Senior si chce stiahnuť do mobilného telefónu aplikáciu, napríklad na meranie krvného tlaku alebo čítačku QR kódu. Táto bežná situácia môže viesť k registrácii a k platenej službe bez toho, aby si to spotrebiteľ skutočne uvedomil.
Stiahnuté mobilné aplikácie totiž nemusia poskytovať svoje služby zadarmo. Obchod s nepozornosťou je výnosný a vždy sa nájdu užívatelia, ktorí si to nevšimnú, a potom platia, dokiaľ si svoje pochybenie nevšimnú a dokiaľ sa im od platenej služby nepodarí odísť. Mobilní operátori by mali dôsledne dbať na záujmy svojich užívateľov a zaistiť, že poskytovatelia služieb platených formou prémiových SMS poskytnú spotrebiteľom vopred zrozumiteľné a jasné informácie o forme platenia a o cene služieb.
Vraví sa: „Dvakrát meraj a raz rež.“ Platí to dvojnásobne i v situáciách, kedy si spotrebiteľ chce stiahnuť novú aplikáciu do svojho chytrého mobilného telefónu.
„Spotrebiteľ by mal mať vždy jasno v tom, aký je obchodný model danej aplikácie, teda aký zisk prináša konkrétna mobilná aplikácia poskytovateľovi služby,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
A dodáva: „Pozor si musia dávať najmä seniori, ale i rodičia menších detí, pretože tieto skupiny spotrebiteľov sú často dôverčivejšie alebo nepozornejšie než ostatní spotrebitelia.“
Niektoré aplikácie a ich služby sú zadarmo, prípadne na prvý pohľad sa za ne nemusí ničím zaplatiť, iné vyžadujú priamu platbu a ďalšie môžu užívateľovi strhávať peniaze z kreditu alebo mu navýšia jeho pravidelné mesačné vyúčtovanie u mobilného operátora formou odosielania prémiových SMS.
Neplatí, že to, za čo spotrebiteľ nemusí priamo zaplatiť, je naozaj zadarmo. Aplikácia do mobilného telefónu je špecifický počítačový program, ktorý niekto napísal a ku ktorému niekto drží majetkové práva.
„Málokto bude tvoriť a ponúkať mobilnú aplikáciu len pre potešenie. Väčšinou je cieľom prostredníctvom takej aplikácie zarábať peniaze,“ pokračuje vo vysvetľovaní Eduarda Hekšová.
A dodáva: „Spotrebitelia platia za aplikáciu a jej službu najčastejšie tým, že im v tejto aplikácii vyskakujú reklamy, prípadne tak, že dáta o spotrebiteľovi a jeho preferenciách sú poskytované niekomu ďalšiemu.“
Priama ponuka mobilných aplikácií a ich služieb za peniaze je najprehľadnejšia. Spotrebiteľ si môže ešte pred stiahnutím porovnať cenu s hodnotou aplikácie a rozhodnúť sa, či je pre neho za túto cenu potrebná a výhodná. S veľkou pravdepodobnosťou bude taká mobilná aplikácia bez reklám a aj s niektorými výhodami oproti aplikáciám poskytovaným zadarmo.
„Variantom platených mobilných aplikácií sú aplikácie platené formou pravidelných prémiových SMS,“ hovorí Eduarda Hekšová.
A varuje: „Spotrebitelia by však mali spozornieť. Problémom týchto aplikácií sa často stáva, že informácie o ich spoplatnení nie sú spotrebiteľom dané jasne a zrozumiteľne. Neraz sú informácie nevýrazné a schované niekde v pozadí.“
Spotrebiteľovi, ktorý si takú aplikáciu stiahne do svojho mobilného telefónu, potom príde potvrdzujúca SMS s kódom. Spotrebiteľ kód následne do aplikácie zadá, pričom si však nemusí uvedomiť, že si tým objednáva platenú službu. Aplikácia potom už sama, napríklad raz týždenne, vygeneruje prémiovú SMS za 99 českých korún, ktorú užívateľ zaplatí svojmu mobilnému operátorovi. Mobilný operátor s obsahom služby nemá nič spoločné, len peniaze za prémiovú SMS od užívateľa vyberie a za províziu prevedie poskytovateľovi služby.
„V našej bezplatnej poradni a v službe VašeStížnosti.cz nás kontaktujú spotrebitelia, ktorí sú nedobrovoľnými zákazníkmi služieb platených mobilných aplikácií, ktoré im formou odosielania prémiových SMS vysávajú peniaze,“ uvádza Eduarda Hekšová.
A pokračuje: „Z množstva týchto sťažností a žiadostí o radu možno usúdiť, že zo strany poskytovateľov týchto služieb, často sídliacich v zahraničí, môže ísť o nekalý obchod s nepozornosťou spotrebiteľov, ktorí sa pôvodne k mobilnej aplikácii chceli iba zaregistrovať.“
Spotrebiteľom postihnutým týmto útokom na ich peňaženky možno odporučiť čo najrýchlejšie ukončenie nevítaných platených služieb a súčasne i deaktiváciu možnosti platiť formou prémiových SMS u svojho operátora.
„Mobilní operátori majú z prémiových SMS výnosy,“ konštatuje Eduarda Hekšová.
A uzatvára: „A preto by mobilní operátori mali v maximálnej možnej miere dbať na etiku týchto služieb, najmä na férovosť a transparentnosť obchodných modelov poskytovateľov týchto služieb.“
Pokiaľ spotrebitelia majú otázky k tejto téme, môžu sa obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu, a to elektronicky alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko).
Autorka: Lucie Korbeliusová.