Kategórie
Tlačové správy

Odborníci upozorňujú: V prípade úmrtia podnikateľa je vhodné mať Pohotovostný plán udržateľnosti majetku

Téma ochrany a udržateľnosti rodinného majetku je kľúčovou témou pre rodinné firmy a podnikanie.

Prvá generácia podnikateľov totiž postupne odovzdáva rodinný biznis svojim nástupcom. Ochrana rodinného majetku sa však nekončí prevzatím firmy mladšou generáciou. Okrem plánu nástupníctva je potrebné mať pripravený postup aj pre situácie, s ktorými nikto neráta a je len ťažko možné plánovať, no predsa sa môžu stať. Sú nimi nečakaná smrť zakladateľa firmy, prípadne jeho neschopnosť konať. Pre prípad takýchto neočakávaných udalostí je potrebné mať pripravený krátkodobý pohotovostný plán udržateľnosti majetku.

Detailne vypracovaný Pohotovostný plán by mal zabezpečiť, že aj v prípade náhleho odchodu zakladateľa bude podnik schopný pokračovať bez väčších ťažkostí a rodina sa vyhne mnohým problémom, ktorým by v opačnom prípade musela čeliť.

Čo by mal teda Pohotovostný plán v prípade úmrtia zakladateľa alebo jeho neschopnosti konať zahŕňať?

V prvom rade musí byť prechod vlastníckych práv a povinností v rámci rodiny jasne definovaný a komunikovaný. Kompetencie by mali byť rozdelené tak, aby bolo jasné, kto za ktorú oblasť bude zodpovedať a čo má kto robiť. Nevyhnutné je mať pripravený aj závet a rodina by mala byť o jeho obsahu vopred informovaná.

Okrem rodinných záležitostí je dôležité mať ošetrené aj právne a finančné dopady, ktoré má úmrtie zakladateľa. Zakladateľ by mal zabezpečiť, aby rodina bola vhodným spôsobom informovaná o jeho osobnom majetku. Teda o tom, aké cenné papiere vlastnil, o existencii poistenia, pôžičiek, dlhov, prípadne iné finančné záväzky. Príbuzní by taktiež mali vedieť, kde mal dotyčný uložené peniaze, kto je jeho privátny bankár a aké sú v prípade životného poistenia podmienky výplaty poistného plnenia. Mali by byť informovaní o hnuteľnom a nehnuteľnom majetku a jeho správe a o vysporiadaní pozostalosti.

Alternatívny plán ak rodina nie je schopná prevziať správu majetku

Je veľkým plusom, ak zakladateľ má schopnosť objektívne vyhodnotiť ochotu, schopnosti a kapacity svojich pozostalých prevziať správu majetku.

„Je vhodné mať nastavený aj alternatívny plán pre prípad, ak by okolnosti v rodine neboli priaznivé. Takýto plán obvykle pracuje so zapojením externých odborníkov z oblasti manažmentu, práva, účtovníctva či z daňovej oblasti, ktorí môžu pomôcť s riadením majetku,“ vysvetľuje Michal Šubín, odborník na rodinné podnikanie a trvalú udržateľnosť majetku zo Subin & Partners.

Veľmi problematická situácia môže nastať aj v situácii, ak je zakladateľ súčasne jediným spoločníkom podniku zároveň aj sám jediným konateľom, čo je mimochodom pomerne častá situácia. V prípade straty schopnosti spravovať spoločnosť v dôsledku smrti alebo v dôsledku zásadného zdravotného obmedzenia zostane rodinný podnik paralyzovaný. Preto je vopred dobré zvážiť vymenovanie aj druhého či ďalšieho konateľa.

Rodinným firmám by pomohla úprava legislatívy

Na Slovensku je približne 95-tisíc malých a stredných podnikov, ktoré zamestnávajú zhruba dve tretiny ľudí. Z nich 60 až 80 % tvoria práve rodinné podniky.

„Týmto podnikom by pomohla flexibilnejšia legislatíva. Aktuálna legislatívna úprava rodinno-právnych vzťahov je zastaralá a Slovensko v tejto oblasti nedrží krok s okolitými krajinami. Vhodná úprava legislatívy by pomohla pri riešení právnych problémov spojených s ochranou rodinného podnikania,“ dodáva Michal Šubín, odborník na rodinné podnikanie zo Subin & Partners.

Udržateľnosť majetku je teda komplexný proces, ktorý zahŕňa tak dlhodobé, ako aj krátkodobé plány a pripravenosť rodiny na rôzne situácie. Dôležité je, aby boli všetky procesy riadené a vopred vhodne naplánované, čím sa zabezpečí hladký prechod majetku a jeho ďalšie úspešné spravovanie.

Príklad súčastí Pohotovostného plánu rodinnej firmy:

  1. Prehľad súčasných právnych dokumentov a záväzkov – existuje závet alebo nastavenie pravidiel BSM v rámci rodičov?
  2. Nástupníci a manažment – určenie nástupníkov, delegovanie zodpovedností.
  3. Finančné zabezpečenie – uzavreté životné poistenie a jeho plnenie. Vytvorenie rezervného fondu.
  4. Právna ochrana podniku – odolnosť voči právnym komplikáciám a konkurencii.
  5. Komunikačný plán – interná a externá komunikácia.
  6. Prevzatie majetku a aktív – inventarizácia majetku, distribúcia majetku.
  7. Prevádzkové procesy a postupy – dokumentácia procesov.
  8. Technologická infraštruktúra a zabezpečenie dát – zálohovanie dát, prístupové práva.
  9. Pravidelná revízia a aktualizácia plánu, simulácia.

SUBIN & Partners

Spoločnosť SUBIN & Partners založil Michal Šubín, ktorý je odborníkom dlhodobo sa venujúcim aspektom rodinného podnikania, jeho medzigeneračného presunu a problematike jeho komplexnej správy. V období 2005 – 2014 ako riaditeľ odboru privátneho bankovníctva v Privatbanke a.s. zodpovedal za vybudovanie segmentu privátneho bankovníctva, tímu privátnych bankárov a celkovej filozofie správy majetku. Od 2014 do 2021 pôsobil ako Head of Family Office spoločnosti RSM CZ a SK a ako jeden z prvých na Slovensku začal aktívne rozvíjať problematiku medzigeneračného transferu a transformácie podnikania. Od roku 2021 pôsobí ako Managing Partner SUBIN & PARTNERS, ktorá sa venuje problematike rodinného podnikania a rodinného majetku.

Autor: SUBIN & Partners.

Správu dodala Karmen Procházková z NEOPUBLIC.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *