Kategórie
Tlačové správy

10 rokov trhu ojazdených vozidiel

Rast cien sa výrazne spomalil, počet áut sa dostal na pred­covidovú úroveň.

Škoda Octavia (ilustračné foto)

Ako sa darilo slovenskému sekundárnemu trhu s ojaz­de­nými automobilmi v uplynulých desiatich rokoch? Odpoveď dáva analýza vykonaná odborníkmi spo­loč­nosti AURES Holdings, prevádzkovateľa siete auto­cen­tier AAA AUTO a Mototechna.

Vyplýva z nej, že minulý rok sa na slovenských in­zer­tných ser­veroch ponúkalo celkovo 446-tisíc ojazdených automobilov, čo je o niečo viac ako v predcovidovom roku 2019. Ponuka sa na túto úroveň dostala po prvýkrát za uplynulé roky od začiatku Covidu a ide o celkovo naj­väč­šiu ponuku za ostatných 10 rokov. Mediánová cena áut vzrástla na 9 151 eur, tempo rastu cien v minulom roku sa však výrazne spomalilo.

Pred desiatimi rokmi bolo na slovenskom sekundárnom trhu ponúkaných 307-tisíc áut, kým minulý rok ich bolo 446-tisíc, čo predstavuje nárast o 45 percent. V porovnaní s rokom 2019 je to nárast o 1,5 percenta. To znamená, že až minulý rok sa slovenský sekundárny trh dostal na pred­co­vi­dovú úroveň, a to hlavne vďaka tomu, že pred­vla­ňaj­ší 6,7-percentný nárast počtu inzerovaných vozidiel bol veľmi výrazný po stagnácii až poklese pred­chá­dza­jú­cich rokov (napríklad medzi rokmi 2022 a 2023 vzrástol počet áut o necelé tri percentá).

Čo sa týka cien, v roku 2015 bol cenový medián ojaz­de­ných vozidiel 5 300 eur, minulý rok to bolo 9 151 eur.

„Takýto skok na prvý pohľad vyzerá celkom dramaticky, ale v skutočnosti je to nárast o 17 percent nad skutočnú infláciu medzi uvedenými rokmi. Tempo rastu cien v poslednom roku sa naopak výrazne spomalilo – kým v roku 2022 vzrástli ceny o 15,2 percenta a v roku 2023 o 23 percent, minulý rok to bolo už len 7,8 percenta,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa najväčšej siete au­to­cen­tier AAA AUTO a Mototechna.

Zaujímavé je podľa nej, že „technické“ parametre po­nú­ka­ných automobilov sa v čase nijako dramaticky nemenia.

„Dá sa povedať, že stav počítadlo najazdených kilo­met­rov stále osciluje okolo čísla 165-tisíc. Maximom je 175 000 z roku 2018, minimom 155 000 z roku 2015, mi­nu­lo­ročný medián bol 166 673 kilometrov,“ dodáva Karolína Topolová.

A rovnako sa nijako výrazne nemení ani vek ponúkaných ojazdených vozidiel – minulý rok bol rovnaký ako v roku 2015 (9 rokov). Zatiaľ najvyššie hodnoty dosiahol medián veku v roku 2022, keď bol 11,4 roku.

Ponuka modelov, ktorá odráža dopyt domácich zá­kaz­ní­kov ukazuje, že Slováci sú aj v rámci celej jednej dekády extrémne konzervatívni – šesť z desiatich modelov v reb­ríč­ku TOP 10 je aj po desaťročí stále rovnakých (pozri ta­buľ­ky). Do „naj“ tabuľky sa nedostal ani rastúci záujem o pseudoterénne vozidlá SUV.

„Z drobných zmien v rebríčku možno opatrne de­du­ko­vať, že Slováci o trochu viac kupujú drahšie modely ako predtým – lacný Renault Mégane či Ford Focus na­hra­di­lo podstatne drahšie Audi A4, Opel Astra zase nahradila Kia Ceed. Limuzíny prémiových značiek Audi A6 a BMW 5 zase nahradili Ford Mondeo, ktorého predaje sa výrazne prepadli po postupnom znižovaní ponuky na európskom trhu,“ vysvetľuje Karolína Topolová.

Veľmi zaujímavé je porovnanie obľuby manuálnych a au­to­matických prevodoviek, v tomto smere sa slovenský trh za jednu desaťročnicu tak isto výrazne posunul. Predajné čísla jasne ukazujú trend preklápania trhu k automatom.

„V rokoch 2015 až 2020 ešte trhu jasne kraľovali autá s manuálom, dnes je situácia opačná a vozidlá s au­to­ma­tic­kou pre­vo­dov­kou ovládajú 55 percent trhu. Naopak, u palív sú zákazníci stále konzervatívni – rovnako ako pred desiatimi rokmi, aj dnes sa podiel benzínových a naftových vozidiel pohybuje na podobnej úrovni. V mi­nu­lom roku to bolo 61 percent dieselových a 32 percent benzínových vozidiel. Zvyšok do stovky tvoria elek­tro­mo­bily a hybridy,“ vypočítava šéfka „Áčok“ s tým, že pred desiatimi rokmi sa elektromobily na se­kun­dár­nom trhu prakticky nevyskytovali, predávali sa ich jednotky kusov.

„Počas predošlých dvoch rokov ich ponuka výrazne rastie; napríklad v minulom roku ich na sekundárnom trhu bolo k dispozícii takmer 1 500 kusov, ďalších 1 200 kusov tvorili hybridy,“ hovorí.

V celkových počtoch sú však zástupcovia týchto progre­sív­nych motorizácií stále vo výraznej menšine – batériové elektromobily BEV tvoria necelé 3 percentá trhu, hybridy asi 1,8 percenta.

TOP 10 najpredávanejších áut v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2015
TOP 10 najpredávanejších áut v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2015.
TOP 10 najpredávanejších áut v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2024
TOP 10 najpredávanejších áut v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2024.
TOP 5 najpredávanejších elektromobilov v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2024
TOP 5 najpredávanejších elektromobilov v sieti AAA AUTO a Mototechna v roku 2024.

Autor: Peter Pucher, AAA AUTO.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *