Britská humanistická asociácia opäť oslovuje verejnosť.
V štyroch mestách, v Londýne, Edinburghu, Cardiffe a Belfaste, vyvesili plagáty so sloganom:
„Prosím, neznačkujte ma. Nechajte ma vyrásť a vybrať si.“
Kampaň sa začala 20. novembra, súčasne so Svetovým dňom detí, a nadväzuje na kampaň v autobusoch, ktorú spustila Britská humanistická asociácia (BHA) začiatkom roka so sloganom:
„Pravdepodobne neexistuje žiadny boh. Prestaňte sa strachovať a užívajte si svoj život.“
Výkladový slovník slovenského jazyka vysvetľuje, že slovo nálepkovať znamená aj:
Nálepkovať – hovorovo dávať nálepky (s cenou a pod.): nálepkovať tovar; nálepkovať prenesene expresívne označovať niečím hanlivým: nehodno nálepkovať ľudí; prenesene klamný, falošný vonkajší vzhľad, výzor; hanlivé označenie: dali mu nálepku zradcu.
Cieľom kampane je upozorniť verejnosť na pochybný jav v spoločnosti, že už u malých detí sa stretávame s označením „katolík“, „moslim“, „evanjelik“, „hinduista“ a rôzne inak.
V knihe Delúzia boha významný humanista Richard Dawkins píše:
„Naša spoločnosť, a to vrátane jej nereligióznej časti, akceptovala prečudesnú ideu, že je normálne a správne indoktrinovať už celkom malé deti náboženstvom ich rodičov a dávať im náboženské označenia ‚katolícke dieťa‘, ‚protestantské dieťa‘, ‚židovské dieťa‘, ‚moslimské dieťa‘ atď. – hoci neexistuje nijaká podobná značka na porovnanie: niet konzervatívnych detí, niet liberálnych detí, niet republikánskych ani demokratických detí. Prosím vás, veľmi vás prosím, uvedomte si to a ohraďte sa, ak počujete niečo podobné. Dieťa nie je kresťanské ani moslimské dieťa, ale je dieťa kresťanských či moslimských rodičov. Mimochodom, takéto názvoslovie bude výborným budičom vedomia pre deti. Keď dieťa začuje, že ‚je dieťa moslimských rodičov‘, okamžite si uvedomí, že náboženstvo je niečo, čo sa dá voliť – alebo zamietnuť – keď na to dorastie.“
Kampaň Prosím, nedávajte mi nálepku! nadväzuje na predošlú kampaň s autobusmi.
Pôvodná myšlienka pochádza od novinárky a scenáristky televíznych komédií Ariany Sherinovej a od začiatku je podporovaná Britskou humanistickou asociáciou, najmä viceprezidentom BHA Richardom Dawkinsom, ktorý sa podstatne (a najmä finančne) angažoval v kampani s autobusmi zo začiatku roka. Zbierka pre kampaň s autobusmi sa začala v októbri 2008, a už od 6. januára 2009 sa po celom Spojenom kráľovstve s pomocou desiatok autobusov šírilo posolstvo: „Pravdepodobne neexistuje žiadny boh. Prestaňte sa strachovať a užívajte si svoj život.“
Ariane Sherinová o kampani hovorí:
„Jedna z vecí, ktorá sa vynára znova a znova u darcov v kampani, bola záležitosť toho, že deti majú mať slobodu po odrastení sa samy rozhodnúť, v čo veria, a nemali by sme deti nálepkovať žiadnou ideológiou. Dúfam, že táto plagátová kampaň posmelí vládu, masmédiá a verejnosť vidieť deti ako slobodné individuality schopné konať vlastné rozhodnutia vzhľadom na slobodu a úctu, ktorú si zasluhujú.“
Autor: Ján Parada.
Zdroj: The British Humanist Association (BHA) – združenie britských humanistov, From buses to billboards: the next stage of the Atheist Bus Campaign is unveiled for Universal Children’s Day, 19. 11. 2009.
Článok bol pôvodne uverejnený 30. 11. 2009.
Odkazy:
- Dave Cross, Please Don’t Label Me, 18. 11. 2009.
- BBC, Atheists turn to billboard sites, 18. 11. 2009.