K teórii a praxi humanistickej výchovy.
Časť I
1. Zlyhanie náboženskej mravnosti
Transcendentálne etiky
Teisti tvrdia, že základom morálneho správania môže byť len taký morálny kódex, ktorý má korene v nadprirodzenej sfére. Keďže nie sú schopní predstaviť si nijaký iný základ mravnosti, stavajú sa rozhodne proti každému pokusu akokoľvek upraviť ich doktrínu. Ich systém však stojí na labilných základoch.
Čo je transcendentálna etika? V priebehu dejín mala rozličné podoby, lebo aj keď ľudia hovoria o transcendentne, nezhodujú sa vždy v odpovedi na otázku, čo to je. Čisto transcendentná etika, bez akéhokoľvek vzťahu k ľudskému obsahu, by bola nezmyslom, lebo by neobsahovala nijakú empirickú skúsenosť a ľudské potreby; a záujmy by boli mimo jej záujmu.
Platonizmus
Niet pochýb, že v západnom myšlienkovom svete je Platón hlavným inšpirátorom transcendentálnej etiky, ak nie celej teistickej koncepcie mravnosti založenej na filozofii. Hlásal, že existujú univerzálne morálne idey, predstavy alebo vzory a predpokladal, že kto hľadá morálku, môže ich použiť ako normy správania a využiť ako príklady pre reálny svet skutočnosti.
Platóna inšpirovalo Sokratovo hľadanie pravdy a jeho záujem o myšlienkový svet. Sokrates sa v rozličných dialógoch snažil definovať pojmy ako spravodlivosť, zbožná úcta, pravdivosť, krása, cnosť, dobro. Nezaujímala ho rozširujúca definícia uvádzaním špecifických ilustrácií jednotlivých pojmov, ale skôr zužujúca definícia, obmedzujúca sa na skutočný obsah morálnej predstavy, t. j. na hlavné rozlišujúce znaky.
Platón predpokladal existenciu sveta ideálnych podstát, esencií, od ktorých všetko vo svete zmyslami vnímateľnej skutočnosti odvodzuje svoju existenciu. To, čo je konkrétne, je také len preto, lebo je časťou univerzálnej skupiny, ktorá ho definuje. Každá osobitná vec vo svete okolo nás má tak svoj predobraz vo svete ideí. Platón sa zaujíma v prvom rade o matematické koncepty – vidia sa mu byť ideálne a zodpovedajú formálnej štruktúre prírody. Venuje však pozornosť aj morálnym ideálom, medzi ktorými je najdôležitejší ideál dobra. A tak sa Platón pokúša vypracovať ontologickú bázu mravnosti, vyplývajúcu z transcendentného poriadku vecí.
Najlepším kritikom tejto teórie je Aristoteles, ktorý sa pýta:
„Ako pomôžu také všeobecné pojmy obyčajnému človeku? Nepomôžu veľmi ani stolárovi, ani lekárovi, ktorých sa týka dosiahnutie dobra v ich vlastnej špecializovanej oblasti. Dobré má pre nich konkrétny význam a znamená dokončenie ich diela.“
Filozofická kritika Platónových pozícií je známa: platonický realizmus iba predpokladá svoje ontologické postuláty. Nijaká skúsenosť nepotvrdzuje tézu, že niekde vo vesmíre existujú ideálne formy všetkého. Dokonca aj keby ideálne podstaty existovali, nemali by nijaký praktický obsah a nevedeli by nám povedať, čo robiť v určitej konkrétnej situácii. Platónova teória nám nepomôže rozriešiť náš morálny zmätok. Vynárajú sa vážne námietky aj proti jeho teórii poznania, ako aj proti jeho metafyzike. Nemôže poskytnúť základy mravnosti, lebo jej epistemologický základ je sporný. Vôbec nie je zrejmé, že by sa dialektickým rozumovaním dali nejako pochopiť tieto ideály. Platón zvecnil proces definície tým, že spredmetnil prvky rozhovoru a dal im ontologické postavenie. Výrazy a pojmy majú však zmysel len v súvislosti s jazykom, ktorý si ľudia vytvorili. Slová nemožno vytrhnúť z bežného dorozumievania sa, alebo púšťať ich len tak do sveta. Napríklad spravodlivosť nie je nejaká nie-prirodzená jednotka, vznášajúca sa kdesi v ideálnom priestore, odlišná od ľudského sveta. Je to pojem, týkajúci sa ľudských záležitostí a zvolili sme si ho na ich bližšie určenie naším jazykom.
Napriek svojej transcendentálnej teórii bol Platón prísnym kritikom každého pokusu odvodiť etiku od náboženstva. V diele Eutyfros sa vyslovene pýta, či je možné usudzovať na cnosť z toho, čo hovoria bohovia, alebo z ich príkladov. Prevažnú časť náboženskej mytológie vytvorili básnici a Platón považuje aj Homérove mýty za pochybné.
Nejaký nádenník zabil kohosi na poli Eutyfrovho otca, ktorý previnilca poviazal, hodil do jarku a poslal po kňaza, aby rozhodol, čo s ním treba urobiť. Previnilec umrel pred príchodom kňaza. Eutyfros obvinil svojho otca a natoľko stratil zdravý rozum, že žiadal, aby ho súdili za vraždu. Sokrates je prekvapený, že sa Eutyfros obrátil proti svojmu otcovi, lebo ctiť svojich rodičov bolo v tom čase veľmi rozšírené morálne pravidlo. Pýtal sa teda Eutyfra na dôvody a ten mu odvetil, že boh prikazuje, aby bol vrah za svoj zločin potrestaný. Ale či Zeus nezabil svojho otca Krona a ten zas svojho otca? Sokrates si nie je istý, či sa Eutyfrov otec dopustil premyslenej vraždy a kladie otázku, čo by asi robili v takej situácii bohovia. Čo je zbožná oddanosť? Nato Eutyfros zacituje výpoveď konvenčnej morálky:
„Ucti si bohov, dodržiavaj ich prikázania a zúčastňuj sa na náboženských obradoch.“
Pre Sokrata je však cnosť dôležitejšia ako konvenčná oddanosť na základe náboženských citov. Človek má počúvať hlas svojho svedomia, žiť podľa návodu rozumu a pokúšať sa konať dobro – to je dôležitejšie ako slepé dodržovanie zvykov. Etika je viac ako konvenčná zbožnosť a nemožno ju stavať na tom, čo vraj bohovia povedali alebo nepovedali.
Podobná kritika konvenčného náboženského konformizmu sa nachádza aj v druhej knihe Ústavy, kde Platón napadá Adeimanta pre jeho falošnosť a dvojtvárnosť. Ten tvrdí, že človek vraj môže robiť zle, veď sa potom z toho vyspovedá, oľutuje to, zaplatí výkupné za svoje hriechy, a tak si vymodlí od bohov odpustenie a ďalšiu pomoc. No každému náboženskému pocitu a prejavu musí predchádzať etická oddanosť spravodlivosti založená na rozmýšľaní. Sokrates pripúšťa nesmrteľnosť. Ak je život po smrti, človek sa nemá čoho báť, ak žil spravodlivo. Ak nie je, potom je smrť len ako predĺžený spánok. Sám Sokrates sa smrti nijako nebojí a verí, že jednotlivec musí počúvať hlas svojho rozumu a žiť spravodlivo bez ohľadu na odmenu. Takéto argumenty spomína Sokrates ešte aj krátko pred smrťou, ako to romanticky podáva Obrana Sokratova, Kriton a Faidon (s. 201).
Platónov postulát sveta ideí ako zdroja konečných morálnych ideí prevzalo množstvo teoretických filozofov – novoplatonikov, ktorí tiež delia svet na dve ríše: na ríšu zdania (svet vnímateľných vecí) a na ríšu skutočnosti (svet ideálnych podstát). Prvá obsahuje materiálne predmety v priestore a čase, ktoré vznikajú a zanikajú; prejavujú sa na úrovni zmyslového pozorovania. Druhá je ríša konečnej skutočnosti, ktorú nemôžeme priamo pozorovať, ale môžeme ju nepriamo predpokladať alebo intuitívne pociťovať. Pre Platóna je neviditeľná ríša pochopiteľná len rozumom; iní nie sú schopní ani toho; hovoria o mystickej prítomnosti, z ktorej k nám preniká len záblesk.
Existuje hlboko zakorenené presvedčenie, že akýsi neviditeľný svet obkolesuje náš skutočný svet a je základom morálneho poriadku, ktorý má hlbšiu štruktúru a vyšší cieľ. Okrem toho poskytuje ontologickú základňu nielen pre hodnotu, ale aj pre povinnosť. Dokonca aj Kant, ktorý veril v samostatnosť etiky a nemyslel, že by sa etické príkazy dali odvodiť z náboženstva (veď ich odôvodňoval nezávislými racionálnymi úsudkami). Povedal, že ak sa pozrieme do vnútra nášho morálneho svedomia, zachytíme záblesk noumenálneho sveta (duchovnej skutočnosti) a náznaky morálneho poriadku. Je len jedným z mnohých filozofov, ktorí verili, že existuje ideálna a univerzálna báza pre morálne správanie, ktorá presahuje kultúrnu relativitu.
Náboženská mravnosť
Nechcem sa tu rozpisovať a kritizovať všetky spomínané filozofické teórie. Radšej sa zameriam len na jednu formu transcendentálnej etiky, na náboženskú mravnosť. Viera v transcendentálny morálny poriadok spočíva na osobitnej mienke človeka, ktorý verí, že etika musí mať božský pôvod. Tak napríklad kresťania veria, že vesmír naplňuje odveký boží plán. Hoci je tento plán zahalený do rúcha tajuplnosti, boh nám vraj predsa len oznámil svoje morálne zásady (cez Krista ako vzor), a to v prvom rade povinnosť byť poslušným. Spása závisí od toho, či prijmeme božiu moc ako skutočnosť a či budeme poslúchať božie morálne prikázania.
Existuje silná a slabá forma náboženskej etiky. V teistickom tábore sa vedie veľký spor o to, či máme chápať morálne príkazy tak, ako sú spísané v Starom zákone, t. j. ako absolútne a doslovné smernice na správanie, alebo či si ich máme vysvetľovať len v ich všeobecnom metaforickom zmysle. Ortodoxní židia veria, že desatoro a podrobné návody na správanie, ako sú obsiahnuté v Tóre, sú božského pôvodu a musia sa dodržiavať do poslednej litery zákona. Fundamentalistickí protestanti a konzervatívni rímskokatolíci prijímajú Starý zákon (samozrejme s výnimkou predpisov viažucich len ortodoxných židov), ale za záväzné pre svoje správanie považujú len normatívne morálne princípy Nového zákona. Podobne aj pobožní moslimovia prijímajú bez kritiky takmer všetky morálne a spoločenské príkazy Koránu, ako aj výroky pripisované Mohamedovi.
Je však veľký problém podať presný výklad starých dokumentov. Nejde iba o to, či existuje boh a či to on inšpiroval vznik týchto dokumentov, alebo či sú len prejavom ľudskej kultúry. Podľa mňa sú dôkazy pre existenciu boha nedostatočné a náboženské texty teda nemožno vyhlásiť za zjavené bohom. Sú to jednoducho prejavy ľudskej činnosti. A aj keby sme boli ochotní súhlasiť s predpokladom existencie boha čo len za účelom argumentácie, stretneme sa s mnohými ťažkosťami.
V prvom rade je zrejmé, že rozliční veriaci už z postulátu boha-otca vyvodili protikladné morálne prikázania a predpisy. Knihy Starého zákona sa spisovali v priebehu viacerých storočí a tak vyjadrujú etické myslenie a sociálne zvyklosti rozličných období. Vidíme v nich postupné zmeny vládnucich doktrín, prejavujúce sa v početných protirečivých príkazoch. V desatore boh hovorí „Nezabiješ!“ (Ex 20, 13). Ale už o dvanásť kapitol ďalej zlomyseľne prikazuje Izraelitom:
„Každý nech si prepáše meč na bedrá! Choďte cez tábor od jedného vchodu k druhému vchodu a zabíjajte svojich bratov, priateľov i príbuzných!“ (Ex 32, 27).
Na inom mieste v desatore stojí:
„Nescudzoložíš!“ (Ex 20, 14).
Keď však dal víťaznej dobyvačnej židovskej armáde príkaz, aby zabila všetkých madiánčanských zajatcov vrátane nevinných žien a detí, dovoľuje boh armáde, teda aj ženatým mužom, aby si pobrali mladé panny pre seba:
„Ale všetky devy, ktoré ešte neobcovali s mužom, nechajte nažive pre seba!“ (Nm 31, 18).
Morálnych protirečení medzi Starým a Novým zákonom je veľké množstvo. V Starom zákone hrá významnú rolu pomstychtivá spravodlivosť typu „Oko za oko a zub za zub!“ V Kázni na hore v Novom zákone ju nahrádza filozofia typu: „Nastav mu druhé líce!“
„Neodporujte zlému,“ hovorí Ježiš. „Ak ťa niekto udrie po pravom líci, nastav mu aj druhé!“ (Mt 5, 39).
Starý zákon pripúšťa mnohoženstvo, konkubinát a iné praktiky, ktoré boli bezpochyby rozšírené v čase, keď sa rozličné časti tejto knihy spisovali.
Starý zákon povoľuje rozvod, ak sa žena mužovi nepáči:
„Ak si muž vezme ženu a bude ju mať a ona sa mu potom pre niečo odporné znepáči, napíše jej priepustný list, dá jej ho do ruky a pošle ju z domu preč.“ (Dt 24, 1).
V Novom zákone sa rozvod prísne zakazuje. Ježiš hovorí:
„Kto prepustí svoju manželku, okrem prípadu smilstva, vystavuje ju cudzoložstvu; a kto si vezme prepustenú ženu, cudzoloží.“ (Mt 5, 32).
Mnohí kresťania sa pokúšajú vysvetliť protirečenia medzi Starým a Novým zákonom poznámkou, že Nový zákon vývojovo nasleduje po Starom zákone, a že kresťanská morálka lásky a odpustenia nahrádza staré doktríny pomstychtivého a úzkoprsého Jehovu. Židovskí učenci a znalci písma strávili storočia píšuc a rozoberajúc Talmud v snahe podať rozumný výklad Tóry. Ak niekto prijme doslovnú interpretáciu Starého a Nového zákona, musí prísť k záveru, že boh zmenil svoje názory.
Aj kresťania vysvetľovali morálne predpisy a doktríny Nového zákona často protikladne a neraz sa nekonečne dlho dohadovali o ich význame. Niektorí napríklad pripúšťali alebo dokonca ospravedlňovali otroctvo, lebo v Starom zákone je dovolené brať ľudí do zajatia ako otrokov a Nový zákon napomína služobníctvo, aby bolo poslušné svojmu pánovi:
„Otroci, poslúchajte pozemských pánov vo všetkom a neslúžte iba naoko, ako tí, čo sa chcú páčiť ľuďom, ale z úprimného srdca, v bázni pred Pánom! Čokoľvek robíte, robte z tej duše ako Pánovi, a nie ako ľuďom.“ (Kol 3, 22 – 23).
A na inom mieste:
„Sluhovia, podriaďujte sa so všetkou bázňou nielen dobrým a miernym, ale aj zlým pánom.“ (1. Pt 2, 18).
Dlhý čas sa na základe biblie ospravedlňovali božské práva kráľov. Ako je Kristus vládcom vesmíru, tak sa kráľ považoval za vládcu svetskej ríše; používalo sa to na vyžadovanie poslušnosti politickej autorite kráľa. Až v modernej dobe, a to najmä vďaka kritike liberálnych humanistov, začali kresťania a židia brániť liberálnu demokraciu a zaujímať sa o individuálne ľudské práva. Ťažko však nájdete v starých textoch demokratické morálne predpisy.
Teista asi povie, že ak sa ľudia v minulosti odvolávali pri obrane osobitných politických a sociálnych systémov na Bibliu, nemali právo to robiť. Navyše vraj niet vzťahu medzi biblickým bohom-otcom a otroctvom alebo monarchiou, prípadne akýmkoľvek iným spoločenským usporiadaním. Ale potom tým skôr je nejaká nevyhnutná logická súvislosť napríklad medzi bohom-otcom a morálnymi zásadami, ktoré mnohí, ba väčšina moderných ľudí uznáva? Môžeme odvodiť doktrínu ľudských práv od boha-otca? Niektorí veriaci si myslia, že to nielen môžeme, ale musíme urobiť, lebo bez nadprirodzenej bytosti sa taká doktrína musí zrútiť.
Pokúsme sa však teraz o voľnú, nie doslovnú interpretáciu biblie, ktorá je slabšou formou transcendentálnej etiky. (Keď sme chceli byť explicitní, dostali sme sa do protirečení.) Napríklad, aká má byť úloha a situácia ženy v spoločnosti? Má byť žena rovná mužovi? Starý zákon ženu sústavne ponižuje a dáva jej v sociálnom a morálnom usporiadaní spoločnosti, ako aj v manželskom zväzku, nižšie postavenie, než má muž. Tak čítame v Genezis:
„…a hoci budeš po mužovi túžiť, on bude vládnuť nad tebou…“ (Gn 3, 16).
To isté robí aj Nový zákon. Pavol vyjadruje primitívnu morálku svojej doby, keď tvrdí, že vzťah ženy k mužovi má mať znaky poslušnosti.
„Ženy nech na zhromaždeniach mlčia… a ak sa chcú niečo naučiť, nech sa doma opýtajú svojich mužov.“ (1. Kor 14, 34 – 35).
Na inom mieste Pavol hovorí:
„…lebo muž je hlavou ženy. … Ako je Cirkev podriadená Kristovi, tak aj ženy (sú podriadené svojim) mužom vo všetkom.“ (Ef 5, 23 – 24).
Nie je možné, a ani potrebné, preberať morálne náhľady, zvyky a príslušné obmedzenia kočovných a roľníckych spoločností spred dvoch až štyroch tisícročí a chcieť ich uplatňovať in toto a bez najmenšej výhrady v súčasnej modernej spoločnosti. Je pravda, že veľa myšlienok Starého aj Nového zákona vyjadruje správne morálne názory – osobitne Zlaté pravidlo (Mt 7, 12), t. j. povinnosť byť milým, citlivým a spravodlivým k okolitým stvoreniam. Ale je tam aj veľa primitívnych a spiatočníckych myšlienok. Od biblických čias sa vyvinuli nové morálne zvyky a vznikli nové situácie, neznáme starým národom, ktoré si preto vyžadujú vysloviť nové morálne zásady. Mnohí dnešní teológovia to neberú do úvahy, lebo im to nevyhovuje.
Najmä tento dôležitý logický bod neslobodno pustiť zo zreteľa: je všemohúci boh-otec potrebný ako základ mravnosti? Ak áno, ako sa dajú vysvetliť veľmi rozdielne morálne systémy vychádzajúce z jedného, pravdepodobne toho istého boha? Vezmime si ako príklad islam, založený na Koráne. Hoci každé slovo Koránu bolo vraj Mohamedovi zjavené, t. j. diktované bohom, pripúšťa islam mnohé činy, ktoré kresťania a židia považujú za strašné hriechy, napríklad polygamiu (týka sa len mužov), alebo skutočnosť, že muž (nie však žena) sa môže rozviesť, ak sa mu žena znepáči.
Ide tu o empirický alebo o logický problém? Je jasné, že viera v boha nezaručuje ani všeobecné morálne správanie, ba ani jednotný náhľad na to, čo je správne a čo nie, čo je dobré a čo zlé. Vo svete od pradávna pretrváva rozsiahla rozdielnosť a relatívnosť miestnych kultúr. Panujúce sociálne, politické a ekonomické zvyky častejšie určujú, aká je mravnosť určitého činu, než obrátene. Ľudia sú schopní vysvetľovať univerzom svoje obľúbené morálne názory a praktiky. Moslimovia, kresťania i židia vyhlásili svoje praktiky za bohom prikázané, hoci všetky ich morálne prikázania pochádzajú od reformátorov, ktorými nepochybne boli Mojžiš, Ježiš aj Mohamed.
Nemožno povedať, že by viera v jedného boha vštepovala ľuďom tie isté morálne normy. Tieto normy sú často protichodné a ľudia viedli medzi sebou najkrvavejšie vojny, aby presadili svoje vlastné chápanie toho, čo boh prikazuje. Môže boh pripustiť vzájomne sa vylučujúce zásady? Veru ťažko nájsť potrebný logický vzťah medzi bohom a mravnosťou. Hoci moslimovia veria v boha, v priebehu minulých tisícštyristo rokov nikdy nebránili demokratické ľudské práva alebo slobodu svedomia – to sú morálne hodnoty, ktoré sa len v nedávných rokoch začali veľmi vyzdvihovať v mnohých západných krajinách. Zlepšenie sociálnych podmienok iste ešte väčšmi podporí tieto ideály a dúfajme, že postupom času demokratické revolúcie odstránia archaické antidemokratické názory a praktiky. Ak sa to však raz stane, bude to preto, lebo moslimovia pochopia a prijmú morálne predpisy, ktorých odôvodnenie nevychádza z Koránu, ale z názorov svetských humanistov.
Ak zoberieme do úvahy dlhú históriu náboženských vojen a prenasledovanie medzi katolíkmi, protestantmi, inými kresťanmi, moslimami a židmi, ťažko si možno predstaviť, že by viera v jedného boha mohla byť zárukou jeho dostatočného záujmu o jednotlivcov s iným náboženským presvedčením, ktoré je spravidla výsledkom náhody pri narodení. Treba ľutovať, že sa základy náboženskej morálky nechápu ako samozrejmé predpoklady, ale že sa odvodzujú od doktrín viery, zjavení a náboženských tradícií, ktoré vypestovali cirkevné inštitúcie, napospol tvrdiace, že boli inšpirované bohom, hoci ich v skutočnosti vytvorili zvláštne skupiny mužov. Rímsky katolicizmus odôvodňuje neomylnosť pápežových vyhlásení predpokladom, že Kristus prikázal Petrovi (prvému pápežovi, t. j. rímskemu biskupovi), aby založil a riadil jeho cirkev, a preto sú všetci nasledujúci pápeži pri svojich interpretáciách božej vôle neomylní. Iné katolicizmy ani protestantizmus nič podobné z Biblie nevyčítali. Skutočnosť, že niekto prijme systém určitej vierouky za svoj, obyčajne závisí viac od sociálneho postavenia ako od racionálnych dôvodov. Preto je morálny kódex relatívny vzhľadom na historické tradície, a to aj pokiaľ ide o jeho zdroje, aj pokiaľ ide o neskoršie interpretácie. Ľahko možno dokázať, že morálka nemá svoj zdroj v nemenných transcendentálnych konceptoch.
Myšlienka, že viera v boha alebo špecifická náboženská tradícia je nevyhnutná pre morálne správanie, je teda veľmi sporná. Aj keď súhlasíme s názorom, že viera v boha a špecifická náboženská tradícia je legitímnou interpretáciou božieho slova, ako sa to opakovane tvrdilo v priebehu dejín, vždy sa otvárali možnosti pre viaceré interpretácie. Napríklad stovky protestantských siekt chápu a riešia mnohé morálne problémy celkom odlišne. Rovnako to platí o ortodoxnom, konzervatívnom, reformnom a humanistickom judaizme, o konzervatívnom a liberálnom katolicizme a o sunitskom, prípadne šiítskom islame.
Početní vojenskí diktátori Latinskej Ameriky radi vystupovali ako oddaní rímskokatolíci a každú nedeľu sa zúčastňovali na omši. Ale rovnako sa jej zúčastňovali aj dôveryhodní kňazi teológie oslobodenia, ktorí sú v opozícii proti diktátorom. Každý vie, ako ťažko je vyvodiť čo len pár pevných pravidiel z nejakej náboženskej tradície a dúfať, že sa na ich základe podarí vyriešiť každý morálny problém alebo dilemu, ktorá sa môže vyskytnúť v ľudskom živote. Pomôžu nám staré doktríny rozhodnúť sa medzi kapitalizmom a socializmom ako dvoma ekonomickými systémami? Veriaci tej istej cirkvi neraz skončia na opačných frontoch riešenia politických otázok. V tridsiatych rokoch boli španielsky generalissimus Franco a portugalský diktátor Salazar neobyčajne pobožní rímskokatolíci, no zaviedli diktátorské režimy a sympatizovali s fašizmom. Naproti tomu francúzsky katolík Jacques Maritain sa zastával demokracie. Koncom dvadsiateho storočia prešla značná časť rímskokatolíckej hierarchie v Spojených štátoch amerických z konzervatívnych politických pozícií na liberálne. A tak v osemdesiatych rokoch americkí katolícki biskupi sa stavali proti nukleárnym zbraniam a volali po odzbrojení, kým konzervatívni katolícki laici a niektorí protestanti s nimi nesúhlasili a hlasovali za silnú atómovú obranu. Katolícki biskupi sa postavili na liberálnu, sociálne uvedomelú ekonomickú a politickú platformu, kým konzervatívni katolícki laici ako Michael Novak, Wiliam Simon a Wiliam Buckley proti nim ostro vystupovali.
Pri niektorých otázkach mravnosti ostávajú vatikánski teológovia neoblomní. Stavajú sa proti rozvodu, kontrole pôrodov a proti prerušeniu tehotenstva, kým početní evanjelickí pastori, židovskí rabíni a aj mnohí katolíci podporujú niektorú alebo aj viacero z týchto myšlienok. Podobne je to pri skoro každom spoločenskom probléme s morálnym podtextom, napríklad pri homosexualite, eutanázii alebo pri treste smrti. Existujú veľké názorové rozdiely a nábožensky cítiaci ľudia sa pri navrhovaných riešeniach líšia medzi sebou rovnako ako sekularisti. Rozdiel je len v tom, že veriaci svoje morálne učenie nazývajú slovom božím – samozrejme, ak sa interpretuje v ich zmysle.
Absolútna mravnosť verzus situačná etika
Toto všetko ukazuje, že ak aj existujú morálne prikázania, pravidlá a zásady; a ak ich široko akceptuje živá náboženská tradícia, ba aj keď ich bežne uznávajú viaceré náboženstvá, ich interpretácia často vyvoláva morálne spory a má za následok rozkol vo verejnej mienke. Napríklad piate prikázanie hovorí „Nezabiješ!“, alebo, ako to vyjadruje novší preklad v Novej anglickej biblii: „Neuskutočníš vraždu!“ Treba to brať ako absolútny príkaz bez akejkoľvek výnimky? Ak áno, čo robiť v čase vojny, keď krajinu napadol neústupný agresor? V závislosti od situácie môže byť odpoveďou výzva do boja. Možno však začať aj preventívnu vojnu, ak vieme, že nepriateľ je pripravený na inváziu, alebo môžeme podnikať obranné vojenské akcie len po napadnutí? Je dovolené zabiť nepriateľa? To nie je vražda, hovoria nám, lebo to sa deje v záujme národa, ktorý sa bráni.
Za druhej svetovej vojny obidve strany bombardovali priemyselné mestá protivníka – Londýn a Rotterdam skoro zničili Nemci; Berlín, Tokio a iné nemecké a japonské mestá spojenci. Pri bombardovaniach zahynulo veľmi mnoho nevinných ľudí. Boli zavraždení? Dá sa brániť názor, že to bol zločin, no na druhej strane sa dá vyzdvihovať strategický význam týchto tzv. „otvorených“ miest. Pamätám sa, že som bol v roku 1944, na vrchole 2. svetovej vojny, v Londýne. Navštívil som vybombardovanú štvrť za katedrálou sv. Pavla a bol som svedkom bombových útokov na civilných občanov, ktoré mali za cieľ zlomiť vôľu britského ľudu. Neskoršie som ako príslušník inváznej americkej armády videl ruiny vybombardovaných miest Mníchova, Brém a Hamburgu; a počul som o miliónoch civilistov, čo zahynuli pri náletoch. Po porážke Nemecka zhodili Spojené štáty atómové bomby na Hirošimu a Nagasaki. Bol som zdesený touto masakrou, kým väčšina mojich spolubojovníkov jasala pri myšlienke, že toto urýchli koniec vojny.
Nechcem tu zastávať názor ani za, ani proti morálnemu princípu zákazu zabitia akýmkoľvek spôsobom. Chcem len poukázať na rozličné interpretácie piateho prikázania. Ak má univerzálnu a absolútnu morálnu hodnotu, potom závisí od súvislostí, ako ho dodržiavame. Treba odsúdiť všetky formy terorizmu? Možno používať ako odplatu pomstychtivé násilie? Dá sa predpokladať, že ak niekto zabije „za správnu vec“, mnohí ľudia (vrátane moslimov, kresťanov a židov) budú tento čin schvaľovať, aj ak budú obeťami aj nevinní civilisti. Dlhý čas som bol proti trestu smrti, lebo som ho nepovažoval za opatrenie odstrašujúce od zločinu. Od tých čias som však svoju mienku čiastočne zmenil, a v určitých prípadoch by som ho pripustil za ošklivé zločiny, ako je napríklad úmyselná sexuálna vražda. Nechápem však tých, čo prisahajú na bibliu a vyhlasujú, že schvaľujú prikázanie proti zabitiu, ale súčasne schvaľujú prakticky každý spôsob vraždenia v čase vojny a tlieskajú pri každej poprave, že spravodlivosť zvíťazila – a odvolávajú sa na bibliu.
„Nezabiješ !“ má ešte osobitný obsah vo vzťahu k eutanázii, ktorá sa niekedy dá z morálnych dôvodov schvaľovať: Ak niekto umiera na nevyliečiteľnú chorobu, strašne trpí a žiada, aby sme mu proces umierania urýchlili, myslím, že máme morálnu povinnosť pomôcť mu umrieť rýchlejšie. Morálne ospravedlnenie takéhoto činu je dobročinnosť a vľúdnosť.
Je ťažké presne lokalizovať pôvod absolutistických morálnych zásad. Najpravdepodobnejšie sú to prvotné, tzv. všeobecné prima facie smernice pre správanie. Záleží od situácie, či a ako sa aplikujú. Napríklad je našou morálnou povinnosťou neklamať, ale ak to pri osobitnej príležitosti urobíme, môže to byť morálne ospravedlniteľné. Ak sa vaša teta celý deň trápila pečením zákuskov, ktoré nemáte radi, ľahko zacítite, že bude lepšie ušetriť jej city a povedať, že vám chutia, ako povedať jej pravdu.
Oblasť morálneho života je často plná tragédií. Nejde vždy o jednoduchú voľbu medzi dobrým a zlým, správnym a nesprávnym. Neraz dochádza ku konfliktu medzi dvoma dobrými a správnymi vecami, lebo ich nemôžeme mať obidve naraz, alebo medzi dvoma zlami, kde pravdepodobne volíme to menšie. Často sa máme rozhodnúť medzi dvoma politickými kandidátmi, z ktorých sa nám nepáči ani jeden a po krátkej úvahe sa rozhodneme, že podporíme toho, ktorý menej uráža svojho súpera. Ako sa má rozhodnúť mladý človek, stojaci pred voľbou buď pokračovať v štúdiu, a tak sa pripravovať na svoje budúce zamestnanie, prípadne samostatné a nezávislé povolanie, alebo opustiť školu a môcť sa starať o starnúcich rodičov, odkázaných na jeho pomoc? Máme ctiť svojho otca i matku, ale máme aj povinnosť naplno rozvinúť svoj talent.
Inokedy si myslíme, že dodržíme sľuby, ktoré práve dávame. Možno však sme dali sľub, o ktorom zisťujeme, že jeho dôsledky môžu byť katastrofálne. Sokrates ilustruje túto tému v diele Republika: Priateľ vám zveril do opatery svoju zbraň dovtedy, kým ju bude pýtať späť; s čím radi súhlasíte. Jedného dňa pribehne rozčúlený a chce svoju zbraň a vy vidíte, že ak mu ju dáte, dakoho poraní alebo zabije. Porušíte svoj sľub a nevrátite mu jeho zbraň? Pravdepodobne. Zvažovanie dôsledkov určitého konania je v tejto situácii dôležitejšie ako jednoducho splniť sľub – tak došlo k rozhodnutiu nevrátiť priateľovi jeho zbraň.
„Nescudzoložíš!“ hovorí šieste prikázanie. V románe D. H. Lawrenca Milenec Lady Chatterleyovej sa za 1. svetovej vojny manžel pani Chatterleyovej následkom vážneho poranenia stal impotentným a nemôže mať pohlavný styk so svojou ženou. Pani Chatterleyová má dve možnosti: žiť v mileneckom vzťahu s hájnikom, a tak uspokojiť svoje normálne sexuálne potreby, alebo rozviesť sa so svojím mužom, ku ktorému ju však viažu pocity ľútosti a úcty. Má prežiť celý zvyšok života v absolútnej zdržanlivosti alebo porušiť svoje manželské sľuby? Najprv sa rozhodne pre cudzoložnú aféru, ale potom sa rozvedie a vydá sa za hájnika.
Nemienim tu tieto dilemy riešiť. Chcem len poukázať na skutočnosť, že nech volíme akýkoľvek morálny kódex, pri jeho interpretácii a aplikácii v osobitných situáciách nám pomáha len etická úvaha. Mnohí ľudia nevedia pochopiť celú zložitosť morálnej voľby. Pri stretnutiach s fundamentalistickými kritikmi humanizmu sa často bavím na ich pokriku proti „situačnej etike“, lebo nechápu, čo to znamená.
Profesori filozofie v kurzoch elementárnej etiky uvádzali ako ilustráciu tzv. dilemu záchranného člnu, ktorá sa viaže na reálny problém, ale napriek tomu nás fundamentalisti varujú, že diskusiou o ňom podrývame morálku mladých ľudí. Ide o tento príbeh: Na mori sa počas búrky potápa loď a niekoľkí cestujúci s posádkou sa chystajú spustiť záchranný čln. Nanešťastie je na palube viac ľudí, ako unesie malý čln, a tak je čoskoro zrejmé, že ak sa čln nemá potopiť, musí ísť niekoľko cestujúcich cez palubu do ľadovej alebo žralokov plnej vody. To znamená istú smrť. Vzniká teda morálna dilema: Čo robiť?
Raz na mňa skríkla rozčúlená matka:
„Učíte mladých ľudí hádzať druhých cez palubu!“
Spýtal som sa jej:
„Pani, keby ste boli v takej situácii, čo by ste urobili?“
Odpovedala mi:
„Stlačili by sme sa užšie k sebe a modlili by sme sa k Ježišovi.“
Na to bola jediná odpoveď:
„V takom prípade by ste sa následkom preťaženia záchranného člnu všetci do jedného utopili; namiesto, aby sa niekoľko cestujúcich možno zachránilo. Mohli ste hľadať dobrovoľníkov alebo ťahať žreb. Existuje niekoľko alternatívnych možností, ktoré sú všetky strašné, o tom niet pochýb, ale je možné, že rozhodnúť sa pre menšie zlo je v danej situácii najvhodnejšie riešenie.“
Pustiť sa do etického uvažovania a prejaviť citlivosť voči podrobnostiam a ťažkostiam morálnej voľby nemusí byť nevyhnutne nemorálne, ako tvrdia niektorí kritici. Myslím si, že to môže študentovi pomôcť pochopiť zložitosť etického uvažovania a živo ukazuje, že morálne zásady treba starostlivo hodnotiť a zvažovať, ak nie sme v stave dodržať ich všetky naraz. Etické uvažovanie nemožno nahradiť nijakým vždy platným meradlom, pretože uvažovanie je znakom mravnej dospelosti.
Boh a povinnosť
Konzervatívni obrancovia náboženskej etiky trvajú na tom, že bez viery v boha a prísnej náboženskej tradície niet morálnej zodpovednosti a ľudia robia, čo sa im zachce. Hovoria, že nie je správne odvolávať sa na intelektuálnu, historickú a morálnu elitu ľudstva – na Sokrata, Aristotela, Epikura, Epiktéta, Spinozu, Kanta či Milla – ktorí zavrhli tradičné náboženstvá, a predsa sa správali morálne. Problém je vraj v tom, či racionálne odôvodnenie etiky stačí pre masu obyčajných ľudí. Napoleon a Metternich boli síce skeptickí voči teistickým myšlienkam, ale boli toho názoru, že pre pospolitý ľud sú potrebné prísne náboženské inštitúcie ako ochranné hrádze mravnosti. Náboženská viera vraj posilňuje špecifické cnosti, potrebné pre udržanie usporiadanej politickej komunity. Edmund Burke hlásal, že existuje akýsi druh rasovej múdrosti, zafixovaný v sociálnych inštitúciách, a že určité historické zvyklosti sú prejavom pozostatkov morálnych náhľadov predošlých generácií, ktoré v zápase za správnu voľbu našli všeobecné pravidlá, posilnili ich zvykom a zákonom; a posvätili náboženskou dogmou či rituálnym obradom.
Podľa môjho názoru je v tomto argumente kus pravdy. Môže poskytnúť najprijateľnejšie odôvodnenie náboženskej mravnosti. Zdá sa, že určitý súbor uznaných spoločenských pravidiel a smerníc, definujúcich prijateľné správanie, teda súbor určitých bežných zvykov, ktorých dodržovanie splní určité očakávania, hrá dôležitú sociálnu úlohu.
„Prečo nemám druhému niečo ukradnúť?“ kladie si otázku potenciálny hriešnik.
Odpovieme mu, že také správanie by porušilo spoločenské zvyky. Okrem toho by ho spoločnosť považovala za podliaka a morálne odsúdenie predstavuje silnú motiváciu pre prispôsobenie sa. Ale nie každý rozmýšľa takto a v skutočnosti je v hre celý systém zreteľne definovaných zákonov. Kradnúť je zlé, lebo je to proti zákonu a koho za porušenie zákona chytia, toho potrestajú. Toto odrádza od mnohých sociálne škodlivých činov. Strach pred dôsledkami je mocný dôvod pre nekradnutie.
Čo však robiť, ak sa niekto vie vyhnúť tomu, aby ho spoločnosť a zákonné orgány prichytili pri čine? Môže sa dopustiť previnenia, ak sa vie vyhnúť trestu? Ak si spočíta riziko a možný zisk, ak porovná dlho- a krátkodobý zisk a výhody s možnými dôsledkami porušenia pravidiel alebo zákonov, môže prísť k záveru, že jeho radosť, moc a ambície vzrastú oveľa viac, ak sa dopustí nemorálnosti alebo dokonca zločinu (ak ho, pravda, nik neprichytí, neodsúdi a nepotrestá), než keby počúval zákon. Tu vstupuje do hry náboženský argument: Ak svetské úrady nie sú schopné vypátrať, chytiť a potrestať toho, čo porušil zákon, urobí to boh pri poslednom súde! Existuje večný zákonodarca, ktorý vie, čo robíš a prečo to robíš, a pred ním sa nedá nič zatajiť. Po smrti príde súdny deň, každý bude predvedený pred súdnu stolicu a najvyšší zákonodarca bude súdiť – trestať za hriechy a odmeňovať za cnosti. Tak sa sociálne zvyky a legálne vyhlásené zákony menia na zákony pochádzajúce od boha. Sociálny súhlas alebo nesúhlas a legálne potvrdené potrestanie nahradí alebo posilní boží príkaz a hrozba. Konečná odpoveď na otázku „Prečo mám byť morálny?“ je potom takáto: Boh niečo určil a prikázal to robiť, a povinnosťou človeka je poslúchať jeho vôľu; ak to neurobí, bude potrestaný.
Pri úvahách o dlhodobých dôsledkoch sa takto príde k záveru, že je vo vlastnom záujme neprekročiť zákon, keďže tento má nielen časovú, ale aj božskú moc. A tak zo strachu, že to bude hriech a počítajúc s dlhodobými negatívnymi dôsledkami pre posmrtný život, ale možno aj z lásky k bohu, z ochoty plniť jeho priania a z túžby po spáse môže niekto prísť k záveru, že počúvať zákony je lepšie preto, lebo nám tak prikázal boh.
Kľúčová otázka však znie, či tento argument stačí na rozriešenie tzv. skúšky poslušnosti. Stratí človek pocit pre povinnosť, ak nebude boha – záruky mravnosti? Je niekto morálny, ak niečo robí alebo nerobí len preto, lebo to boh tak chce a pre nič iné? Je boh konečná príčina morálnej zodpovednosti? Moja odpoveď na všetky tieto otázky je Nie.
Osobitne výraznou ilustráciou tohto problému je biblické rozprávanie o Abrahámovi a Izákovi (Gn 22, 1 – 19): Prišiel čas, keď boh podrobil Abraháma skúške poslušnosti; prikázal mu, aby zobral svojho jediného syna Izáka, ktorého veľmi miloval, išiel s ním do kraja Morja a tam ho obetoval ako zápalnú obetu. Abrahám bol ihneď pripravený poslúchnuť. Včasráno narúbal dreva, osedlal osla a vybral sa na cestu, berúc so sebou Izáka a dvoch sluhov. Potom vošiel len so svojím synom do lesa, postavil tam oltár a naukladal drevo. Poviazal Izáka, položil ho na oltár a na drevo a vzal do ruky nôž, aby ho zabil, ako mu to boh prikázal. V tej chvíli sa zjavil Pánov anjel a povedal mu:
„Nevystieraj svoju ruku na chlapca a neubližuj mu! Teraz som totiž poznal, že sa bojíš boha a neušetril si svojho jediného syna kvôli mne.“ (Gn 22, 12).
Tu sa človeku nevdojak natískajú dve otázky: Mohol Abrahám považovať za správne obetovať svojho syna a zabiť ho? Nie, s tým nijako nesúhlasíme. Čo však v prípade, ak mu boh naozaj prikázal, aby to urobil? Stane sa to preto správnym činom? Nie, povieme aj v tomto prípade, lebo ak bol syn naozaj nevinný (a Izák nevinný bol), potom boh nemá právo prikazovať jeho smrť a Abrahám nie je povinný poslúchnuť takýto nemorálny príkaz. Boh by nekonal správne, keby to vyžadoval (a keďže podľa kresťanskej legendy boh nechal zabiť Ježiša, svojho jediného milovaného syna, treba povedať, že aj to bolo hodné morálneho odsúdenia!). Až vo chvíli, keď boh hovorí k Abrahámovi, aby nezabil Izáka, s uľahčením si vydýchneme. Ak o tejto situácii rozmýšľame, nemôžeme si pomôcť a musíme bohu zazlievať, že tak ukrutne skúšal Abraháma a že Abrahám sa vedel rozhodnúť zabiť Izáka. Sme presvedčení, že je nad slnko jasnejšie, že je morálne zlé, ak otec takto obetuje svojho syna. Ale opäť: je to zlé jednoducho preto, lebo boh tak určil a prikazuje to, alebo je to zlé z iných dôvodov a bez ohľadu na to, čo o tom hovorí boh?
Každá morálne vyspelá osoba uzná, že sa nedá ospravedlniť, aby otec zabil svojho nevinného syna (ktorý ho neklamal, ktorý sa nedopustil vraždy alebo zrady, ktorý neumiera na nevyliečiteľnú chorobu), či to boh prikázal alebo nie. Neskôr, v tretej časti, ukážem, že existuje celý rad všeobecných morálnych pravidiel, ktoré pozná každá dospelá osoba. Tieto pravidlá majú určitú morálnu silu, a to vnútornú, lebo sú vlastné celej ľudskej pospolitosti, ako aj inštrumentálnu, lebo ako riadiace zásady upravujú naše spolunažívanie a spoluprácu. Nepotrebujeme nijakú vonkajšiu bytosť, ani skutočnú, ani vymyslenú, aby sme si ich uvedomili.
Myslím si, že vôbec nie je potrebné brániť tieto etické zásady, pretože sú intuitívne alebo samozrejmé. Sú zabudované do samej povahy ľudského tvora ako sociálnej bytosti. Tvrdím, že existujú objektívne etické názory a pravdy, ktoré vyjdú na povrch pri rozmýšľaní, a ktoré morálne rozvinutá ľudská bytosť vie spoznať.
Dovoľte mi ísť v tejto veci ďalej a prikrášliť rozprávanie o Abrahámovi a Izákovi. Predstavme si, že sa nájde niekto, kto uzná, že je zlé, zabiť svojho jediného syna, ale keď sa ho opýtate prečo, odpovie vám:
„Lebo boh nám zakazuje, aby sme to urobili.“
Nato sa ho môžem spýtať:
„Je to jediná alebo dokonca prvotná príčina pre vaše rozhodnutie?“
Keby odpovedal Áno, budeme sa čudovať jeho morálnemu charakteru a položíme si otázku, či mu nechýbajú základné znaky mravnosti, keď sám nevidí, že je to zlé.
Keďže žijeme v spoločnosti s inými a v rodinách, prišli sme postupne k poznaniu, že potrebujeme iné bytosti, a že ony potrebujú nás. Vieme, že rodičia majú osobitné záväzky a povinnosť chrániť zdravie a životy svojich detí. Okrem toho sa môže alebo musí vyvinúť určitá súdržnosť medzi rodičmi a deťmi, medzi sestrami a bratmi, medzi manželmi navzájom, medzi priateľmi a príbuznými, medzi cudzími ľuďmi jedného spoločenstva, ba dokonca aj mimo jeho hraníc. Spoznáme, že existujú základné ľudské pravidlá správania, ktoré sme nútení dodržiavať – napríklad nezapríčiňovať iným zbytočné utrpenie, snažiť sa byť čestným, pravdovravným a spravodlivým. Existuje celý katalóg takých morálnych pravidiel.
Jednou z našich najvyšších morálnych zásad je, že rodičia nesmú zabiť svoje deti. Ak to niekto predsa len urobí, poruší tým všetky normy ľudského správania, nevyhnutné pre život v spoločnosti. Nepotrebujeme nejakého boha, aby nám toto povedal. Preto aj samotná myšlienka, že by Abrahám mohol súhlasiť s tým, že zabije Izáka, je hodná odsúdenia. Mal nesúhlasiť a protestovať, mal sa pokúsiť sa zmeniť boží zámer. A keby to bol boh odmietol, mal Abrahám odmietnuť poslušnosť. Neposlušnosť voči božím príkazom, ktoré sú zjavne nemorálne, nie je hriešna, lebo skúsenosť nás naučila, že morálne zásady majú svoju vlastnú autonómiu, od boha nezávislú.
Už za čias Abraháma musel mať zákaz obetovať deti prednosť pred primitívnejšou mravnosťou, ktorá tieto obete pripúšťala a praktizovala. Pod dojmom prevahy zla v okolitom svete a možno aj z krajného zúfalstva niektoré kmene asi robili ľudské obete, aby si uzmierili bohov. To bolo nesprávne, povedal Starý zákon, ale toto chápanie zla sa zakladalo na morálnom povedomí zvláštnej povahy.
Je zaujímavé, že naše biblické rozprávanie pripúšťa zvieraciu obeť ako náhradu za ľudskú obeť. Abrahám našiel v kroví za rohy zachyteného barana a obetoval ho bohu namiesto svojho syna. To hovorí text a schvaľuje to. Opäť je tu možný podobný nesúhlas s morálnym odôvodnením takéhoto lacného činu obete – dá sa predsa povedať, že aj zvieratá majú nejaké práva. Neslobodno ich bez dôvodu zabíjať a trápiť. Je nesprávne zabiť nevinného baránka jednoducho pre akýsi náboženský obrad. A vskutku, zvieracie obete už dávno vyšli z módy vo väčšine sveta.
Náboženský význam nášho rozprávania spočíva v tom, že Abrahám je morálne cnostný, lebo boha poslúcha za každých okolností. Jednoznačná slepá poslušnosť božím príkazom sa považuje za najvyššiu náboženskú povinnosť a vrcholnú morálnu cnosť. Je základným kameňom náboženskej mravnosti; sme povinní poslúchnuť jednoducho preto, lebo boh to prikazuje. Dospelý človek sa však iste vždy má pýtať na príčinu alebo ospravedlnenie. Ak toho niet, bude neetické dopustiť sa morálne odporného činu.
V priebehu mnohých rokov výučby etiky na univerzite som túto dilemu Abraháma a Izáka často rozprával svojim študentom a potom som sa ich pýtal, či podľa ich mienky konal Abrahám správne alebo nesprávne. Skoro všetci sa zhodli v názore, že od Abraháma nebolo správne obetovať Izáka. Len jedna pozoruhodná výnimka je hodná spomienky: Jeden osobitne otvorený študent trval na tom, že čokoľvek boh nariadi, treba to považovať za správne a ak boh chcel, aby Abrahám obetoval Izáka, alebo aby otcovia zabíjali svojich synov, čo má byť skúška vernosti a poslušnosti, potom je správne urobiť to. Na otázku Prečo? nevedel dať inú odpoveď ako uviesť svoju vieru a svoje presvedčenie, že oddanosť bohu má presahovať všetky iné úvahy. Neprihlásil sa nik, kto by súhlasil s týmito jeho argumentmi. Zdalo sa, že svojím vyhlásením prezrádza svoje nevyvinuté morálne povedomie. Jeho názor, že najvyššia cnosť je poslušnosť voči morálnemu zákonu tak, ako ho definuje náboženská tradícia, je iste veľmi pochybný. Záležitosť sa predsa dá preveriť ešte aj inak. Keby napríklad boh prikázal znásilňovať, kradnúť alebo vraždiť, stali by sa preto tieto činy správne? A naopak, keby boh prikázal neznásilňovať, nekradnúť a nevraždiť, boli by tieto činy len preto nesprávnymi? Samozrejme, že nie! Sú určité morálne zásady a hodnoty, ktoré ako civilizovaní ľudia uznávame a ceníme si, a nie sme ochotní zrieknuť sa ich. Od nikoho nemožno žiadať, aby sa vzdal toho, čo je súčasťou vyspelej morálnej ľudskej bytosti. Takéto poňatie povinnosti a zodpovednosti je nezávislé od teologických úvah. Ľudia, čo to nevidia, ukazujú len svoje vlastné morálne nedostatky. Ale aký je potom náš humanistický základ? Ak je boh mŕtvy, alebo ak ho niet, na čom sa zakladá naša mravnosť? Týmito otázkami sa budeme zaoberať v nasledujúcich kapitolách.
Knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu napísal významný humanista Paul Kurtz. Do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda, vydavateľ Zošitov humanistov v roku 1998 ako 1. vydanie. ISBN 80-967906-5-X. Anglický originál má názov: Forbidden Fruit: The Etics of Humanism (1988).
Pozri: Úvod: Život mimo raja alebo pokračuj v čítaní etického hľadania.
7 odpovedí na “Paul Kurtz – Zakázané ovocie: Etika humanizmu (1. časť)”
[…] Pozri: úvod alebo 1. časť. […]
[…] Pokračovanie: Časť I. […]
[…] úvod, 1. časť alebo 2. […]
[…] úvod, 1. časť, 2. časť, 3. časť alebo 4. […]
[…] 1. časť […]
[…] 1. časť […]
[…] 1. časť […]