Na Slovensku každoročne vzniknú tisíce firiem s rôznym zameraním, predovšetkým tých menších. Na druhej strane nemalá časť z nich aj zanikne.
Rozbehnúť podnikanie v akejkoľvek oblasti so sebou prináša viacero otázok, na ktoré by zakladatelia začínajúcich firiem mali vopred myslieť. Spoločnosť Home Credit prináša praktické rady, na čo by sa mali podnikatelia „začiatočníci“ zamerať a na čo si dať pozor, aby sa vyhli prípadným problémom.
Vlani v Slovenskej republike vzniklo takmer 22-tisíc firiem, zaniklo podstatne menej, niečo vyše 5-tisíc. Ako ďalej vyplýva z informácií uverejnených spoločnosťou FinStat, najviac spoločností bolo založených v oblasti maloobchodu, potom to boli služby a na treťom mieste stavebníctvo.
Nadšenie a energickosť sú pre začínajúcich podnikateľov základnými atribútmi budúceho úspechu, no musí ich podporiť aj racionálnejšia časť spojená s podrobnou vlastnou ekonomickou analýzou. Ombudsman spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský v tejto súvislosti prináša niekoľko praktických informácií.
- Urobte si úvodný ekonomický rozbor – zahrňte sem všetky potrebné investície, napríklad do nákupu vybavenia, techniky či materiálu. Realisticky zhodnoťte svoje úspory, ako aj možnosti financovania. Nezabudnite však na to, že prvé účty budete pravdepodobne musieť zaplatiť ešte skôr, než vám zákazníci preplatia prvú faktúru. Vhodné je vytvoriť si rôzne varianty vývoja, ktorými sa vaša oblasť aj konkrétne podnikanie môže vyvíjať.
- Majte vymyslený aj pesimistický scenár – snažte sa do rozbehu podnikania začleniť aj tie vplyvy, nad ktorými nemáte úplnú moc – napríklad opätovné zdraženie energií.
„Nikdy, ale naozaj nikdy nepočítajte s tým, že všetko prebehne podľa optimistického variantu. V podnikaní je to málokedy tak, ako si človek praje. Majte pripravený aj pesimistickejší výhľad a varianty riešenia,“ radí Miroslav Zborovský.
- Podrobne si prejdite aktivity konkurencie – máte radosť zo svojho nápadu, ekonomická analýza vyšla skvele, už dávate dohromady všetko potrebné na to, aby ste mali podnikanie aj na papieri. Odporúča sa však ešte jeden krok, a to preveriť si, či už s takým dobrým nápadom neprišiel niekto pred vami, dokonca neďaleko. Malý príklad: chcete si založiť kaviareň, ktorá bude vyhovovať rodičom s deťmi? Idea je to skvelá. Rodičia si dajú v pokoji šálku kávy, zatiaľ čo ich ratolesti sa s kamarátmi vyšantia v detskom kútiku. Lenže, čo sa v predstavách javí ako perfektný projekt, o ktorý bude určite záujem, už môže existovať o pár ulíc ďalej. A vy razom viete, že prinajmenšom časť vašej cieľovej skupiny už o konkurencii vie a rada tam chodí.
„Určite nehovorím, že máte svoj nápad pokrčiť a hodiť do koša. S konkurenciou ale musíte počítať a začleniť ju do svojich plánov. Uvažujte o tom, ako osloviť zákazníkov, na ktorých druhý podnikateľ zabúda, skúste ponúknuť niečo navyše, čo prípadných klientov presvedčí, aby si vybrali práve vás,“ hovorí ombudsman.
- Pamätajte na potenciálne krízové situácie – ľudia často podnikajú pre skvelý pocit, že majú osud vo vlastných rukách. Sú pánmi svojho času a sú odmenení na základe toho, čo si dobre naplánovali a precízne vykonali. Hoci trebárs, aj s pomocou trochu šťastia. V realite potom ale narazia na situácie, ktoré prinesú pravý opak. Stačí totiž, keď zákazník, ktorý sa na začiatku javil ako úplne spoľahlivý, za zákazku z rôznych dôvodov nezaplatí. Väčšina podnikateľov musí do zákazky vložiť svoje vlastné prostriedky – na catering treba zabezpečiť suroviny, remeselníci zase materiál. Ak klient nezaplatí, nielen že nemajú uhradenú prácu, ale sú pri danom projekte v mínuse. A to je pre každého drobného podnikateľa značná prekážka. Stačí, aby sa zišli dva podobné problémy a môže to ohroziť ďalšie fungovanie.
- Počítajte i so záložným variantom financovania – ešte predtým, než si vybavíte živnosť alebo založíte firmu, preto uvažujte radšej aj za druhých a na podobný krízový scenár majte pripravený záložný variant financovania.
„Informujte sa napríklad o finančných produktoch pre podnikateľov, ktoré vám pomôžu podobné krízové obdobie preklenúť. A vy to zase po čase budete mať vo vlastných rukách. Na trhu je množstvo pôžičiek pre podnikateľov, niektoré z nich sa dokonca dajú vybaviť veľmi rýchlo, a to plne online a dokonca dávajú aj možnosť flexibilného splácania podľa toho, ako sa podnikateľovi v určitom období darí,“ dodáva ombudsman Home Creditu M. Zborovský.
Ako vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, priemerní žiadatelia o pôžičku pre malých podnikateľov sú živnostníci podnikajúci päť rokov a menšie eseročky so šesťročným pôsobením na trhu. Kým samostatne zárobkovo činné osoby si berú neúčelovú pôžičku v priemere vo výške 4 400 eur, malé spoločnosti s ručením obmedzeným si požičiavajú o niečo viac, a to 5 500 eur. Najviac ich je spolu zo segmentu obchodu a služieb, za nimi nasleduje odvetvie priemyslu. Za uplynulý rok smerovali prostriedky z pôžičiek pre podnikateľov predovšetkým na ich prevádzkové náklady, jednorazové výdavky a nákup vybavenia do firmy.
Home Credit ako jediný na Slovensku dokáže schváliť pôžičku plne online aj pre s.r.o. s viacerými konateľmi. Pritom je celkom bez poplatkov, vrátane predčasného doplatenia a poskytuje sa vo výške od 1 000 do 20 000 eur.
Autor: Home Credit.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.