Kategórie
Tlačové správy

Nie je zľava ako zľava

K vzbudeniu záujmu zákazníkov obchodníci stále radšej využívajú permanentné zľavnené akcie a výpredaje, ktoré navyše neváhajú okoreniť celým radom bombastických prívlastkov.

Lákavo znejúca zľava sa však pri bližšom skúmaní nezriedka ukazuje iba ako nepatrné zníženie ceny, prípadne sa cena nijako zásadne neodlišuje od bežnej ponuky na trhu. Od 6. januára 2023 by však mal byť v Česku falošným cenám koniec.

Obchodníci už nebudú môcť zľavu z ceny tovaru uvádzať z pôvodnej ceny z doby jeho uvedenia na trh, či z ceny vymyslenej, za ktorú tovar nikdy nepredávali. Obchodník bude musieť vedľa zľavy na konkrétny tovar tiež uviesť údaj o najnižšej cene, za ktorú bol tovar predávaný v posledných 30 dňoch pred poskytnutím zľavy. Zľava je potom vypočítavaná v percentách z tejto najnižšej ceny.

Tejto povinnosti sa obchodník nevyhne ani v situácii, keď tovar zľavuje postupne, alebo keď je tovar na trhu menej než 30 dní.

„V prvom prípade bude pre výpočet zľavy rozhodujúca cena v dobe 30 dní pred poskytnutím prvej zľavy,“ hovorí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest a dodáva: „V druhom prípade bude obchodník uvádzať cenu, ktorú si účtoval od okamžiku, kedy začal výrobok ponúkať a predávať, do okamžiku poskytnutia zľavy.“

Kedy sa nové pravidlá uplatnia?

Nové pravidlá budú platiť na zľavnené akcie v internetových i kamenných predajniach, nie však na všetky typy zliav a tovarov. Ako poznať, kedy má obchodník informovať o predošlej cene? Jedným z rozhodujúcich kritérií je okrem iného okruh adresátov, ktorým je zľavnená akcia určená.

„Pokiaľ je zľavnená akcia dostupná neurčenému počtu adresátov, teda prakticky všetkým bez obmedzenia, je nutné splniť podmienky stanovené novými pravidlami. V prípade, že je zľava určená len skutočne obmedzenému okruhu spotrebiteľov, napríklad v rámci vernostného programu či poskytnutá individuálne, obchodník nie je povinný o predchádzajúcej cene informovať,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Pravidlám sa však nevyhnú obchodníci, ktorí svoje zľavnené akcie za exkluzívne iba vydávajú. K sloganom typu „Zľava 25 % pri použití zľavneného kódu: ParfémNaVianoce25“, alebo „Tento víkend zľava pre členov klubu!“ bude nutné uviesť predchádzajúcu cenu v prípade, kedy je kód, zľavnený kupón či vernostný program, ktorý oprávňuje k priznaniu zľavy, dostupný všetkým zákazníkom či ich väčšine. Zľavnená akcia bude pre tieto účely považovaná za dostupnú bez obmedzenia, pokiaľ bude napríklad zľavnený kód uvedený na voľne dostupnej webovej stránke v reklamnom banneri či zľavnený kupón k voľnému odberu pri vstupe do predajne.

V akých prípadoch sa informácie o predchádzajúcej cene nedočkáme?

Nové pravidlá, ktoré ustanovujú povinnosť obchodníka uvádzať predchádzajúcu cenu, sa neuplatnia:

  • na výrobky, ktoré podliehajú rýchlej skaze alebo výrobky s krátkou dobou spotreby (potraviny, kvetiny);
  • pri všeobecnej komunikácii, napríklad v rámci propagačných materiálov (katalóg výrobkov, reklamné letáky, brožúry) a propagačných e-mailov obchodníka, ktoré necielia na upozornenie na konkrétnu zľavnenú akciu, ale na všeobecné informovanie spotrebiteľa o sortimentoch výrobkov, ktoré ponúka; také oznámenie však nesmie budiť zdanie zľavy (napríklad „najnižšie ceny“, „u nás vždy výhodne“);
  • pri dlhodobých nepretržitých a individualizovaných zľavách poskytovaných zákazníkom v rámci tzv. vernostných programov, pri ktorých spotrebitelia získajú odmenu za svoje nákupy;
  • pri iných adresne prispôsobených zľavách, napríklad na zľavu pri prvom prihlásení do vernostného programu, darovaní zľavneného poukazu pri príležitosti narodenín spotrebiteľa alebo pokiaľ spotrebiteľ pri nákupe konkrétneho výrobku obdrží zľavnený kupón na zľavu, ktorú je možné uplatniť pri zakúpení totožného výrobku, pokiaľ bude zakúpený v určitej lehote;
  • v prípade kombinovaných zliav a podmienených ponúk, t. j. „kúpte jednu, získajte dve“ alebo „30% zľava pri nákupe troch produktov“.

Ako musíte byť o predchádzajúcej cene informovaní?

Predchádzajúca cena nemusí byť uvedená na rovnakom nosiči ako samotné oznámenie o zľave z ceny, napríklad v reklamnom banneri. Musí však byť uvedená v mieste predaja, t. j. na cenovkách v obchodoch alebo v cenových sekciách v rozhraniach on-line obchodov.

Nová úprava by mala do určitej miery obmedziť falošné a zavádzajúce zľavy, a tým spotrebiteľom uľahčiť orientáciu v záplave zľavnených akcií.

„Aj keď sú obchodníci motivovaní nové pravidlá dodržiavať i pod hrozbou možnej pokuty, ktorá môže činiť až 5 miliónov Kč, je možné i naďalej odporúčať vyvarovať sa impulzívnych rozhodnutí, a i tie najlákavejšie ponuky porovnať s ponukou iných predajcov,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.


Autor: dTest.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *