Kategórie
Tlačové správy

IT Fitness Test lámal rekordy

Do medzinárodného 13. ročníka sa zapojilo až 190-tisíc účastníkov.

Umelá inteligencia (artificial intelligence)
Umelá inteligencia (artificial intelligence; AI).
Zdroj: Getty Images.

Digitálna koalícia úspešne zavŕšila trinásty ročník IT Fitness Testu, ktorý dosiahol historický rekord. Testovania digitálnych zručností sa zúčastnili žiaci a učitelia zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Ukrajiny. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 50 000 žiakov a takmer 2 500 učiteľov, pričom v me­dzi­ná­rod­nom porovnaní dosiahli opäť najlepšie výsledky.

„Pozitívne vnímame najmä to, že sa každým rokom potvrdzuje úspešnosť tohto projektu, čo dokazuje rekordný počet takmer 190-tisíc testovaných žiakov vo všetkých krajinách Vyšehradskej štvorky. Úspechom pre Slovensko je, že v testovaní sme získali najvyššie percento úspešnosti študentov spomedzi všetkých testovaných krajín,“ uviedol predseda Digitálnej koalície Mário Lelovský.

Testovanie bolo prístupné v dvoch verziách – pre základné a pre stredné školy – a v šiestich jazykoch, vrátane angličtiny a ukrajinčiny. Tento rok sa testovanie okrem všeobecných IT zručností zameralo aj na overenie schopností pracovať s rôznymi nástrojmi umelej in­te­li­gen­cie. Súčasťou podujatia bolo aj ocenenie učiteľov, tried a škôl, ktoré dosiahli najlepšie výsledky a umiestnili sa v prvej desiatke s najvyšším priemerom.

„Napriek tomu, že na výsledky tohto ročníka mohla vplývať zmena testovanej vzorky, zmena účasti v jednotlivých krajinách či mierne náročnejšie testy s pridaním nových tém, prvenstvo Slovenska v oboch verziách testu považujem za úspech. Testy však zároveň ukázali, že s mládežou treba naďalej pracovať, rozvíjať kognitívne schopnosti, trénovať kritické myslenie a klásť dôraz na čítanie s porozumením, ktoré je kľúčové pre ďalšie celoživotné vzdelávanie,“ zhodnotil Mário Lelovský.

Testovanie digitálnych zručností potvrdilo ich postupne zvyšujúcu sa úroveň u slovenských žiakov. Na slo­ven­ských základných školách sa tento rok do testovania digitálnych zručností zapojilo viac ako 11 000 žiakov zo 622 škôl. Bratislavský kraj obhájil svoju vedúcu pozíciu s najlepším výsledkom – úspešnosťou 57,2 %. Slovenskí žiaci zároveň dosiahli najlepšie celkové výsledky spo­me­dzi zúčastnených krajín s priemernou úspešnosťou 52,1 %. V medzinárodnom porovnaní sa na druhom mieste umiestnilo Maďarsko (50,33 %), tretie miesto patrí Česku (47,36 %) a štvrté Poľsku (45,11 %). Tento úspech odráža kvalitnú prípravu slovenských žiakov a ich rastúce schopnosti v oblasti digitálnej gramotnosti.

Rovnako úspešní boli aj študenti stredných škôl, ktorých sa testovania zúčastnilo viac ako 39 000 z 594 škôl. Naj­lep­šie výsledky medzi krajmi dosiahol Prešovský kraj s ús­peš­nos­ťou 50,1 %, čím si opäť obhájil prvenstvo v tejto kategórii. Slovensko aj tentoraz uspelo v medzinárodnom hodnotení, pričom priemerná úspešnosť slovenských stredoškolákov dosiahla 44,52 %. Nasledovalo Česko (38,81 %), Poľsko (35,83 %) a Maďarsko (34,60 %). Test absolvovalo aj 2 426 učiteľov, ktorí dosiahli priemerný výsledok 54,08 %, čím potvrdili význam digitálnych zručností vo vzdelávaní. Lepšie výsledky stredoškolákov na Slovensku možno pripísať aj plnej vybavenosti žiakov druhých a tretích ročníkov počítačmi na domáce štúdium.

„Na rezorte informatizácie sme presvedčení, že každé dieťa – bez ohľadu na svoj pôvod – by malo mať prí­le­ži­tosť rozvíjať svoj potenciál,“ povedal minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Dodal, že po projekte Digitálny žiak chytá jeho rezort in­klu­zív­ny projekt s názvom Sociálne poukazy na in­ter­ne­to­vé pripojenie pre žiakov.

„Investovanie do vybavenia študentov digitálnymi zariadeniami je nevyhnutné a prispieva k výraznému zlepšovaniu digitálnych zručností detí, čo dokázalo aj toto testovanie,“ uzavrel Raši.

Otázky IT Fitness Testu každoročne pripravuje tím expertov, ktorí ich zameriavajú na praktické zručnosti, čítanie s porozumením a schopnosť aplikovať získané vedomosti v reálnom živote. Test sleduje aj aktuálne trendy v digitálnej oblasti, pričom výsledky ukazujú výrazné rozdiely medzi jednotlivými kategóriami. Najlepšie si respondenti tradične vedú v oblasti práce s internetom. Naopak, najväčšie rezervy sa prejavujú u žiakov a študentov pri práci s kancelárskymi nástrojmi, štruktúrovanými dátami, tabuľkami a grafmi. Výzvou ostáva aj riešenie komplexnejších úloh, správne vyhodnotenie textu a porozumenie jeho kontextu. Medziročne sa žiaci stredných škôl zhoršili v kategórii Bezpečnosť a počítačové systémy.

„Hoci komplexné medziročné porovnanie nie je možné kvôli meniacej sa skupine respondentov a otázkam, trendy zostávajú nemenné. Potvrdzuje sa potreba pokračovať v podpore rozvoja týchto zručností, a to vo formálnom aj neformálnom vzdelávaní,“ zdôraznil Lelovský.

Odborníci sa zhodujú na dôležitosti rozvoja kritického myslenia a schopnosti vyhodnocovať informácie – posudzovať ich kvalitu, dôveryhodnosť a pravdivosť. Výsledky medzinárodného testovania PISA pritom ukazujú, že slovenskí žiaci v týchto oblastiach zaostávajú. Alarmujúci je najmä pokles v matematických a či­ta­teľ­ských zručnostiach, kde každý tretí študent nedosiahol ani základnú úroveň. V roku 2025 je jednou z tém PISA testovania učenie sa v digitálnom svete, čo potvrdzuje potrebu zamerať sa na rozvoj digitálnych zručností už na základných školách.

Tieto zistenia zdôrazňujú potrebu pokračovania v di­gi­tál­nej transformácii vzdelávacieho systému na Slovensku. Zlepšenie kvality vzdelávania a investície do rozvoja di­gi­tál­nych zručností by mohli pomôcť nielen jednotlivcom, ale aj celej spoločnosti. Výsledky testovania môžu vládam poskytnúť cenné údaje potrebné na prijatie opatrení, kto­ré zvýšia konkurencieschopnosť mladých ľudí na glo­bál­nom trhu práce.

„Pre napredovanie Slovenska je kľúčová schopnosť populácie, najmä mladých ľudí, orientovať sa v online svete, kriticky vyhodnocovať dostupné informácie a nezabúdať pritom na digitálnu bezpečnosť. Výsledky testovania poukazujú na potenciál Slovenska zaradiť sa medzi lídrov v oblasti digitálnych technológií. Medzi­roč­né zhoršenie žiakov v kategórii Bezpečnosť však v čase dynamicky sa vyvíjajúcich hrozieb predstavuje výzvu. Pri digitálnych nástrahách všeobecne platí, že je jednoduchšie predchádzať im prevenciou, ako čeliť ich následkom. Aj preto je jednou z našich dlhodobých priorít vzdelávanie verejnosti v tejto oblasti,“ uviedol Pavol Holéczy, riaditeľ spoločnosti ESET pre región EMEA.

Jednou zo spoločností, ktorá podporila projekt je Cisco, ktorá uviedla:

„S radosťou podporujeme IT Fitness Test, ktorý zvyšuje digitálnu gramotnosť a zručnosti slovenských žiakov. Rekordná účasť potvrdzuje dôležitosť tejto iniciatívy pre budúcnosť IT sektora. V rámci našich programov, ako je Cisco Networking Academy, sa snažíme rozvíjať nielen technické zručnosti, ale aj vzdelávať o ky­ber­ne­tic­kej bezpečnosti. Veríme, že tieto iniciatívy pripravujú mladých ľudí na bezpečnú a digitálnu budúcnosť.“


Autor: Národná koalícia pre digitálne zručnosti a po­vo­la­nia Slovenskej republiky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *