K teórii a praxi humanistickej výchovy.
Časť III
7. Ľudské práva
Práva zvierat
Hoci sa táto kapitola týka predovšetkým ľudských práv, nezabúdajme celkom na práva iných druhov.
Majú zvieratá nejaké práva? Ak priznáme, že majú, potom sme uznali, že tieto síce iné ako my, ale vedome vnímajúce živé bytosti majú svoju hodnotu, proti ktorej sa neslobodno prehrešiť: nesmieme im spôsobovať zbytočnú bolesť, nesmieme s nimi zaobchádzať svojvoľne, ako sa to deje napríklad pri zámernom zabíjaní veľrýb a tuleňov. Uznať práva zvierat je transakcionálny proces: zahrnuje vedomý pocit zodpovednosti u ľudí, ktorí zároveň slúžia ako splnomocnenci zvierat a veria, že existujú hranice toho, čo môžeme s týmito cítiacimi tvormi urobiť. Keby sme raz stretli iné formy inteligentného života vo vesmíre, stáli by sme v podobnej situácii: aké práva by sme mali my voči nim? Nemali by sme nikdy bezohľadne rozmliaždiť neškodného pavúka ani naháňať alebo poraniť srnku, pretože v takom prípade nebudeme mať dôvod dožadovať sa ohľaduplného zaobchádzania v „nebezpečenstve“, ktoré nám hrozí pri stretnutí s mimozemšťanmi! V každom prípade môžeme z dobrých etických dôvodov brániť zásadu „Ži a nechaj žiť!“ a aj bez možného sci-fi scenára uznať, že zvieratá majú svoje práva, a že tak s domácimi zvieratami, ako aj s inými zvermi v divej prírode máme zaobchádzať ľudsky.
Biblická mentalita dáva človeku vládu nad zemou a nad všetkými druhmi rastlín a zvierat. Človek ich vraj môže pre svoj prospech využívať, ako chce. Myslím si, že tento dravčí postoj by mal mať určité hranice. Hoci zvieratá nie sú morálne bytosti v tom zmysle, že by sa správali racionálne, alebo že by si boli vedomé svojich povinností, aj tak máme voči nim zodpovednosť. Majú určitú dôstojnosť a majú nárok na istý rešpekt, ktorý sa má prejavovať prijateľným rozumným spôsobom.
Morálne svedomie ľudstva vždy uznávalo istý vzťah k zvieratám, s ktorými žijeme v úzkom styku, ktoré sme domestikovali ako svojich domácich spoločníkov a užitočné pracovné sily; na ktoré poľujeme alebo ktoré chováme kvôli potrave.
Na tomto základe musíme uznať určité elementárne záväzky. So zvieratami nesmieme zaobchádzať zle, nesmieme ich zneužívať, nechať hladovať, biť ich alebo týrať. Nesmieme ich zabíjať kruto alebo nezvyčajným spôsobom a nesmieme ich pritom nechať zbytočne trpieť. Ak je to možné, mali by sme sa pokúsiť zachrániť ohrozené druhy pred vyhynutím. Ich životné prostredie by sme nemali tak znečistiť, aby tam nemohli žiť alebo sa rozmnožovať. Dalo by sa aj povedať, že z etických dôvodov je poľovačka nemorálna, ak sa deje len pre športovcovo potešenie. Ochrana obyvateľov určitých oblastí pred divými dravcami sa dá ľahko ospravedlniť, rovnako aj zredukovanie počtu v stádach určitých zvierat v prírode pre ich vlastné dobro. Možno schvaľovať aj obmedzenie alebo zákaz poľovačky na zvieratá pre slonovinu, kožu alebo kožušinu, najmä ak sú k dispozícii iné materiály.
Vegetariáni idú ešte ďalej a stavajú sa aj proti jedeniu mäsa a rýb. Nemusíme zaujať také radikálne stanovisko, pretože ako všežravci boli ľudia v minulosti vždy poľovníkmi a zberačmi plodov a výroba mäsa sa postupne stala natoľko neoddeliteľnou časťou hospodárstva, že zásobovanie rozsiahlych oblastí sveta potravinami by sa muselo od základu prebudovať.
Tí, čo sú proti vivisekcii, by chceli by zakázať vedecké pokusy na zvieratách, ale zachádzajú do krajnosti, lebo lekársky výskum je pre zdravotníctvo z utilitaristického hľadiska životne dôležitý. Je však samozrejmé, že pri pokusoch na zvieratách im neslobodno zapríčiňovať zbytočné utrpenie.
Práva občanov svetového spoločenstva
Predchádzajúce skupiny ľudských práv boli etické, ale vyžadujú uznanie zákonom, aby sa stali záväznými aj v každodennom živote. Väčšina z nich sa vyvinula z kultúrnych, hospodárskych, politických a sociálnych štruktúr v určitých zemepisných oblastiach v určitom období histórie. Na rozdiel od všeobecných morálnych pravidiel ich dosiaľ neuznali všetky ľudské spoločnosti, no s ťažkosťami boli predsa len vybojované. Zakladajú sa na kognitívnom rozvíjaní porozumenia a súcitu.
Dnešný svet je rozdelený na samostatné štáty, ktorých zákonodarstvo platí v určitej zemepisnej oblasti. Žiaľ, za takýchto okolností môže osobné práva chrániť len ten suverénny štát, na území ktorého človek býva. Na mnohých miestach štáty zneužívajú svoje práva. Snahy o vytvorenie životaschopnej sústavy svetových zákonov a federálny systém štátov na ochranu ľudských práv sú ešte snom budúcnosti. Spoločnosť národov bola a Organizácia Spojených národov je založená na myšlienke únie suverénnych štátov; a tak môžu byť práva chránené len v rámci definovanej oblasti. Len niektoré z veľkých štátov sú vskutku demokratické, dávajú ľuďom slobodu a snažia sa chrániť ľudské práva. Dosiahli sme však stav, keď ideál svetového spoločenstva má špeciálny význam a silu. Zamýšľaná ideálna komunita je etická, lebo sa zakladá na uznaní, že existujú všeobecné ľudské práva, ktoré sa týkajú všetkých ľudí bez rozdielu a bez ohľadu na to, kde kto sídli.
V 20. storočí bolo ľudstvo svedkom najhroznejšieho porušovania základných ľudských práv. Nacizmus hlásal doktrínu rasovej nadradenosti a podradenosti a uskutočnil najväčšiu genocídu histórie. Fašizmus takisto znásilnil aj najzákladnejšie morálne pravidlá. Totalitné komunistické vlády, najmä za Stalina, porušovali ľudské práva podobne. Porážka cárskeho režimu nepriniesla sovietskym občanom uznanie občianskych slobôd, spravodlivé súdnictvo, ľudské zaobchádzanie, ani demokratickú účasť na vláde. Aj v celkom nedávnej minulosti boli obetované milióny ľudí v kotloch šialeného nezmyselného idealizmu a nenávisti. Teroristické a nehanebné vojny sa viedli proti bezmocnému obyvateľstvu a nevinným obetiam len pre dosiahnutie ideologických a mocenských cieľov. Ale porušovanie základných ľudských práv – zločiny proti ľudskosti – nebolo záležitosťou len tých niekoľkých strašidelných režimov v minulosti. Zlé, autoritatívne a despotické vlády existujú aj dnes a pokračujú v odopieraní základných práv svojim občanom. Okrem toho skoro každý národ sa v určitom čase dopustil barbarstva – proti svojim občanom alebo proti cudzím národom – aby rozšíril svoju politickú nadvládu a vykorisťovanie iných národov. Dnešné európske demokracie, vrátane Spojeného kráľovstva, Francúzska, Španielska, Portugalska, Holandska a Belgicka, mali v 18., 19. a ešte aj v 20. storočí rozsiahle koloniálne ríše, v ktorých kruto vykorisťovali domorodé obyvateľstvo. Európske štáty viedli medzi sebou bratovražedné vojny. V 1. svetovej vojne umierala európska mládež na nezmyselných bitúnkoch. [1] Ani Spojené štáty americké, krajina slobody, neboli ušetrené ohavností, lebo trpeli otroctvo až do polovice 19. storočia a aj potom viedli vojny, ktoré urážali citlivosť civilizovaných ľudí.
Neslobodno však naivne veriť tvrdeniam, že dobyvačné vojny viedli a ľudské práva porušovali len kapitalistické, imperialistické a kolonialistické vlády. Stačí sa pozrieť na tzv. kultúrnu revolúciu v Číne, holokaust v Kambodži, stalinský teror, ako aj trvalé porušovanie demokratických ľudských práv v mnohých komunistických krajinách a vidíme, že to nie je pravda. Podobne nie je vlastnosťou sekulárnych diktatúr porušovať ľudské práva a zriaďovať gulagy. Aj v mene boha (ale hľadajúc zlato a zisk) decimovali tyrani v minulosti celé populácie: španielski a portugalskí konkvistádori v Latinskej Amerike, kresťanskí vykorisťovatelia v Afrike, stúpenci apartheidu v Južnej Afrike alebo rozsievači teroru v moslimských krajinách.
Žiaľ, porušovanie ľudských práv má ešte stále celosvetový rozsah, je to pandémia. Preto je v súčasnom štádiu ľudskej histórie tak dôležité uznať, že ľudské práva sú transnacionálne, a že ľudia, ktorým sa krivdí, majú právo odvolať sa na svedomie ľudstva cez a za hranice všetkých štátov bez ohľadu na to, kde žijú.
V 20. storočí sme videli oslobodzovacie vojny a boje za sebaurčenie, ktoré boli z jedného hľadiska pokrokové, lebo oslobodili niektoré národy a národnostné menšiny od utláčania; žiaľ, nie všetky. V tejto kapitole sme hovorili o individuálnych ľudských právach, ale existuje aj niečo ako právo sebaurčenia pre menšiny. Etnické menšiny boli v minulosti často utláčané, ako to dosvedčuje odstrašujúci príklad tureckých masakier na arménskom obyvateľstve počas 1. svetovej vojny alebo zaobchádzanie Angličanov s Írmi. Spory medzi etnickými menšinami pokračujú aj dnes, len možno v menšej miere: v Belgicku medzi populáciami hovoriacimi po francúzsky a po valónsky; v Quebecu medzi občanmi hovoriacimi po francúzsky a po anglicky; v Severnom Írsku medzi katolíkmi a protestantmi; v juhovýchodnej Ázii medzi Kambodžanmi a Vietnamcami; na Strednom východe medzi Židmi a Palestínčanmi, Kurdmi a Turkami, šiítmi a sunitmi; a v Afrike medzi najrôznejšími kmeňovými skupinami. Takže spory medzi rasovými, etnickými, národnostnými, národnými, jazykovými a náboženskými skupinami naďalej tlejú a prepukajú. [2]
Môžeme prekonať tieto rozdeľujúce nevraživosti a zanechať tieto šovinistické náruživosti, ktoré delia ľudstvo na tábory? Nedosiahlo ešte ľudstvo nový stupeň svojho historického vývoja? Aj keď musíme uznať právo na kultúrnu rozmanitosť a pluralitu, nemáme prekročiť úzku etnicitu a šovinistický nacionalizmus? Nemáme vyšší a trvalejší záväzok voči svetovému spoločenstvu? Ak máme zachovať a rozvinúť ľudské práva, nemusíme nakoniec uznať, že sú neoddeliteľnou súčasťou celosvetových vzťahov?
[1] Počas štyroch rokov bolo priemerne 7 000 mŕtvych denne! – Pozn. prekl.
[2] Čoskoro po napísaní tejto knihy vypukli nepokoje v Juhoslávii, ktoré viedli k rýchlemu rozpadu tohto mnohonárodného slovanského štátu a v priebehu mesiacov sa rozrástli do neľútostnej bratovražednej vojny medzi Bosniakmi, naraz rozdelenými na do troch na smrť znepriatelených táborov, hlásiacich sa ku katolíckym Chorvátom, pravoslávnym Srbom a k islamu. Vojenská intervencia USA pod záštitou OSN síce boje zastavila, ale mier je na mnohých miestach vratký, lebo náboženské, nacionalistické a sociálne nevraživosti pretrvávajú. – Pozn. prekl.
Knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu napísal významný humanista Paul Kurtz. Do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda, vydavateľ Zošitov humanistov v roku 1998 ako 1. vydanie. ISBN 80-967906-5-X. Anglický originál má názov: Forbidden Fruit: The Etics of Humanism (1988).
Jedna odpoveď na “Paul Kurtz – Zakázané ovocie: Etika humanizmu (11. časť)”
Úvod knihy, 1. časť (Zlyhanie náboženskej mravnosti), 2. časť (Etické hľadanie), 3. časť (Všeobecné morálne pravidlá), 4. časť (Etika dokonalosti), 5. časť (Excelsior [Stále vyššie]), 6. časť (Zodpovednosť), 7. časť (Výchova charakteru a pestovanie poznania), 8. časť (2. úroveň: Internalizovaná empatia a sebaovládanie), 9. časť (Ľudské práva), 10. časť (Existujú základné a univerzálne práva?), 11. časť (Práva zvierat).