Pochybným či priamo podvodným e-shopom (internetovým obchodom) stále neodzvonilo.
Potvrdzujú to sťažnosti, ktoré denne pribúdajú v spotrebiteľskej poradni organizácie dTest a v službe VašeStížnosti.cz. I tak sa u podvodných e-shopov veselo nakupuje ďalej. Najhoršia je situácia s e-shopmi, pri ktorých nie je možné dovolať sa svojich spotrebiteľských práv, pretože prevádzkovateľ e-shopu je neznámy. Na čo si dať pozor a ako sa teda pri on-line nakupovaní nespáliť?
Sprostredkovateľské e-shopy
Spotrebitelia najčastejšie narážajú na problémy pri tzv. sprostredkovateľských e-shopoch, ktoré len predávajú lacný (typicky čínsky) tovar od tretích strán. Cenovo lákavé výrobky sú však neraz pascou. Keď spotrebiteľovi príde zásielka, v ktorej je tovar, ktorý má ďaleko od sľubovanej kvality, naráža na nemožnosť uplatniť svoje práva. Predávajúci z takéhoto e-shopu sa snaží spotrebiteľa utvrdiť v tom, že je iba sprostredkovateľ, nie predávajúci, a spotrebiteľ teda nemá možnosť uplatniť napríklad odstúpenie od zmluvy do 14 dní.
Anonymný prevádzkovateľ
Ďalším problémovým príkladom sú e-shopy, pri ktorých sa prevádzkovateľ e-shopu nedá vôbec vystopovať. V tejto spojitosti býva medzi spotrebiteľmi najčastejšie spomínaný e-shop www.zenmasstt.com.
„Ide o učebnicový príklad anonymného e-shopu. Na stránkach e-shopu nie sú uvedené informácie o predávajúcom, nieto ešte akékoľvek kontaktné údaje ako poštová adresa, miesto podnikania, IČO,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Úskalím tohto typu podvodného e-shopu je dvojitá cesta, ako spotrebiteľ môže uzatvoriť kúpnu zmluvu. Pokiaľ si spotrebiteľ objedná tovar cez webovú stránku www.zenmasstt.com
, ktorá je celá v čínštine vrátane cudzej meny. Takže nejde o nákup cez e-shop, ktorý by bol zameraný na českého alebo slovenského spotrebiteľa. Z toho dôvodu sa tak ani vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim nemusí riadiť právom platným v EÚ. A spotrebiteľ sa svojich práv len ťažko dovolá.
Avšak, ak spotrebiteľ uzatvoril kúpnu zmluvu v slovenčine alebo češtine cez niektorú zo sociálnych sietí, má sa za to, že predávajúci je zameraný na slovenského alebo českého spotrebiteľa, a uplatní sa tak slovenská alebo česká právna úprava. Spotrebiteľ sa potom môže dovolávať práva na odstúpenie od zmluvy či reklamáciu.
„Háčik je ale v tom, že nie je kam odstúpenie od zmluvy či reklamáciu adresovať – spotrebiteľ zo stránky nevyčíta, kto je prevádzkovateľom, ani sa nedopátra obchodných podmienok. Nádej na uplatnenie práv spotrebiteľa je tak i v tomto prípade minimálna,“ dodáva Eduarda Hekšová.
Pokiaľ navyše ide o zahraničný podnikateľský subjekt, a ešte k tomu so sídlom v Číne, nemá spotrebiteľ možnosť obrátiť sa ani na obchodnú inšpekciu, ani na Európske spotrebiteľské centrum. Nápomocný môže byť len dozorný orgán v krajine sídla spoločnosti.
Prevencia je základom nákupu
Najlepšou prevenciou pred problémami s on-line nákupmi je informovanosť a obozretnosť.
„Chvíle času navyše k zisteniu podstatných informácií môžu ušetriť spotrebiteľom celý rad starostí,“ radí Eduarda Hekšová z dTestu.
„Pred uzatvorením kúpnej zmluvy cez e-shop by si spotrebitelia mali zistiť podstatné informácie – kto je prevádzkovateľ e-shopu a aké sú podmienky reklamácie a vrátenia tovaru,“ odporúča Hekšová. „Pokiaľ spotrebitelia nevidia identifikačné číslo či kontaktné údaje prevádzkovateľa e-shopu, malo by to byť jasným signálom pre nákup inde.“
Užitočným nástrojom sú recenzné portály (napríklad Heureka), na ktorých je možné daný e-shop preklepnúť. Spotrebitelia tu získajú i predstavu o rýchlosti komunikácie obchodníka a kvalite tovaru.
Na problémový e-shop môžu poukázať ale i ďalšie indície. Niekedy napovie už samotný názov e-shopu. Pokiaľ názov e-shopu nijako nesúvisí s ponúkaným tovarom, mali by spotrebitelia zbystriť. Podvodníci často kupujú staré webové stránky a neskôr predávajú tovar, ktorý nijako nezodpovedá pôvodnému zámeru stránky.
Spotrebitelia by mali spozornieť tiež v prípade, že sa na webovej stránke vyskytujú chyby v gramatike, nesprávny slovosled alebo podozrivo dlhé dodacie lehoty rádovo v týždňov či mesiacoch. A konečne spotrebiteľom odporúčame pozrieť sa na zoznam rizikových e-shopov, ktorý vedie Česká obchodná inšpekcia a Slovenská obchodná inšpekcia.
Keď si spotrebitelia nebudú vedieť poradiť pri uplatňovaní svojich práv, môžu sa obrátiť na našu telefonickú poradňu na čísle 299 149 009 (platí pre volanie do Česka). V prípade problémov môžu spotrebitelia tiež podať sťažnosť do našej služby VašeStížnosti.cz, kde nájdu podobné sťažnosti od ďalších spotrebiteľov k mnohým e-shopom,“ uzatvára za dTest Eduarda Hekšová.
Autorka: Lucie Korbeliusová.