Lákavé ponuky na e-shope, profesionálna grafika a prehnane pozitívne recenzie, ktorých pravosť je diskutabilná.
Spotrebitelia si na problémovom e-shope objednajú tovar, avšak po zaplatení objednávky sa dostavia nepríjemné prekvapenia. Dorazí iný tovar, zásielka príde s niekoľkomesačným oneskorením, prípadne sa jej spotrebiteľ vôbec nedočká.
Jedným z najviac riešených tém v našej spotrebiteľskej poradni sú neblahé skúsenosti spotrebiteľov s nákupmi v internetových obchodoch. Medzi také, s ktorými sa pri otázkach či sťažnostiach spotrebiteľov stretávame opakovane, patria napríklad Beliamo, Rivalenti, Mollio alebo Booho.
„Problémových e-shopov sa na internete vyskytuje celý rad a stále vznikajú nové,“ upozorňuje Karolína Valouchová, vedúca právnej poradne spotrebiteľskej organizácie dTest.
Spotrebitelia na e-shop narazia napríklad prostredníctvom reklamy na sociálnych sieťach, prípadne pri hľadaní určitého výrobku. Často totiž práve tu nájdu lákavú ponuku špecifického tovaru, ktorý na internete hľadali.
Akože zľavy
Problémové e-shopy v snahe nalákať zákazníkov nešetria ponukou zľavových akcií, avšak najnižšiu cenu za obdobie 30 dní pred začiatkom zľavovej akcie väčšinou neuvádzajú. Je otázkou, či teda ide o skutočnú zľavu. Naopak jasno je v tom, že predávajúci nesplnil svoju zákonnú informačnú povinnosť.
„Expresné“ doručenie
Ďalšou obľúbenou fintou je uvádzanie prinajmenšom zavádzajúcich informácií ohľadom dodania tovaru.
„Pri procese vytvárania objednávky je pri tovare uvedené ‚expresne odošleme do 24 hodín‘, spotrebiteľ sa tak mylne domnieva, že mu bude tovar doručený skôr, maximálne za niekoľko dní,“ vysvetľuje vedúca spotrebiteľskej poradne dTestu a dodáva: „Pri nahliadnutí do obchodných podmienok sa potom spotrebitelia dozvedia, že subjekt, o ktorom sa domnievali, že je predajcom tovaru, je iba sprostredkovateľom obchodu napríklad s čínskymi predajcami. Zrejme z tohto dôvodu potom doručenie zásielky, i napriek prípadnému expresnému odoslaniu, trvá dlhšie, než spotrebitelia očakávajú.“
V dodacích podmienkach sa zvyčajne môžete dočítať, že doba dodania je „štandardne v rozmedzí 5 – 30 pracovných dní.“ Ďalej sa v nich napríklad píše, že „dodacia lehota doposiaľ nikdy nepresiahla 3 mesiace“. Pri prečítaní užívateľských recenzií nachádzajúcich sa mimo stránky problémových e-shopů sa však môžete presvedčiť, že skúsenosti spotrebiteľov sú celkom iné. Rovnako spotrebitelia obracajúci sa na našu poradňu sa sťažujú na dlhú dobu dodania, ale tiež na nekomunikáciu zo strany e-shopu či na nekvalitný tovar.
Zároveň sa pri ponuke tovaru môžete stretnúť s rôznymi „certifikátmi“ a oceneniami, napríklad „overené zákazníkmi“, ďalej „garancia spokojnosti“, „100% garancia vrátenia peňazí“, „výmena tovaru zadarmo“ a nechýba ani nálepka „najobľúbenejší internetový obchod“. Tvrdenia sú väčšinou neoveriteľné, a vzhľadom k tomu, že nie sú doplnené ani o informáciu, že by ich vari udelila niektorá z renomovaných nezávislých autorít, je nutné ich brať s veľkou rezervou.
Príliš dobré recenzie
Pri výbere obchodníka sa spotrebitelia radi inšpirujú recenziami ostatných zákazníkov. Problémové portály im k tomu ponúkajú plno príležitostí. Opakujúcim sa rysom je, že recenzie pôsobia vierohodne a sú doplnené rôznymi proklamáciami ako „96 % zákazníkov odporúča“ a ďalej napríklad „0,16 % reklamácií“. Aj keď je pri recenzii napísané, že sú overené, tak obchody následne nevysvetľujú, akým spôsobom k overeniu dochádza.
„Prehnane pozitívne hodnotenie, opakujúce sa frázy či celé meno a priezvisko vrátane fotiek alebo chýbajúce informácie o spôsobe overenia recenzií môžu vzbudzovať pochybnosti o autenticite recenzií, aj keď na prvý pohľad pôsobia vierohodne,“ uzatvára Karolína Valouchová, vedúca spotrebiteľskej poradne dTestu.
Pri nákupe na internete preto buďte obozretní a recenzie na daný e-shop si overte na nezávislých portáloch. Navštívte tiež našu webovú stránku Vaše sťažnosti, kde môžete obchodníka vyhľadať a overiť si, či na neho evidujeme sťažnosti a ako sa k nim prípadne staviame.
O problémových nákupných galériách sme písali v článku Falošný e-shop – nečestnosť nákupných galérií.
Autorka: Lucie Korbeliusová.
dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v Česku pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorých stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne škodlivými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. Je aj slovenská verzia www.dtest.sk. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – +420 299 149 009 (volanie do Česka) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (pri volaní zo Slovenska platí tarifa pre volanie do Česka). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už státisíce spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniu ťažkostí, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.