Kategórie
Zošity humanistov

Náboženská morálka: nezmyselná, bezcenná a čisto subjektívna

Do nedávneho čísla časopisu Free Inquiry (au­gust/sep­tem­ber 2014) som na­pí­sal článok o dô­le­ži­tosti objek­tív­nosti mo­rálky, ale pre rozsah témy bez sú­vislosti s Bohom a jeho pri­ká­za­niami. Musel som vynechať niektoré dô­le­žité argu­menty; napríklad, že spo­lie­ha­nie sa na Boha a jeho pri­ká­za­nia ako morálne smer­nice robí morálku ne­na­pra­vi­teľ­ne sub­jek­tívnou. Nábo­žen­ským textom môžete ospra­vedlniť všetko a nič.

Dovoľte mi rozšíriť sa o tomto bode. Osobitne časové sa mi to vidí v sú­vislosti s opa­ko­va­nými tvrde­niami pre­zi­denta Baracka Obamu, že „žiaden Boh ne­pri­púšťa teror“ fa­na­ti­kov Islam­ského štátu a Sýrie – pozri jeho reč v OSN 24. sep­tem­bra 2014. Pre­zi­den­tovo tvrdenie vedie k za­u­jí­ma­vej otázke: Ako vieme, čo Boh dopúšťa alebo pri­ka­zuje? Nuž, ak nie ste prorok, ktorý mal pri­vi­lé­gium ko­mu­ni­ko­vať priamo s bohom alebo niektorým z jeho anjelských poslov, musíte sa spo­liehať na to, čo povedal nejaký prorok, že Boh po­ve­dal. Aby aj budúce ge­ne­rá­cie mali osoh z týchto božích zjavení, za­chy­tá­vali sa tieto výroky z druhej ruky písomne a vy­dali posvätné texty, napríklad židovskú Bibliu (známu aj ako Starý zákon), Nový zákon a Korán.

Problém sa vynorí, keď prorok opustí scénu a ostane na nás, ako inter­pre­to­vať tieto texty. Sväté písma všetkých troch hlavných mo­no­te­is­tic­kých ná­bo­žen­stiev – ži­dovstva, kres­ťanstva a islamu – sú zmie­ša­ni­nou po­zo­ro­vaní, ko­men­tárov a ná­padov z roz­lič­ných období o roz­lič­ných veciach, často si pro­ti­re­čia­cich. Aj Korán, ktorý si pripisuje oproti Biblii a No­vému zákonu výhodu, že údajne po­chá­dza z pera len jedného proroka, pri­púšťa, že sú možné rozličné inter­pre­tá­cie niektorých pasáží. Známy je v tomto ohľade 7. verš 3. ka­pi­toly:

„Bol to on (Boh), kto vám zoslal toto Písmo. Niektoré jeho verše majú de­fi­ni­tívnu platnosť – to sú základné kamene Písma – kým niektoré sú viac­značné. Skazené srdce dychtivo hľadá dvoj­značnosti a za­sieva svár vy­mýšľa­ním vlastných názorov: No len boh pozná správny názor.“ (M. A. S. Abdel Haleem, Oxford University Press, 2004).

Tento verš je vskutku prekvapujúci. Ponechajme bokom záhadu, prečo Alah úmyselne vytvára dvoj­značné zjavenia. Tento verš skutočne pripúšťa, že Korán možno inter­pre­to­vať pro­ti­re­čia­cimi si chápaniami. Niektoré direktívy sú vraj jasné – ale ne­špe­ci­fi­kujú sa procedúry na rozlí­še­nie jasných a ne­jasných smerníc. To vie len Alah a ten zrejme už dávno nehovorí.

Korán je známy početnými pasážami, kde sa veriaci vyzývajú zabíjať „nevercov“. Tí, čo tvrdia, že islam je náboženstvo mieru, vysvetľujú tieto pasáže ako reakciu na pre­nasle­do­va­nie Mohameda a jeho prívržencov. Nie sú to vraj výzvy po nikdy nekončiacej vojne proti všetkým, čo odmietajú islam, ale skôr odô­vod­ne­nie práva moslimov na se­ba­obranu. Nedá sa to zavrhnúť ako podstatne ne­ro­zumná inter­pre­tá­cia, ale ani opačná inter­pre­tá­cia takýchto textov fanatikmi ISIS sa nedá zavrhnúť ako podstatne nerozumná. Neexistuje je objektívna metóda na určenie, ktorá interpretácia Písma je korektná. Iste sú teológovia a vedci, ktorí budú svoje interpretácie pokladať za korektné a budú to dokladovať mno­ho­vrav­nými analýzami a častým zdô­raz­ňo­va­ním kontextu a symbolizmu otáznych textov. Na konci dňa je však mienka jedného teológa práve taká dobrá ako každá iná. Neexistujú vedecké testy ani referencie nesporných historických faktov, ktoré by nám mohli slúžiť ako báza pre záver, že analýza jedného teológa si zaslúži špeciálnu úctu. Ktorý teológ má špeciálny prienik do božej mysle? Každý teológ vám to potvrdí.

Každá interpretácia Písma veľmi závisí od pred­chá­dza­jú­cej viery jed­not­livca. Veriaci majú svoje názory o tom, čo je dobré a čo zlé; a tieto názory utvárajú a ovplyv­ňu­jú ich inter­pre­tá­ciu rele­van­tných textov. Na to niet inej cesty.

Preháňam rozsah, v akom sú posvätné texty tvarovateľné? Nemyslím. Vyberte si aký­koľ­vek súčasný alebo minulý kontro­ver­zný problém a nájdete veriacich na obi­dvoch stranách vyzbrojených podpornými citátmi z Písma. Otroctvo (našťastie) už nie je otázkou, pri ktorej by sa verejná mienka delila. Ale nebolo to vždy tak, a keď panovali spory ohľadom ospravedlnenia otroctva, dali sa nájsť duchovní a veriaci na obi­dvoch frontoch tohto boja. Ducho­ven­stvo južných štátov malo k dispo­zí­cii citáty z Písma, ktoré otroctvo nielen ospra­vedlňo­vali, ale upo­zor­ňo­vali, že zrušenie otroctva by sa priečilo božej vôli. O ich sta­no­visku sa nedá povedať, že je ira­cio­nálne, pre­tože v Biblii sa otroctvo nikde vyslovene ne­od­su­dzu­je (ostatne ani v Koráne). Kresťanom to trvalo 1 800 rokov, kým pochopili, že otroctvo sa neznáša s kres­ťan­stvom.

Ako s otroctvom, tak to bolo aj s emancipáciou žien, desegre­gá­ciou škôl a iných verejných inštitúcií, me­dzi­ra­so­vými a rov­na­ko­pohlav­nými man­žel­stvami, anti­kon­cep­ciou, potratom, výskumom kmeňových buniek, trestom smrti, asistovaným umie­raním, regu­lá­ciou prisťa­ho­va­lectva a i. Pri všetkých týchto problémoch sa v posvätných textoch našli citáty na pod­poru každého pro­ti­re­či­vého názoru. Ne­zá­le­ží na tom, aký jasný sa javí citovaný text. Ak chcete zaujať sporné stanovisko, vždy sa nájde cesta, ako rozlíšiť alebo kreatívne inter­pre­to­vať biblický citát vášho oponenta.

Výrečný príklad vlastnej interpretácie zrejme kontroverzného textu podal profesor práva na Yalovej univerzite Stephen Carter v knihe Kultúra neviery (1994). Predmetom knihy je nárek nad náhradou náboženskej debaty o politických otázkach sekulárne zameranou diskusiou. Podľa Cartera je problémom margi­na­li­zá­cia nábo­žen­skej proble­ma­tiky, čo má za následok, že bez ná­bo­žen­ského potvrdenia strácajú politické rozhodnutia potrebnú autoritu, keďže len Boh môže byť morálnym rozhodcom. Carter nám nevysvetľuje, ako sa máme dozvedieť, ako sa Boh rozhoduje v kon­krétnej politickej situácii.

V diskusii o probléme vysviacky žien v episkopálnej cirkvi neúmyselne vyšla najavo bez­hra­ničná fle­xi­bi­lita Svätého písma. Carter samo­zrejme zastáva názor, že ženy – kňažky sú prí­pustné, ale narazil na zjavnú ťažkosť: ako obísť biblické pasáže typu Pavlov Prvý list Korinťanom, v ktorom veľmi uctievaný apoštol jed­no­značne konšta­tuje, že žena má v kostole mlčať a mužovi má ostať pod­ria­dená? Pre Cartera to nie je problém. Po modlitbami pre­ru­šo­va­ných úvahách zistil, že človek musí rozlišovať medzi Pavlovými výrokmi doktrín, ktoré sú záväzné, a medzi jeho výrokmi porady, ktoré nie sú záväzné. Ako ich však rozlíšiť? Carter v tejto veci mlčí (okrem pri­po­mienky modlitby), no odpoveď je samo­zrejmá: Carter jed­no­du­cho urobil to, čo milióny veriacich pred ním a čo robia aj dnes: ako čerešničky si vyberajú pasáže z Písma, ktoré pod­po­ru­jú ich sta­no­visko, a tak sa zbavujú pro­ti­re­čia­cich pasáží.

Boh nie je morálnym sudcom, pretože povie všetko, čo chceme, aby povedal. Naopak, je to výsledná figúrka bru­cho­vravca. Nemusí nás mrzieť, že nemusíme ani hýbať ústami. Ak pohneme svojimi ústami, pri­pi­su­je­me Bohu to, čo z nich vyjde.

Vráťme sa však k Obamovým slovám o ISIS: Je pravda, že veľká väčšina dnešných moslimov odmieta názor, že by sa islam mal niekde vnucovať, alebo že neveriaci by mali byť zabíjaní alebo nútení do pod­ria­de­né­ho posta­ve­nia. Proti ISIS sa však nedá argu­men­to­vať veršami z Koránu alebo iného posvätného textu. To by bola hra bláznov. Pre každý citát z Koránu na podporu názoru, že prívrženci ISIS majú zvrátený obraz islamu, môžu fanatici ISIS uviesť pro­ti­chodný citát – ba do­konca môžu ten istý citát inakšie inter­pre­to­vať.

Dovolávať sa božej podpory pre svoje stanovisko, ako to urobil prezident Obama, nielenže zatemňuje skutočnosť, akým spôsobom robíme svoje morálne rozhodnutia, ale sťažuje účinné morálne uvažovanie. Vzývanie Boha povzbudzuje ľudí hľadať odpovede vo svojich svätých prikázaniach, ako to kážu robiť títo fanatici. Na do­siahnu­tie mo­rál­neho pokroku je však potrebné otvorené spo­lie­ha­nie sa na se­ku­lárne úvahy. Katolíci neprestali zabíjať pro­testan­tov a naopak, pre­tože jedného rána sa nejaký kňaz prebudil a udrel po čele so slovami: „Pane­bože, veď my sme po celý čas zle chápali Bibliu. Nemáme prečo páliť kacírov!“ Ná­bo­žen­ská tolerancia sa udo­mácnila v Eu­rópe i Ame­rike postupným uve­do­me­ním si sku­točnosti, že je uži­toč­nejšie – a lac­nejšie – držať spolu a spo­lu­pra­co­vať s ľuďmi iných meta­fy­zických názorov, ako pokúšať sa silou im vnútiť vlastné názory. Morálka je inštitúcia na podporu ľudských potrieb a záujmov. A uva­žu­júc každý s každým hľadá sa naj­lepšia cesta ako posunúť tieto záujmy dopredu smerom k bezpečnej, mie­ru­mi­lov­nej a sta­bil­nej spo­ločnosti.

Vo svojej podstate nie je Korán násilníckejší ako Biblia; ak po­chy­bu­jete, pre­čí­tajte si, čo sa stalo v Jerichu. Moslimovia nie sú útočnejší ako kresťania. Fanatici sa stanú takí zriedkaví v moslimskom svete, ako sú na západe, až keď moslimovia strávia menej času listovaním v Koráne a načúvaniu svojim imámom; keď budú medzi sebou viac hovoriť o záujmoch na tomto svete, napríklad, ako urobiť dnešné spoločenstvá spravodlivejšími a prosperujúcimi.

Medzičasom už nie sú úvahy o tom, čo Boh údajne prikazuje alebo zakazuje, aktuálne. Ni­ko­ho ne­presved­čia. Okrem toho faktom je, že Boh nám ne­môže povedať, čo robiť. Sami si to musíme pred­sta­viť pomocou svojich mozgov, a sve­dectiev o tom, ktorá po­li­tika naj­lepšie slúžila ľudským záujmom. Diskusia sa má viesť čisto se­ku­lár­nymi pojmami.


Autor: Ronald A. Lindsay.

Autor vydal t. r. knihu Nutnosť a se­ku­la­rizmus: Prečo nám Boh ne­môže po­ve­dať, čo robiť.

Prameň: Ronald A. Lindsay, “Religious Morality: Pointless, Worthless, and Utterly Subjective”, Free Inquiry, zv. 35, č. 1, 2014.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 102 v sobotu 22. novembra 2014.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *