Kategórie
Tlačové správy

Reklamácia potravín

Aj keď potraviny patria medzi najčastejší kupovaný tovar, reklamované sú len zriedka.

Dôvody sú zrejmé – ide o relatívne drobné čiastky, stratená účtenka znamená obtiaže pri preukazovaní nákupu alebo si spotrebitelia vyhodnotia, že plesnivá nátierka nestojí za to, aby išli späť do obchodu a hádali sa s pokladníčkou. Spotrebitelia by však na reklamáciu potravín nemali rezignovať, aj keď sa pravidlá, ktoré poznajú napríklad pri reklamácii elektroniky, trochu odlišujú.

Kedy potraviny reklamovať?

Pri potravinách môžete reklamovať nedostatky, ktoré sa prejavia do konca dátumu použiteľnosti či minimálnej trvanlivosti. Údaj na potravinách o minimálnej trvanlivosti či dátume použiteľnosti (prípadne spotreby) totiž označuje dátum, do ktorého si potravina uchováva svoje špecifické vlastnosti a je bezpečná ku konzumácii. Pokiaľ si teda prinesiete domov marmeládu, pri ktorej ešte neuplynula minimálna doba trvanlivosti a nájdete po otvorení pleseň, ide pochopiteľne o poškodený tovar a marmeládu môžete reklamovať.

Reklamovať však môžete tiež to, že sa reálne zloženie výrobku nezhoduje s tým, čo je deklarované na obale.

„Dôvodom pre reklamáciu je ďalej situácia, pri ktorej nájdete v potravine nevítaného osemnohého návštevníka či iný dôkaz o nežiaducej prítomnosti exemplárov fauny, prípadne flóry,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Reklamujte čo najskôr

S reklamáciou potravín rozhodne nemeškajte a výrobok reklamujte čo najskôr. V opačnom prípade dávate predajcovi priestor, aby sa pokúšal argumentovať tým, že ste potravinu napríklad zle skladovali. Po zistení kazu je tak vhodné vrátiť sa do predajne ihneď a uplatniť práva z kazového plnenia. Predajca po vás môže chcieť, aby ste mu preukázali, že ste potravinu nakúpili práve u neho.

„Vhodné je tak priniesť si so sebou k reklamácii tiež účtenku,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Preukázať nákup možno ale tiež výpisom z účtu o kartovej transakcii alebo prehlásením svedka, avšak v prípade veľkého nákupu s viacerými položkami počítajte s tým, že preukazovanie nemusí byť jednoduché.

V rámci reklamácie môžete požadovať výmenu za iný bezchybný kus, teda napríklad výmenu za inú fľaštičku marmelády. V úvahu prichádza tiež odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, čo môžete požadovať, predovšetkým pokiaľ nie je výmena za inú bezchybnú potravinu možná.

Minimálna trvanlivosť alebo doba použiteľnosti

Na potravinách musí byť uvedený buď dátum použiteľnosti, alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Existuje však niekoľko výnimiek, pri ktorých dátum nenájdete, napríklad balené čerstvé ovocie a zelenina, cukor alebo alkoholické nápoje. Dátumom použiteľnosti sú označované potraviny podliehajúce rýchlej skaze, teda napríklad balené čerstvé mäso alebo výrobky z chladiacich pultov. Poznáte ich podľa slovného výrazu „Spotrebujte do…“. Potraviny, pri ktorých uplynula doba použiteľnosti, nie je možné ďalej predávať, pretože sa už nepovažujú za bezpečné. Pokiaľ ste si v obchode kúpili potravinu, pri ktorej už v dobe nákupu uplynula doba použiteľnosti, môžete tovar reklamovať a požadovať výmenu za inú potravinu alebo priamo vrátenie peňazí.

Dátumom minimálnej trvanlivosti bývajú označené naopak tie potraviny, ktoré nepodliehajú rýchlej skaze. Potraviny, pri ktorých minimálna trvanlivosť už uplynula, predávať nemožno, avšak musí byť splnených niekoľko podmienok. Potraviny po uplynutí minimálnej doby trvanlivosti, môžu byť predávané, pokiaľ sú umiestnené oddelene od ostatných, označené ako po dátume spotreby a sú stále bezpečné pre spotrebiteľa. V prípade, že ste si kúpili takú potravinu a predajca nesplnil výše uvedené podmienky, môžete tovar takisto reklamovať.

„Pri nedodržaní týchto informačných povinností možno navyše podať podnet príslušnému dozornému orgánu, ktorým je Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.

Pokiaľ máte otázky k tejto téme, môžete sa obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko). Pokiaľ vás zaujíma kvalita potravín, sledujte tiež pravidelné testy jedla a pitia, ktoré sú k dispozícii na webových stránkach spotrebiteľskej organizácie dTest.


Autorka: Lucie Korbeliusová.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *