Kategórie
Tlačové správy

Ako nenaletieť pri nákupe na sociálnych sieťach

Podvodníci na internete sú stále rafinovanejší a len malá chvíľka nepozornosti môže vyjsť draho. Pri inzercii či nákupe na sociálnych sieťach sa preto vyplatí preveriť osobu záujemcu a venovať pozornosť najmenším detailom.

Zistite, čo sa dá

Ako v každej situácii sa oplatí problémom predchádzať, než ich následne zložito riešiť. Iná situácia nepanuje ani v tomto prípade.

„Než s niekym začnete na sociálnych sieťach diskutovať za účelom nákupu či predaja tovaru, overte si jeho užívateľský profil,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

A dodáva: „Zistite jeho predchádzajúcu aktivitu na Marketplace či podobnej službe, prípadne skontrolujte, či máte spoločných priateľov alebo známych. Pokiaľ objavíte spoločných priateľov, overte u nich, ako dobre predávajúceho či záujemcu o váš tovar poznajú a aké s ním majú skúsenosti. Zamerajte sa tiež na predchádzajúcu inzerciu a hodnotenia užívateľa.“

Zároveň sa ponúka jeho meno zadať do internetového vyhľadávača, či sa neobjaví negatívne skúsenosti ostatných užívateľov alebo dokonca varovanie polície.

Pod tlakom nenakupujem

Obľúbeným trikom všetkých podvodníkov je vytváranie nátlaku. Cieľom je dostať vás do stavu, kedy emócie víťazia nad zdravým rozumom.

„Kuriér už ide! Za tovar som zaplatil, peniaze si vyzdvihnete na odkaze…“

Pri podobnom spôsobe komunikácie si môžete byť istí, že diskutujete s manipulátorom, ktorý sa vás snaží pripraviť o peniaze.

„Zároveň platí, že pokiaľ predávajúci či kupujúci zasiela vám akékoľvek odkazy, neotvárajte ich. V lepšom prípade poskytnete osobné údaje neznámo kam, v horšom prídete o peniaze,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Počas predajného „rozhovoru“ tiež radšej komunikujte tak, aby bola komunikácia zaznamenateľná pre eventuálnu neskoršiu potrebu dôkazu.

Na dobierku neposielam, alebo?

Záujmy a potreby predávajúceho a kupujúceho sú často opačné. Platba vopred na účet je výhodná, keď tovar predávate, pri kúpe tovaru sa jej, pokiaľ možno, vyhnite. Pre niektorých predávajúcich zrejme pod vplyvom ich vlastných negatívnych skúseností naopak nepripadá do úvahy ani dobierka, ktorú kupujúci často preferujú. Výnimočné totiž nie sú prípady neprevzatých a vrátených zásielok, čím odosielateľovi vzniknú náklady za zbytočné odoslanie tovaru. Stretnúť sa preto môžete s požiadavkou na zaplatenie zálohy na účet vo výške poštovného.

„Obom stranám – predávajúcemu i kupujúcemu, tak možno odporučiť predovšetkým osobné prevzatie tovaru. Vyvarujete sa dohadom ohľadne opotrebenia či poškodenia veci, ktoré nebolo zrejmé na inzertných fotografiách, a predovšetkým nevyzdvihnutým zásielkam,“ radí Hekšová.

Zamerajte sa na detaily

Pri konverzácii si všímajte použitých formulácií, slovných spojení, slovosledu, gramatických chýb a úrovne jazyka všeobecne.

„Kostrbaté formulácie alebo podivné znaky môžu v textovej komunikácii odhaliť nepodarený strojový preklad z orientálnych jazykov, čo opäť naznačuje, že záujemca nie je tým, kým sa zdá byť. Dôležitý je i kontext uvádzaných informácií. Neváhajte preto niektoré svoje otázky i opätovne zopakovať. Nie je vylúčené, že sa záujemca do svojho prejavu ‚zamotá‘,“ uzatvára riaditeľka dTestu.

Zbystrite, pokiaľ vám v priebehu ďalšej komunikácie podáva iné informácie než na začiatku, napríklad o spôsobe platby a doručenia.

Tovar dorazil, ale má nedostatky? Pre reklamáciu môžete využiť náš vzorový list dostupný na stránke Reklamácia veci zakúpenej od iného spotrebiteľa.

Pokiaľ spotrebitelia majú otázky k tejto téme, môžu sa obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu, a to elektronicky na odkaze Poradňa pre spotrebiteľov alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko).


Autorka: Lucie Korbeliusová.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *