Kategórie
Tlačové správy

Elektromobil v zime

Starostlivosť netreba podceniť, radia experti.

Skupina AURES Holdings

V najbližších dňoch sa má podľa me­te­o­ro­ló­gov už aj na Slo­ven­sku citeľnejšie ochladiť, na čo by sa mali pripraviť aj majitelia elek­tro­mo­bi­lov. Zima býva totiž pre elektrické autá najťažším obdobím roka, keďže sa ich batérie vplyvom nízkych teplôt rýchlejšie vybíjajú a skra­cuje sa tak ich dojazd.

Experti AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí auto­centier AAA AUTO a Mo­to­tech­na, radia, ako sa správne starať v zime o elektrické auto, na čo sa zamerať a vyhnúť sa tak možným problémom na ces­tách.

Mnohí majitelia batériových elektrických vozidiel (BEV) majú v obľube používanie ce­lo­roč­ných pne­u­ma­tík, a to pre viaceré výhody. Okrem toho, že si takto vystačia s jednou sadou pneumatík po celý rok, bývajú „celo­ročky“ často opti­ma­li­zo­va­né pre nízky valivý odpor – a teda umožňujú dlhší dojazd.

„Do mesta a na diaľnice sú v pohode, ale pri trvalom jazdení v horách, alebo pri snehovej kalamite s nimi musíte jazdiť opatrne. Pokiaľ viete, že budete jazdiť aj za snehom, kúpte si skutočné zimné pneumatiky. A to napriek tomu, že skracujú dojazd, za čo môže ich mäkšia zmes, ktorá však auto lepšie drží na premrznutej a klzkej vozovke,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spo­loč­ný ge­ne­rál­ny ria­di­teľ) AURES Holdings, pre­vádz­ko­va­te­ľa sietí auto­cen­tier AAA AUTO a Mo­to­tech­na.

Ak ste vášnivými lyžiarmi a elektromobil ešte len zháňate, voľte BEV s po­ho­nom všetkých kolies, na výber je ich pomerne dosť. Ovládanie „štvor­kolky“ na snehu je istejšie, BEV totiž bývajú výrazne ťažšie ako po­rov­na­teľ­né spa­ľo­va­cie autá, čo ich na klzkom povrchu zne­vý­hod­ňu­je.

„Celkovo sa správajú inak ako spaľovacie vozidlá, pri spomínanej vyššej hmotnosti majú veľmi nízke ťažisko. Ovládanie mení aj ich rekuperácia alebo dokonca ovládanie jedným pedálom. Pokiaľ nemáte skúsenosti, vrelo odporúčam vyskúšať si správanie sa vozidla v hra­nič­ných situáciách, buď na nejakom voľnom zasneženom parkovisku, alebo sa vydajte do školy šmyku. Tie bývajú vo veľkých mestách alebo napríklad pri závodných okruhoch,“ radí Petr Vaněček z AAA AUTO.

Vyhriata garáž je stávka na istotu

Veľkým problémom elektroáut pri nízkych teplotách je dojazd, ktorý sa podľa Americkej auto­mo­bi­lo­vej asociácie znižuje v mraze o prie­merne 12 percent, a to pri vypnutom kúrení; so zapnutým kúrením je to dokonca o 30 až 50 percent. Výhodu majú BEV s te­pel­ným čer­pad­lom – ich vykurovanie spotre­bo­vá­va približne 800 W na každú hodinu kúrenia, pri vozidlách s od­po­ro­vým vy­ku­ro­va­ním je to zhruba 2 000 W.

„V prípade núdze sa dá ušetriť vypnutím vykurovania alebo výrazným znížením teploty a po­u­ží­vať len vyhrievanie volantu a se­da­diel, čo zaistí dostatočný komfort,“ radí Petr Vaněček a pri­dáva užitočný tip.

„Aby ste zistili, ako na tom váš budúci elektromobil v zime bude, vytvorili sme na we­bo­vých stránkach AAA AUTO špeciálnu kalkulačku. Keď v nej posuvníkom zadávate údaj o von­kaj­šej teplote, môžete si simulovať dojazd konkrétneho vybraného auta s kon­krét­nou degra­dá­ciou batérie. To je jedinečná služba, ktorú nikto na slo­ven­skom trhu ne­po­nú­ka. Rov­na­ko tak zistíte, či vybrané auto spĺňa vaše požiadavky na dojazd aj v tých naj­hor­ších pod­mien­kach,“ vysvetľuje Petr Vaněček.

Pretože kúrenie v zime je energeticky náročné, oplatí sa predhriať si vozidlo pomocou diaľkového vykurovania v čase, keď je pripojený k nabíjačke – ideálne v tem­pe­ro­va­nej garáži, ktorá znižuje vychladnutie celého vozidla.

„Batérie tak nestratia žiadnu energiu a bude na vás čakať príjemne vyhriaty interiér. V prí­pa­de, že garáž nemáte, je veľkou výhodou mnohých elektro­áut aj možnosť od­mra­ze­nia okien na diaľku. A ešte zaujímavosť – mo­der­né BEV zvládne v sto­ja­cej kolóne kúriť dlhšie ako rovnako moderné spaľovacie vozidlo. Znie to zvláštne, ale dokazujú to presné výpočty o spo­tre­bo­va­nej energii,“ dodáva Vaněček.

Pozor pri dlhých trasách

Na dlhších trasách môže aj predhriata batéria vychladnúť, čím sa zníži dojazd. Naplánujte si preto trasu defenzívnejšie, počítajte s nižším dojazdom, alebo aspoň majte pri ceste „núdzovú nabíjačku“. S plánovaním vám pomôžu aplikácie ako A Better Routeplanner (ABRP), ktoré zohľadnia stav vášho vozidla, jeho nastavenie, ale aj počasie, obsadenosť dobíjacích staníc či protivietor.

„Ďalšou radou je nenechávať auto stáť v zime s batériou vybitou pod 20 per­cen­tami ka­pa­city. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor v batérii, čo ovplyvní jej výkon. Je potrebné ju udržiavať nabitú,“ radí Petr Vaněček s tým, že pokiaľ chcete zaistiť čo najdlhšiu životnosť trakčného aku­mu­lá­to­ra, správajte sa k nemu citlivo, čo sa týka akcelerácie aj rekuperácie.

„Nielenže tým batériu šetríte, ale zabránite tiež tomu, aby sa do jej riadiacej jednotky zapísalo zlé zaobchádzanie. Moderné diagnostiky, ako napríklad Aviloo, používané v sieti AAA AUTO a Mototechna, totiž spoznajú, ako sa s trakčným aku­mu­lá­to­rom v zime zaobchádzalo. Také auto potom trebárs odmietneme vykúpiť,“ hovorí Petr Vaněček.

„Ohľadom nabíjania ešte jedna užitočná informácia – keď necháte elektro­mobil na po­ma­lej vonkajšej verejnej AC nabíjačke, napríklad cez noc v mraze a vlhku, môžete sa stať, že vám kábel k autu primrzne,“ pri­po­mí­na Vaněček.

Na týchto nabíjačkách sa tiež určite v zime stretnete so špi­na­vý­mi káblami. Za­ob­sta­raj­te si na ne tašku či obal a pridajte do vý­bavy čističku káblov (im­pro­vi­zo­va­ne stačí hubka v obale) a tiež rukavice.

Na záver ešte k batérii, tentoraz však k tej dva­násť­vol­to­vej, ktorá rovnako ako pri spaľovacom aute poháňa všetku elektroniku, stierače, svetlá alebo rádio.

„Pri dlhom státí v zime sa môže vybiť, preto je nutné ju buď priebežne dobíjať, alebo auto čas od času nechať poriadne prejsť, aby sa nabila a váš elek­tro­mo­bil bol aj počas zimy schopný ke­dy­koľ­vek vy­ra­ziť,“ uzatvára Petr Vaněček.


Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *