K teórii a praxi humanistickej výchovy.
Časť III
7. Ľudské práva
Existujú základné a univerzálne práva?
Početné práva sa uznávajú za záväzné zo zákonitých dôvodov. Zakladajú sa na osobitných dohodách a zmluvách, uzatvorených v rámci určitých spoločností. Podľa zákona mám právo sadiť kvety vo vlastnej, ale nie v susedovej záhrade. Mám právo učiť moje dieťa nejaký cudzí jazyk, ale môj sused nemá právo nanucovať svoj jazyk môjmu chlapcovi. Smiem umývať a leštiť svoje auto, ako chcem, ak nie je nedostatok vody. Členovia robotníckej organizácie, ktorí si platili svoje príspevky, majú členské výhody, ktoré nemajú tí, čo nie sú členmi organizácie. Študenti, riadne zapísaní na univerzite, môžu chodiť do jej knižnice, ale iní nie. Tieto práva sú v súlade s predošlými záväzkami a sú funkčnou vymoženosťou ich nositeľa v špecifických ustanovizniach podľa znenia zákona.
Existujú nejaké ľudské práva, ktoré by boli také zásadné, že sa musia dodržiavať na celom svete, aj keď ich zákon nepredpisuje? Anglická Magna Charta (1215), americká Deklarácia nezávislosti (1776), francúzske Vyhlásenie ľudských práv (1789) a Deklarácia ľudských práv Organizácie Spojených národov (1948) sa každá vo svojom čase pokúšali vyhlásiť určité práva za všeobecné a volali po ich zákonitom a etickom uznaní.
Uznanie takýchto práv je výrazom úrovne historického vývoja a závisí od konkrétnej spoločenskej situácie. Niektoré predpokladajú politickú stabilitu, určitú úroveň vzdelania a istý stupeň hospodárskeho vývoja. Nemožno sa na ne pozerať ako na abstraktné, prázdne a formálne práva. Pravdepodobne nemá zmysel stanoviť všeobecné právo, ak sa nedá uskutočniť. Preto preberiem len tie základné ľudské práva, ktoré sú relevantné pre postmoderné technologické spoločnosti, nachádzajúce sa už na vysokom stupni hospodárskeho rozvoja. Takže povedať, že máme rešpektovať práva iného človeka, znamená, že to môžeme urobiť. Prinajmenšom to charakterizuje ideály, podľa ktorých civilizovaná spoločnosť chce žiť alebo ktoré chce dosiahnuť v dohľadnej budúcnosti. Chudobná spoločnosť nie je schopná zaistiť primeranú lekársku starostlivosť pre každého príslušníka, ani nemôže každému zaručiť prácu alebo minimálne životné podmienky – ale môže mať snahu robiť to, keď nie teraz, tak v niektorom budúcom štádiu postupného zlepšovania podmienok ľudského života.
Treba si vážiť snahu nazývať tieto práva „univerzálnymi“ alebo „absolútnymi“ – pretože naozaj sú také zásadné – no v súčasnosti nie sú viac ako všeobecné, a to z toho istého dôvodu, aký som uviedol v predošlej úvahe o etických zásadách a morálnych pravidlách. Môžu byť v rozpore, môžu byť v niektorých prípadoch neuskutočniteľné a za určitých okolností sa na ne nehľadí. Za prima facie zásady ich možno označiť v tom zmysle, že v určitom vývojovom štádiu ľudskej histórie boli uznané za záväzné, ale ako a do akej miery, to závisí od situácie. Musím sa priznať, že dávam prednosť názvu univerzálne, a to pre dramatickú výzvu a výrečnosť tohto výrazu. Je isté, že nikoho nechceme vylučovať – povedať, že táto, tamtá alebo niektorá iná časť ľudstva je zaostalá, podlá alebo zo zásady si nezaslúži rovnakú starostlivosť či ohľaduplnosť. Ľudské práva sa musia týkať všetkých ľudí. Aj tak sú však všetky práva všeobecné a prima facie, lebo nezaväzujú absolútne a v každej situácii, a nie sú vždy prakticky uskutočniteľné. Ako a či sa majú realizovať, závisí od výsledku ich konfrontácie s inými činiteľmi: potreby, túžby, hodnoty, cnosti, zásady, pravidlá, fakty, podmienky a dôsledky. V každom prípade sa môžeme spýtať: ktoré práva považujeme aspoň ideálne za najzákladnejšie, aj keď sme si vedomí, že sa nedajú dosiahnuť v každej komunite? Vymenujem tie, ktoré môžeme považovať za základné: bude to desať tried základných a v ich rámci štyridsaťjeden vedľajších ľudských práv. Čitateľ si môže pridať ďalšie, ale tieto sú najpresvedčivejšie.
- Osobná bezpečnosť a ochrana (oslobodenie od strachu). Každý človek má právo na ochranu svojho života a na zabezpečenie svojej osoby a svojho domova proti násiliu a hrozbe násilia. Každý má právo volať políciu na pomoc proti tým, ktorí ohrozujú jeho život alebo jeho osobu. Týka sa to fyzického násilia, hrozby smrti, psychologického zastrašovania a obťažovania.
Ľudia nemôžu sledovať svoje ciele, prejavovať svoje presvedčenie, ani dosahovať šťastie, ak nie je primerane zabezpečená ich ochrana. Všetci jednotlivci a ich rodiny, priatelia a susedia, či už doma, v práci alebo inde, musia byť bez strachu a bez pocitu nebezpečenstva. Je potrebné vytvoriť pravidlá, vydať zákony a menovať zodpovedných úradníkov, ktorí sa postarajú, aby vládol poriadok. Dá sa to dosiahnuť vytvorením policajného zboru a súdneho systému s výslovným poslaním chrániť občanov určitej oblasti pred prepadmi, znásilnením, únosmi, krádežou a inými násilníckymi činmi, ako aj zatýkaním a súdením tých, čo sa týchto previnení dopustia a ohrozujú verejný poriadok.
- Ochrana pred vonkajším napadnutím. Ľudia, žijúci v určitej zemepisnej oblasti, potrebujú ochranu pred drancujúcimi bandami a útočiacimi vojskami iných kmeňov, národov alebo štátov, čo sa dá dosiahnuť vytvorením vlastných bezpečnostných síl a obrannej armády. Bez mieru sa nedá žiť v istote a bezpečnosti.
- Ochrana pred ohrozením zo strany štátu. V priebehu dejín mnohí jednotlivci často svojvoľne a despoticky použili štátnu moc proti vlastným občanom alebo cudzincom na svojom území. Tým sa myslia svojvoľné zatýkania, uväznenia, kruté a neľudské tresty, mučenie a vraždy. Jednotlivci potrebujú ochranu pred despotickými vládami. Rozsah súdnej právomoci vlády nad občanmi musí byť jasne vymedzený.
Trest smrti by mal byť zo zásady zrušený okrem krajných prípadov, keď je bezprostredne ohrozený mier a bezpečnosť celej spoločnosti. Ak niekde zákon trest smrti pripúšťa, nemal by sa ukladať za politické previnenia a nemal by postihovať ľudí mladších ako osemnásť alebo sedemnásť rokov, ani tehotné ženy. Odsúdený má mať právo odvolať sa alebo požiadať o milosť, prípadne zmenu rozsudku. Rozsudok smrti by sa nemal vykonať v priebehu odvolania.
Právo na osobnú slobodu je veľmi rozsiahle a každá spoločnosť by sa mala vystríhať jeho nadmernej regulácie. Každý má mať právo voľne sa pohybovať, uspokojovať svoje osobné túžby, predstavy a potreby, vybrať si zamestnanie, mať slobodu myslenia a svedomia, ako aj možnosť slobodne prejavovať svoj názor slovom alebo tlačou. Každý má mať právo založiť si rodinu a slobodne sa stýkať s inými. Jediným obmedzením je, že nesmie škodiť iným alebo obmedzovať ich práva.
- Sloboda pohybu a bydliska. Každá osoba, dodržiavajúca zákony a narodená na území štátu, má právo voľne sa v jeho hraniciach pohybovať a meniť svoje bydlisko. Má mať právo opustiť svoj štát, bezpečne prejsť cez hranice a vrátiť sa. V demokratickej spoločnosti možno toto právo obmedziť len za výnimočných okolností, napríklad keď je ohrozený verejný poriadok, pokoj alebo zdravie, prípadne národná bezpečnosť, alebo keď ide o ochranu práv a slobôd iných.
- Ochrana pred porobou a otroctvom. Nijakého človeka neslobodno kupovať ani predávať. Nikoho neslobodno držať niekde proti jeho vôli alebo prinútiť robiť nútenú prácu. Netýka sa to plnoprávne odsúdených trestancov alebo činností, ktoré sú označené za normálne občianske povinnosti, prípadne spadajú do výkonu vojenskej služby. Právo odmietnuť vojenskú službu z dôvodov svedomia by sa malo rešpektovať.
- Sloboda myslenia a svedomia. Každý jednotlivec má neodňateľné právo na akékoľvek myšlienky a názory. Štát mu ich nesmie zakazovať, ani postihovať ho za ne sankciami, kým ich praktické uskutočňovanie neporuší zákon. Toto sa týka celého radu náboženských, filozofických, vedeckých, politických, morálnych a estetických ideí.
- Sloboda slova a prejavu. Každý človek má právo slobodne hlásať a zastávať, uverejňovať a šíriť, dramatizovať a umelecky stvárňovať svoje náboženstvo, ideály a hodnoty. Tieto prejavy neslobodno regulovať, cenzurovať ani zakazovať. Treba urobiť všetko, aby sa toto právo bránilo proti každému pokusu okliešťovať ho.
Nemáme však právo ohovárať alebo osočovať iných ľudí, a tým poškodzovať alebo ničiť ich dobré meno a postavenie. Hoci poškodená strana nemôže žiadať, aby sa vopred cenzuroval nejaký výrok, po čine môže zažalovať za utrpenú škodu. Ak bol niekto ohovorený alebo zneuctený urážlivými a nepravdivými tvrdeniami v nejakom masmédiu, má mať právo na odpoveď a opravu nepravdivých tvrdení. Výrobcom pornografie nedáva sloboda prejavu právo zneužívať deti.
Toto právo sa nedá naplno uplatňovať v čase vojny, keď je očividne a bezprostredne ohrozená bezpečnosť demokratickej spoločnosti. Dočasne by malo byť obmedzené len v krajných prípadoch a ako posledná možnosť.
- Morálna sloboda. Každému má byť dovolené prejavovať a uspokojovať rozličné názory, morálne predstavy a presvedčenia, aj keď sa odlišujú od bežných alebo úradných postojov, kým sa nepriečia alebo nepoškodzujú práva iných členov spoločnosti. Týka sa to celej škály záľub a náklonností v konaní, obliekaní, vystupovaní a reči. Každému má byť dovolené ísť za svojou predstavou šťastia, osvojiť si životný štýl, ktorý sa mu páči a vykonávať povolanie alebo zamestnanie, ktoré si vybral sám v súhlase s ekonomickými podmienkami.
- Súkromie. Právo na súkromie zahrnuje v sebe právo na utajenie, t. j. istotu, že osobná informácia o nejakom jednotlivcovi sa nebude šíriť bez jeho súhlasu. Osobná morálna sloboda sa týka aj kontroly nad telesnou a sexuálnou orientáciou. Dospelí ľudia majú mať právo prejavovať svoje sexuálne sklony, ak nezamýšľajú zapojiť do svojich aktov aj nesúhlasiacich účastníkov.
Právo na súkromie chráni rozličné prejavy sexuálneho života, vrátane masturbácie, cudzoložstva a homosexuality. Štát nemá zakazovať sexuálne zvláštnosti, prostitúciu ani pornografiu. Má však právo robiť opatrenia proti šíreniu chorôb a povinnosť starať sa o dobro mladistvých. Právo na súkromie zahrnuje aj právo na potomstvo: každý má právo plánovať rodičovstvo a interrupcie majú byť povolené, práve tak umelé oplodnenie a náhradné rodičovstvo.
Podobné práva sa týkajú v oblasti zdravotníctva – ak sa zakladajú na informovanom súhlase – dobrovoľnej eutanázie, dôstojného umierania a smrti, samovraždy, ako aj práva vstupovať do dobrovoľných organizácií a mať vlastný majetok. (Podrobnejší rozbor súkromia bude v 8. kapitole.)
III. Právo na zdravotnú starostlivosť
- Primerané lekárske ošetrenie. S právom na život súvisí právo na primerané lekárske vyšetrenie a ošetrenie, pričom liečba má byť úmerná hospodárskym možnostiam spoločnosti. To znamená, že nikomu sa neodoprie ošetrenie, ktoré môže zachrániť život, aj keď si to nevládze sám zaplatiť. Osobitné systémy poistenia a sociálneho zabezpečenia majú dať jednotlivcom možnosť vyrovnať sa s katastrofálnymi chorobami alebo nehodami.
- Informovaný súhlas. Druh lekárskeho ošetrenia a liečby musí závisieť aj od pacientovho slobodného súhlasu. Chorá osoba je spravidla rozumovo i telesne tak kompetentná, že pochopí situáciu a možnosti navrhnutej liečby. To znamená, že ťažko chorý má právo odmietnuť liečbu (ak nemá vysoko nákazlivú chorobu) a neslobodno ho držať v nemocnici proti jeho vôli.
- Eutanázia z vlastnej vôle. Ak dospelí veľmi trpia a sú v konečnom štádiu choroby, majú mať právo odmietnuť ďalšiu liečbu. Má sa im umožniť dôstojne umrieť a ak si to prajú, majú sa im podať prostriedky na urýchlenie smrti. Sem patrí aj právo na aktívnu eutanáziu alebo samovraždu.
- Základné ekonomické potreby. Ak je spoločnosť hospodársky dosť silná, má zabezpečiť prostriedky na uspokojenie minimálnych základných potrieb tých jednotlivcov, ktorí bez vlastnej viny nie sú schopní pracovať alebo sa o seba postarať. Nikto nemá hladovať alebo umrieť v dôsledku nedostatku príbytku, vhodného šatstva alebo lekárskej starostlivosti. Systémy sociálnej starostlivosti, založené na povinnostiach štátu (ako je to v európskych štátoch) alebo na dobročinnosti jednotlivcov (ako to hrá významnú rolu v USA), platia, prípadne by mali platiť aj pre deti, telesne a zdravotne postihnutých, starých a znevýhodnených. Ani štát ani spoločnosť však nemajú povinnosť splniť všetky priania všetkých jednotlivcov. Najlepšia zásada je tá, podľa ktorej má mať každý možnosť zarobiť si toľko, aby mohol uživiť seba aj svoju rodinu.
- Právo na prácu. Hoci je v moderných priemyselných štátoch často ťažké zaistiť prácu pre každého, aspoň zo zásady majú mať všetci ľudia možnosť nájsť si zamestnanie a sami sa uživiť. Ak je to možné, má mať každý jednotlivec slobodu voliť si také zamestnanie, aké sa mu páči. Na pracovisku majú byť dobré pracovné podmienky a rozumný pracovný čas, ako aj mzda. Odmena za prácu má vystačiť na primeraný životný štandard pre pracovníka a jeho rodinu. Ak je to možné, má sa zakladať na zásluhách, a to podľa nasledovného kľúča: od každého podľa jeho schopností, každému podľa jeho potrieb a zásluh. Kto pre spoločnosť urobí viac, má dostať vyššiu odmenu podľa diferencovanej stupnice. Majetky a služby má spoločnosť rozdeľovať na základe zásluh a potrieb. Niekedy je ťažké uplatniť túto zásadu v praxi, lebo má veľa trhlín; dane, sociálna starostlivosť a penzijné systémy sa tomu snažia odpomôcť.
Za rovnakú prácu by mala byť rovnaká pláca bez diskriminácie na základe pohlavia, rasy, etnického alebo štátneho pôvodu alebo nejakého iného zaujatého rozlišovania. Tí, čo sú dočasne neschopní pracovať, majú dostávať nezamestnaneckú podporu a prípadne aj možnosť preškolenia.
- Starostlivosť o starých ľudí. Jednotlivci, ktorí sú schopní pracovať a tak prispievať svojím podielom spoločnosti, nemajú byť pre vek prinútení odísť do dôchodku. Tí, čo dosiahli zákonný vek pre dôchodok, majú dostávať dávky na základe starobného poistenia, sociálnej starostlivosti alebo iných penzijných plánov, aby mohli uspokojiť svoje základné ekonomické potreby a zabezpečiť si zdravotné služby.
- Právo na voľný čas a odpočinok. Každý má mať právo na oddych; nikoho neslobodno nútiť pracovať bez prestania. Veď aj Starý zákon zakazoval ľuďom pracovať v sobotu. V moderných časoch majú byť platené sviatky a dovolenky a počet pracovných hodín má byť obmedzený. Spoločnosť má pre všetkých zaistiť možnosti príjemnej zábavy, hier a iných foriem odpočinku.
- Právo na vlastníctvo. Jednotlivci majú mať zákonné právo na vlastníctvo a zisk z neho môžu používať podľa vlastnej vôle, tešiť sa z neho a zveľaďovať ho obchodovaním, kupovaním a predávaním. Nikomu neslobodno vziať jeho majetok svojvoľne a bez náležitého odškodnenia.
- Verejný majetok. Spoločnosť má právo vyvlastniť súkromný majetok z dôvodu verejného záujmu alebo bezpečnosti, no vždy len na základe zákonného postupu. Spoločnosť alebo štát môže vykonávať družstevnícku hospodársku činnosť. Môže regulovať, riadiť a vlastniť podniky, ak považuje ich činnosť za prospešnú pre verejnosť, ak súkromný sektor nie je schopný určité služby zaistiť efektívne a ak sa to robí demokraticky.
- Právo organizovať sa. Zamestnanci majú právo vstúpiť do robotníckych organizácií (odborov) a kolektívne vyjednávať so zamestnávateľom. Majú právo odmietnuť pracovať a štrajkovať, ak im ich pracovné podmienky nevyhovujú. O veciach, týkajúcich sa životných záujmov zamestnancov a o bezpečnosti práce v podniku je potrebné radiť sa aj so zamestnancami.
- Ochrana pred podvodom. Ľudia majú právo na ochranu pred oklamaním nepravdivými a nečestnými inzerátmi a pred predajom nekvalitných tovarov a služieb. Majú právo žalovať o náhradu škody a volať na zodpovednosť tých, ktorí sa podvodu dopustili. Štát má povinnosť dozerať na dodržiavanie zákonných zmlúv, aby nedošlo k ich porušeniu.
VI. Intelektuálna a kultúrna sloboda
- Sloboda bádania. Má existovať neobmedzené právo venovať sa vedeckému, filozofickému a intelektuálnemu bádaniu. Experimentálne bádanie je pre pokrok našich vedomostí podstatné a malo by byť povolené – ak nie sú jeho predmetom ľudia, ktorí k tomu nedali informovaný súhlas – a to pre nich neznamená nebezpečenstvo. Výnimkou je aj skúšanie technologických využití, ktoré môže ohroziť verejnosť. Nemajú existovať politické, cirkevné alebo ekonomické sankcie proti tým, ktorí chcú v niečom bádať. Nemá existovať nijaká cenzúra pri uverejňovaní výsledkov, nech sa považujú za ako neobyčajné. Rovnaká zásada platí aj na umeleckú kreativitu a tvorbu: umelci, spisovatelia a básnici majú mať dovolené vyjadrovať sa bez cenzúry a bez nátlaku.
- Právo na vzdelanie. Všetci príslušníci spoločnosti majú mať možnosť vzdelávať sa a vychovávať svoje deti bez akýchkoľvek obmedzení, založených na náboženských, národnostných alebo triednych názoroch. Dcéra chudobných rodičov má mať také isté právo na vzdelanie ako syn bohatých rodičov. Hoci rodičia majú mať určité slovo pri výchove svojich detí, nemajú právo zbaviť ich ani iných žiakov možnosti poznať myšlienky a názory, ktoré oni odmietajú. Treba kvalitatívne určiť, čo sa asi považuje za pornografiu. Úspešné dokončenie štúdií sa má zakladať na intelektuálnych zásluhách a dosiahnutom stupni vedomostí. Hocikto nemá mať prístup všade, do každého zamestnania a povolania alebo na vysokú školu. Zásadne však každý má mať rovnakú možnosť rozvinúť všetky svoje schopnosti a súťažiť s inými za rovnakých podmienok.
- Právo kultúrne sa obohacovať. Všetky ustanovizne, poskytujúce kultúrne obohatenie, majú byť prístupné všetkým, ktorí ich môžu využívať. Týka sa to knižníc, múzeí, verejných parkov a iných rekreačných zariadení, ako aj umeleckých a vedeckých ústavov.
Všetci ľudia sú si rovní čo do dôstojnosti a práv. Ako rozumná morálna bytosť, schopná uvažovať, má každý človek právo na tú istú úctu ako každý iný človek. To nijako neznamená, že by sa s jednotlivými ľuďmi nemohlo zaobchádzať rozlične, podľa ich postavenia v spoločnosti, alebo že by ich úlohy, povinnosti a odmeny mali byť rovnaké.
Morálna rovnosť bližšie určuje, že:
- každý má mať rovnakú možnosť rozvinúť svoje jedinečné nadanie podľa svojich vlôh;
- každý má mať rovnaký prístup k verejným službám;
- nesmie sa robiť diskriminácia na základe rasy, farby pokožky, sexuálnej orientácie, náboženstva, štátnej príslušnosti, jazyka, viery, sociálneho pôvodu, rodinného pôvodu alebo majetku.
- Právo na spravodlivý súd. Každý človek má právo na spravodlivé a verejné pojednávanie pred nezávislým a nestranným súdom, podľa zákona príslušným na tento účel. Má sa považovať za nevinného, kým sa mu nedokáže vina (prezumpcia neviny).
Obžalovaného treba podrobne oboznámiť s povahou obžaloby. Má mať právo osobne sa brániť a vziať si na pomoc právneho poradcu (advokáta) podľa svojej voľby alebo mať poradcu, ktorého mu pridelí a platí štát.
Má mať právo vypočúvať svedkov a priviesť svojich svedkov, aby sa objasnili fakty.
Neslobodno ho nútiť, aby svedčil proti sebe.
Neslobodno ho nútiť, aby sa priznal alebo uznal vinným.
Má mať právo odvolať sa proti rozsudku k vyššiemu súdu.
Ak bol oslobodený výrokom, proti ktorému niet odvolania, nemožno ho za tú istú vec súdiť po druhý raz.
- Právo na súdnu ochranu. Každý človek má právo dovolávať sa pred príslušným súdom ochrany proti činom, ktoré porušujú jeho základné práva. Toto vyžadovanie nápravy neslobodno použiť proti nemu.
- Právo na ľudské zaobchádzanie. Uväznené osoby nemajú dostávať kruté, neľudské alebo ponižujúce tresty. Neslobodno ich mučiť, ani zbaviť vyhovujúceho šatstva, lekárskej starostlivosti, jedla alebo ubytovania.
Obžalovaní, ktorí čakajú na pojednávanie, majú byť umiestnení oddelene od odsúdených zločincov a majú mať právo ostať na slobode po zložení rozumnej kaucie.
Ak je niekto odsúdený a vo väzení, má sa s ním zaobchádzať ľudsky, nie pomstychtivo. Hlavným účelom uväznenia má byť ochrana spoločnosti pred jeho ďalšími činmi, ak sa považuje za nebezpečného. Prípadne jeho náprava a návrat do spoločnosti, ak jeho previnenie nebolo príliš veľké.
- Vláda zákona. Zákonodarnú moc majú mať reprezentanti ľudu a výkonnú volení úradníci. Zákony sa majú vysvetľovať a uplatňovať záväzným postupom. Nikdy sa nemajú zakladať na svojvoľnom diktáte alebo jednoznačnom príkaze (fiat). Vždy má existovať dostatočná možnosť ich úpravy, ak to ľud žiada, alebo na odčinenie nespravodlivosti. Zákon má platiť rovnako pre vládcu ako pre ovládaného.
IX. Právo na demokratickú účasť na vláde
- Hlasovacie právo. Zákony sa majú zakladať na slobodne vyjadrenom súhlase tých, ktorým sa vládne. Každý dospelý občan má mať právo zúčastňovať sa na riadení vecí v štáte, v ktorom žije.
Majú sa uskutočňovať pravidelné, slobodné a verejné voľby s cieľom určiť hlavných reprezentantov ľudu a potvrdiť alebo zamietnuť hlavné spoločenské orientácie, ktoré sa navrhujú alebo už boli prijaté.
Hlasovanie má byť všeobecné a rovné s hlasovacím právom pre všetkých dospelých bez výnimky. Voľby majú byť tajné!
- Zákonné právo na opozíciu. Jednotliví príslušníci spoločnosti majú mať právo nesúhlasiť s orientáciou vládnej politiky a mať iné názory ako vedúci úradníci, ktorí ju formulujú a uskutočňujú. Majú mať možnosť voľne a otvorene nesúhlasiť s činmi vlády a prejavovať to slovom, tlačou, petíciami, zhromaždeniami a hlasovaním.
Môžu sa organizovať a spájať s inými ľuďmi, aby aj ďalších oboznámili so svojimi názormi, a aby ovplyvnili verejnú mienku v prospech navrhovanej zmeny. Majú byť chránení proti odvetným opatreniam alebo prenasledovaniu za opozíciu voči vláde.
- Občianske slobody. Všetky slobody občana musia byť primerane chránené, a to vrátane nesúhlasu menšiny. Týka sa to slobody myslenia a svedomia, slobody slova a prejavu, zhromažďovania a iných práv a slobôd, o ktorých už bola reč.
- Právo zhromažďovať a združovať sa. Jednotliví príslušníci spoločnosti sa môžu slobodne združovať s inými podľa svojho výberu a vytvárať s nimi kluby, priateľské strediská, politické strany, tímy, kolektívy, školy, cirkvi, bratstvá a podobné organizácie, aby rozvíjali akékoľvek spoločné záľuby. Môžu sa pokojne schádzať každým spôsobom, ktorý považujú za užitočný pre svoj cieľ, ak nepoužívajú násilie alebo neohrozujú verejnú bezpečnosť.
- Odluka cirkví od štátu. Štát nemá vnucovať alebo ustanoviť jednu teologickú alebo ideologickú doktrínu za oficiálnu cirkev, náboženskú vieru alebo základ štátu. Jednotlivci majú právo veriť alebo neveriť, prípadne pridŕžať sa akejkoľvek formy viery alebo neviery, ktorá im vyhovuje. Štát má byť neutrálny a nemá vystupovať v prospech ani v neprospech nijakého náboženstva alebo ateizmu; predovšetkým má chrániť slobodu myslenia a svedomia pre všetkých.
X. Právo na manželstvo, rodinu a deti
- Právo na manželstvo. Dospelí jednotlivci majú mať právo žiť spoločne, prípadne vstúpiť do manželstva, s kým chcú. Manželstvo sa má zakladať na slobodnom súhlase obidvoch zúčastnených stránok. Má byť alebo podľa zákona legalizované, alebo sa má zakladať na zvykovom práve. Nemajú existovať zábrany proti manželstvu na základe rasy, náboženstva, národnosti alebo iných podmienok. Zvyčajne je manželský zväzok heterosexuálnym spolužitím muža a ženy, ale mali by mať možnosť ho slobodne uzavrieť aj dospelí rovnakého pohlavia (registrované partnerstvo).
- Právo na rozvod. Manželia majú mať právo zrušiť svoj manželský zväzok, keď to považujú za rozumné a žiť oddelene. Ak existuje manželská zmluva o majetku, majú sa dohodnúť na spravodlivom rozdelení spoločného vlastníctva. Ak majú deti, má sa dojednať riadna starostlivosť o ne, program návštev a finančná podpora.
- Právo mať deti. Rodičia majú právo plodiť deti, kým sú toho schopní a kým sa o ne vládzu starať a vychovávať ich.
- Práva materstva a otcovstva. Nastávajúce matky majú právo na osobitnú starostlivosť a ochranu počas tehotenstva, ako aj počas príslušného obdobia po pôrode každého dieťaťa. Aj nastávajúci otcovia majú v tom čase nárok na určité ohľady.
- Práva rodičov. Rodičia majú právo starať sa o svoje deti a vychovávať a vzdelávať ich podľa svojich predstáv; nesmú im škodiť alebo ich zneužívať.
- Práva detí. Aj deti majú práva, ktoré rodičia nesmú porušovať; keby tak urobili, má spoločnosť zakročiť na ochranu. Rodičia nesmú svoje deti zneužívať fyzicky ani sexuálne, ani odopierať im vhodnú stravu, zdravotnú starostlivosť, odev a ubytovanie. Deti neslobodno zbaviť práva učiť sa. Hoci rodičia sú zodpovední za vzdelávanie svojich detí, nesmú im nepovoliť školu alebo odmietnuť iný spôsob kultúrneho obohacovania, zakázať im čítať, objavovať, poznávať a obľúbiť si nové (aj cudzie) názory, alebo inakšie rozširovať obzor svojho chápania.
Knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu napísal významný humanista Paul Kurtz. Do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda, vydavateľ Zošitov humanistov v roku 1998 ako 1. vydanie. ISBN 80-967906-5-X. Anglický originál má názov: Forbidden Fruit: The Etics of Humanism (1988).
Pozri:
Jedna odpoveď na “Paul Kurtz – Zakázané ovocie: Etika humanizmu (10. časť)”
[…] 10. časť […]