Kategórie
Tlačové správy

Lov na živnostníkov nie je správny

Vláda už vo svojom rozpočtovom pláne uve­rej­ni­la zámer „pri­pra­viť opatrenia, ktoré by sa dotkli živ­nos­tní­kov vy­ka­zu­jú­cich známky za­mes­tna­nec­ké­ho pomeru“.

Lov na živnostníkov

V máji takúto debatu s týmto argumentom oživila aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). V Inštitúte ekonomických a spoločenských analýz (INESS) sme pripravili vlastný text pod názvom Lov na živnostníkov. Rozoberáme v ňom niekoľko momentov z analýzy ÚHP a ukazujeme, že na tie isté číselné fakty sa dá pozrieť aj cez iné okuliare.

Keďže analýza ÚHP obsahuje väčšinu argumentov, ktoré sa dnes objavujú vo verejnej diskusii, náš text zároveň slúži aj ako univerzálna obhajoba nezvyšovania daní a odvodov pre živnostníkov a nesťažovania regulačných podmienok ich existencie.

Publikácia je voľne dostupná ako PDF na stránke INESS.

Zhrnutie:

  • Na dnešnom trhu práce môžeme predpokladať, že drvivá väčšina živnostníkov má na trhu alternatívu v podobe pracovného pomeru. Dobrovoľne si však zvolili možnosť nevykonávať svoju činnosť podľa Zákonníka práce, ale podľa Živnostenského zákona. Toto rozhodnutie by nemalo byť penalizované, ani považované za spoločensky „menej optimálne“.
  • Definícia „fiktívneho živnostníka“ je subjektívna a vychádza len z vonkajších znakov (absencia zamestnancov, počet odberateľov, podriadenosť). Medzinárodné organizácie, ktoré ju ukotvili, vychádzajú z predpokladu, že byť zamestnancom je automaticky preferovaný stav.
  • Oficiálny podiel „fiktívnych živnostníkov“ na celkovom počte SZČO na Slovensku od roku 2017 klesal, len v roku 2023 prišlo k miernemu nárastu smerom späť k priemeru.
  • Verejná správa pri svojej argumentácii nijako nepracuje s detailnejšími dátami – súbeh s trvalým pracovným pomerom, súbeh s dôchodkom, rozdelenie príjmov, nároky zo sociálneho systému, zmena pridanej hodnoty…
  • Verejná správa argumentuje len daňovo-odvodovými rozdielmi. Ignoruje rozdiely v riziku, flexibilite, čerpaní sociálnych služieb, tvorbe pridanej hodnoty, odvetviach atď.
  • Argument o hroziacich nízkych dôchodkoch živnostníkov ignoruje fakt, že celý verejný dôchodkový systém čaká v budúcnosti prudké znižovanie pomeru dôchodkov ku mzde.
  • Modelový živnostník si z minimálnych sociálnych odvodov „zaplatí“ náklady na minimálny dôchodok. V prípade odvodov ne­mo­cen­ské­ho poistenia živnostníci dotujú zamestnancov.
  • Platba zdravotného poistenia za poistencov štátu je o ⅓ nižšia ako minimálny odvod živnostníkov. Tí spolu so zamestnancami „dotujú“ poistencov štátu.
  • Očakávané výnosy z vyššieho zdanenia živnostníkov budú len kvapkou v mori verejných výdavkov, keď pokryjú možno štvrtinu nákladov len na 13. dôchodok, ktorý stojí 800 miliónov eur ročne. Naviac nie je vyčíslený budúci nárast nárokov „no­vo­za­mes­tna­ných“ živ­nos­tní­kov.
  • Výmenou za trochu viac peňazí v rozpočte bude poškodený celý sektor živnostníkov.

Fiktívni živnostníci sú fiktívny problém. Pokiaľ existuje dobro­voľ­ná dohoda medzi od­be­ra­te­ľom a do­dá­va­te­ľom, že sa nebudú riadiť Zákonníkom práce ale Obchodným zákonníkom a Živnostenským zákonom, nie je dôvod do tohto vzťahu zasahovať. Čo zdaním, toho mám menej. Vyššie zdanenie živnostníkov povedie k menšej pod­ni­ka­teľ­skej ak­ti­vi­te na Slo­ven­sku. Roz­po­čet po­tre­bu­je dostať pod kon­tro­lu vý­dav­ky, nie neustále zvy­šo­vať príjmy.


INESS

Autor: Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *