Kategórie
Tlačové správy

Ďalší úspešný hackathon má svojich víťazov

Banskobystrický samosprávny kraj našiel riešenie na digitalizáciu a zefektívnenie svojho úradu.

Úspešný projekt Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Hacknime.to, zavítal počas 10. a 11. mája do Banskej Bystrice. Hackathonu s názvom Digitálny a efektívny úrad bez papiera sa zúčastnilo 10 súťažných tímov, ktoré počas 36 hodín hľadali možnosti, ako digitálnou inováciou odbremeniť zamestnancov úradu od zbytočných papierovačiek.

„V kontexte Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti, známeho ako DESI, majú Hackathony obzvlášť dôležité miesto. DESI je nástroj, ktorý nám pomáha merať pokrok v oblasti digitálnej transformácie v Európskej únii a úspešné Hackathony prispievajú k tomuto pokroku tým, že podporujú inovácie aj digitálne kompetencie. Pomáhajú nám vybudovať dynamické a konkurencieschopné digitálne prostredie, ktoré posúva našu spoločnosť vpred. Na Slovensku existuje komunita ľudí, ktorí svojim know-how dokáže pomôcť v digitalizácii štátnej a verejnej správy. A táto komunita je naozaj rôznorodá. Napríklad, hackathonu v Banskej Bystrici sa zúčastnilo 10 tímov všetkých vekových kategórií. Rozdiel medzi najmladším a najstarším účastníkom bol takmer 60 rokov,“ povedal štátny tajomník ministerstva investícií Ivan Ivančin, ktorý podujatie aj slávnostne otváral.

Vlastníkom témy hackathonu je Bansko­bystrický samosprávny kraj, ktorý doposiaľ nedisponoval štandardizovaným systémom na tvorbu a správu dokumentov. Tých na Úrade vzniká veľké množstvo a nový systém by zamestnancov mohol od rutinných činností odbremeniť. Cieľom hackathonu financovanom z Plánu obnovy a odolnosti SR, bolo navrhnúť inovatívny systém, ktorý zefektívni tvorbu, správu a sledovanie životného cyklu dokumentov s rešpektovaním procesov a zákonov v prostredí samosprávneho kraja. Počas uplynulého víkendu sa tento problém snažilo vyriešiť dokopy až 32 účastníkov.

Po prvý raz sa konalo aj online hlasovanie publika, ktorého výsledky sa zhodovali aj s hodnotením poroty. Víťazstvo, výhru vo výške 3 000 eur si odniesla skupina študentov „Lwíčkovci“. Predstavili efektívne code-ready riešenie, ktoré využíva moderné, otestované technológie s pridaním umelej inteligencie na zaručenie čo najlepšej používateľskej skúsenosti. Riešenie prezentuje aplikáciu na spracovanie a organizáciu dokumentov, odstránenia nadbytočného množstva emailov a na zjednodušenie vytvárania zmlúv a normatívnych aktov pomocou šablón.

„Z výhry sa tešíme, no musíme uznať, že proces vôbec nebol jednoduchý. Počas 36 hodín hackovania sme si prešli rôznymi štádiami a nezhodami, no sme radi, že sme sa nevzdali a nakoniec prišli s riešením, ktoré bolo ocenené porotou aj divákmi. Konkurencia bola silná a o to lepší pocit si z prvého miesta odnášame,“ vyjadril sa kapitán tímu Adam Tížik.

Druhé miesto obsadil tím „Qubrio“, ktorý sa na výhernom pódiu umiestnil v rámci projektu Hacknime.to už po druhýkrát. Ich riešenie spočívalo v predstavení DMS systému postavenom na špecializovanom low-code prístupe. Tento systém dokáže zjednodušiť proces správy dokumentov a vďaka umelej inteligencii asistuje pri vyhľadávaní šablón.

Na treťom mieste sa umiestnil tím „Autisti“, zložený z troch stredoškolákov. Na hackathone pripravili návrh softvéru, ktorý pomocou vnútornej analýzy dokumentov dokáže efektívne, spoľahlivo a rýchlo naviesť používateľov k hľadanej informácii. Bonusom je urýchlenie procesu schvaľovania zmlúv na základe inovatívneho spôsobu ich distribuovania medzi jednotlivými oddeleniami.

Hackathony prinášajú zmeny vo verejnej správe. Proces digitalizácie prostredníctvom hackathonov začína víťaznou a ocenenou ideou na podujatí a pokračuje časovo a technicky náročnejšou implementáciou, na ktorú sú vyhradené finančné prostriedky vo výške až 100 000 eur bez DPH. Úspešnosť tohto projektu demonštrujú aktuálne realizované projekty. Príkladom je minuloročný hackathon s témou Digitálne dvojča mesta Prešov, kde víťazný tím vyhral aj následné verejné obstarávanie, či jedno z prvých podujatí s názvom Moje dáta, kde bol jeden zo súťažných tímov – Wezeo dokonca oslovený na spoluprácu v rámci iného MIRRI SR projektu, ktorý riešil podobnú problematiku.

Deviaty zo série osemnástich hackathonov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky sa v júni opäť presunie do Bratislavy. Téma „Vzorové súťažné podklady a vzorové všeobecné obchodné podmienky“, ktorej vlastníkom je Úrad pre verejné obstarávanie sa bude konať 21 – 22. júna. Úlohou tímov bude nájsť digitálne riešenie zamerané na automatizované vyhľadávanie vzorových súťažných podkladov a všeobecných obchodných podmienok. Pre viac informácií sledujte web projektu Hacknime.to.


Autor: MIRRI SR.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *