Ako si v testoch viedli zubné pasty a elektrické kefky?
O nevyhnutnosti každodennej starostlivosti o zuby a ústnu dutinu asi nie je potrebné sa rozpisovať. Po kefke a zubnej paste siaha minimálne dvakrát denne vari každý. Redakcia časopisu dTest sa preto v aktuálnom vydaní rozhodla otestovať univerzálne zubné pasty pre dospelých a elektrické zubné kefky. Zatiaľ čo v prípade kefiek si väčšina zástupcov odniesla veľmi dobré alebo dobré hodnotenie, pri pastách padlo i niekoľko čiastočných nedostatočných známok.
Na našom trhu prevládajú zubné pasty obsahujúce fluorid, ktorý pomáha remineralizovať zubnú sklovinu, a pôsobia tak ako ochrana pred zubným kazom. V bežnej predajnej sieti drogérií a supermarketov nakúpila redakcia celkom 14 výrobkov s fluoridom, ktoré nechala podrobiť niekoľkým skúškam. V prvej časti testovania laboratórium skúmalo, akú ochranu a starostlivosť pasty zubom poskytujú – koľko fluoridu obsahujú, do akej miery obrusujú sklovinu a či dokážu odstrániť pigmentové škvrny. V ďalšej časti hodnotil panel dobrovoľníkov vzorky subjektívne z hľadiska kozmetických vlastností (konzistencia, penivosť, príchute atď.).
Prakticky zameraná časť ukázala, že hodnotitelia boli s pastami väčšinou spokojní, a prípravky tak získali dobré alebo uspokojivé hodnotenia. Laboratórne merania naproti tomu odhalili u štyroch prípravkov nadlimitný obsah fluoridu. Práve príjem vyššieho množstva fluoridu môže vyvolať fluorózu zubnej skloviny alebo nežiadúce účinky v podobe vyrážok, bolestí brucha a hlavy alebo porúch imunity. Je namieste doplniť, že fluorid prijímame okrem zubných pást či ústnych vôd i z ďalších zdrojov.
„Maximálne povolené množstvo fluoridu v zubných pastách stanovuje európske nariadenie č. 1223/2009 o kozmetických prípravkoch. To tiež vyžaduje, aby celkový obsah fluoridu výrobca na obale či tube uvádzal. Tento limit sa pritom odlišuje v závislosti na tom, pre koho je pasta určená, a uvádza sa v jednotkách ppm (parts per million – počet častíc na milión). V prípade pást pre dospelých je limit stanovený na 1 500 ppm. Niektoré výrobky v našom teste hranicu prekročili o niekoľko desiatok jednotiek, pri iných išlo až o 222 ppm,“ uvádza za dTest jeho šéfredaktorka Hana Hoffmannová.
Na všetky štyri výrobky, pri ktorých sa zistilo prekročenie povoleného limitu (Rossmann/Alterra Zahncreme Bio-Minze, Elmex Anti-Caries Professional, Signal Cavity Protection a Vademecum Complete) bol preto podaný podnet Krajskej hygienickej stanici.
Testovanie overujúce mieru obrusovania skloviny žiadny nebezpečný výrobok neodhalilo. Všetky vzorky sa dokázali zmestiť pod limitnú hodnotu 250 RDA (relatívna dentinová abrazivita). Rovnako tak výrobky dokázali efektívne odstrániť pigmentové škvrny, podľa indexu účinnosti čistenia (CEI) získali len dobré alebo uspokojivé hodnotenie.
„Tieto skúšky ukázali, že lepšiu službu než pasta za viac než stovku [Kč; ≅ 3,88 €] môže ponúknuť výrobok za dvadsať korún,“ uzatvára Hana Hoffmannová hodnotenie testu.
Test poukázal na značné rozdiely medzi jednotlivými vzorkami nielen v obsahu fluoridu, ale i v miere dopadu na životné prostredie.
Za toto si nedostatočnú známku odniesli pasty Meridol a Colgate Total Original.
Zato test 22 modelov elektrických kefiek v cenovom rozmedzí 670 – 6 000 Kč priniesol až na jednu výnimku len veľmi dobré alebo dobré známky. Účinnosť čistenia preverili ako laboratórni pracovníci, tak i dobrovoľníci, a s výsledkami boli vo väčšine spokojní. Dvaja zástupcovia značky Oral-B pri skúškach odstránili vyše 90 % plaku, ostatné výrobky sa pohybovali v rozmedzí 85 – 90 %. Medzi nimi bol i najlacnejší zástupca v teste Oral-B Vitality 100 CrossAction Black. Len kefka Emmi-dent Platinum v tejto skúške vyčistila iba 77 % plaku, a získala tak uspokojivé hodnotenie.
Viac námietok mali testujúci pri niektorých modeloch k obsluhe, výdrži batérie alebo hlučnosti, čo boli ďalšie parametre hodnotenia. Rozptyl vo výsledkoch sa potom v týchto kategóriách pohyboval od „veľmi dobre“ po „dostatočne“.
„V teste sme sa zamerali na to hlavné – ako kefky čistia, ako sa obsluhujú alebo či nepríjemne nevibrujú. Vyššia cena niektorých kefiek môže spočívať v známej značke alebo bohatšej výbave. Aj keď medzi modelmi boli veľké cenové rozdiely, na ich účinnosti sa to príliš neprejavilo. Vyberať si medzi nimi môžete bez obáv nielen podľa ceny, ale dajme tomu i dizajnu alebo spotreby energie,“ zhrňuje Hana Hoffmannová z dTestu.
Pozri:
dTest, o.p.s., je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorého stránkach sú uverejňované výsledky nezávislých a objektívnych testov rôznych výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (Česko) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania. Od spustenia v roku 2010 tieto možnosti využili už desaťtisíce spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniu ťažkostí, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.