zaviazalo. Jedným takýmto uka­zo­va­te­ľom je podiel absolventov vysokých škôl medzi mladými ľuďmi. Keď sme vstupovali do EÚ, dosahoval tento podiel 14 %. Minulý rok sa dostal na 40 %, čo zod­po­ve­dá cieľu, ktorý sme si kedysi dávno ambiciózne nastavili. To je tesne za prie­me­rom EÚ (43 %) a pred­behli sme napríklad Česko s kon­zer­va­tív­nej­ším cieľom (33,7 %) a Ma­ďarsko (29,4 %). Za tento výsledok vďačíme hlavne ženám. Medzi mladými ženami má už skoro polovica vy­so­ko­školský titul. Na Slo­ven­sku absolvuje vyšší podiel žien, ako je priemer v Európe.

Tento papierový úspech v titulovaní populácie však pri­nie­sol aj nie­koľko ne­za­mýš­ľa­ných dôsledkov. Prvým je rýchly nárast pre­kva­li­fi­ko­va­nosti. To sú absolventi vysokých škôl, ktorí pracujú na pozíciách, ktoré vy­so­ko­škol­ské vzdelanie nevyžadujú. Slovensko dosiahlo v tomto ukazovateli Eurostatu naj­rýchlejší rast medzi rokmi 2008 až 2020 spomedzi všetkých krajín EÚ. Miera pre­kva­li­fi­ko­va­nosti tu vzrástla o 12,7 p. b. a dosiala nadpriemernú úroveň 22,5 %. Podľa dát OECD dosahujú slovenskí absolventi vysokých škôl v za­mestnaní dokonca naj­vyššiu mieru pre­kva­li­fi­ko­va­nosti.

Tento vývoj vypovedá o tom, že veľká prívalová vlna študentov vysokých škôl z posledných dvoch dekád študovala často len pre titul a bez ohľadu na uplat­ni­teľ­nosť na trhu práce. Potvrdzuje to aj vývoj mzdového bonusu absolventov vysokých škôl oproti absolventom stredných škôl. Ten klesá už dvanásty rok za sebou. Priemerný absolvent s vy­so­ko­škol­ským titulom zarobil v roku 2022 o 42 % viac ako stre­do­ško­lák, pričom v roku 2010 to bolo o 60 % viac.

Že nejde nutne o prirodzený vývoj, ukazujú medzinárodné porovnania. Na Slovensku došlo k druhému najvyššiemu prepadu mzdového bonusu z 15 vybraných krajín EÚ. Predbehlo nás len Maďarsko. A zároveň v mnohých krajinách ako Nemecko, Estónsko alebo Lotyšsko mzdový bonus vy­so­ko­škol­ského titulu v čase rástol.

K hodnoteniu titulovania je potrebné pripočítať aj špecifický kultúrny jav Slovenska v po­do­be nízkej hodnoty bakalárskeho titulu. Na Slovensku máme naj­vyšší podiel absolventov bakalárskeho štúdia, ktorí pokračujú na magisterské štúdium zo všetkých krajín OECD. Ne­u­ve­ri­teľ­ných 98 % štu­dentov pokračuje za magistra, pričom v EÚ je to priemerne približne 60 %. Dĺžka vzdelávania študentov sa tak u nás zby­točne predlžuje.

Otázka teraz je, čo s tým. Ako zlepšiť kvalitu absolventov vysokých škôl. Okrem rôznych zmien na strane riadenia a fungovania samotných vysokých škôl hrá určite dôležitú rolu aj nastavenie spôsobu financovania. Zmeny sú potrebné na strane ponuky aj dopytu.

Na strane dopytu to znamená zaviesť určitú formu spolufinancovania samotnými študentmi. To pomôže zmeniť vnímanie štúdia zo spotrebného statku ako „predĺženie študentského života“ či „vzdelávanie len pre titul“ a stane sa z neho viac skutočná investícia do ľudského kapitálu, od ktorej majú študenti očakávať nejaký výnos v budúcnosti.

Toto spolufinancovania nemusí byť nutne formou platby za štúdium vopred. Vo svete je čoraz populárnejší systém financovania vzdelávania, keď študent spláca náklady svojho vzde­lá­va­nia až spätne ako časť svojho budúceho príjmu. Tento systém využívajú v zahra­ničí súkromné stredné a vysoké školy, ako aj celé školské systémy, napríklad v Austrálii, v Spo­je­nom krá­ľov­stve a USA.

Na strane ponuky to znamená zmeniť spôsob financovania tak, aby vysoké školy mali viac „zainvestované“ do budúcnosti a kariéry svojich absolventov. To sa dá tým spôsobom, že významná časť zdrojov vysokých škôl bude pochádzať z poplatkov absolventov, ktoré začnú splácať po úspešnom zamestnaní sa. Takto dôjde k pre­via­za­niu budúcnosti vysokých škôl s bu­dúc­nosťou ich študentov a školy budú mať väčšiu motiváciu poskytovať perspektívne odbory s vy­so­kou uplat­ni­teľ­nosťou na trhu práce.

Takéto zmeny financovania na strane ponuky a dopytu by znamenali, že tie vysoké školy, fakulty a pedagógovia, ktorí nedokážu zabezpečiť dostatočnú pridanú hodnotu budú musieť postupne vysoké školstvo opustiť. Tak isto aj študenti, ktorí štúdium nemyslia vážne a berú ho len ako predlženie mladosti, si budú musieť dvakrát rozmyslieť, či im to za to stojí.

Výsledkom možno bude menej fungujúcich vysokých škôl a menej študentov na nich. To však nie je chyba zmien. To je ich žiadaná vlastnosť. Vzdelanie nie je samé o sebe zázračná mana, v ktorej chceme za každú cenu vykúpať čo najviac ľudí. Aj vzdelávanie musí mať zmysel. Byť relevantné a na konci dňa priniesť očakávané benefity. Aj vzdelávanie potrebuje spätnú väzbu.


Autor: Róbert Chovanculiak, INESS.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *