Kategórie
Zošity humanistov

Naše poňatie života je jediný prostriedok, ktorý máme na čerpanie sily

Valné zhromaždenie Nemeckého humanistického zväzu pri­ja­lo uzne­se­nie, že treba rozví­jať oblasť sve­to­ná­zo­ro­vej životnej po­moci formou porady ako po­nuku služieb se­ku­lárne orien­to­va­ným ľuďom.

Diskusia sa rozvinula predovšetkým v sú­vislosti s ak­tu­ál­nosťou po­žia­davky po­ra­denstva pre vo­ja­kov a po­li­cajtov. O tejto čin­nosti uva­žo­val zväz už v roku 1994, teraz ide o re­a­li­zá­ciu.

„Príslušnému spolkovému ministerstvu treba navrhnúť hu­ma­nistické po­ra­den­stvo pre vo­ja­kov, po­li­caj­tov a ci­vil­ných za­mestnan­cov týchto zložiek, aby sa tým začalo právne ko­na­nie.“

Akcia má za cieľ vybudovať zastupovanie záujmov bez­kon­fe­sij­ných za­mestnan­cov v po­li­ticky bri­zan­tnej oblasti, v kto­rej má dosiaľ mo­no­pol cirkev.

K zaujímavej téme, čo je na tejto úlohe hu­ma­nis­tické, viedla Patricia Blocková, re­dak­tor­ka Diesseits, rozho­vor s Dr. Horstom Groschoppom, úra­du­jú­cim ria­di­te­ľom Hu­ma­nis­tic­kej aka­dé­mie, re­dak­to­rom me­sač­níka Huma­nismus aktuell a od roku 1999 zástupcom pred­se­du Ne­meckého hu­ma­nis­tic­ké­ho zväzu.

Diesseits: Načo potrebujeme humanistické po­ra­den­stvo?

Horst Groschopp: Sekulárne orientovaní ľudia majú rovnako ako ostatní problémy, pre ktoré niekedy niet ob­jek­tív­neho rie­še­nia. S problé­mami sa žije lepšie, ak sa s nimi nielen ako-tak vyrovnáme, ale ak ich urobíme časťou svojich osobných hodnôt. K tomu treba vedieť za­ob­chá­dzať s osob­nými ťažkosťami, po­va­žo­va­nými neraz za trá­penia, ktorými aj sú – napríklad pri starnutí, chorobe alebo smrti, pri nutnosti priznania viny alebo pri pri­chy­te­ní pri ľudskej slabosti. V ta­kýchto prípadoch sa treba vedieť pozrieť ponad okraj vlastného taniera a vidieť široké kultúrne a fi­lo­zo­fické vzťahy, stavajúce osobný sve­to­ná­zor do sú­ladu s ná­zo­rom určitej spo­ločnosti a jej okolia.

Nejde to bez poradcu?

V individualizovanej spoločnosti ako je naša treba na to pri stále rastúcom počte ľudí v sku­pi­nách pomocníka, súhla­sia­ceho alebo pro­ti­re­čia­ceho partnera pre rozho­vo­ry, špe­cia­listu pre ne­zvy­čaj­né kon­flik­to­vé si­tu­á­cie.

Humanistické poradenstvo sa pokúša povzbudiť rozmýšľanie o vlastnom názore na svet, uve­do­mo­vať si ho. To uľahčí uspo­ria­da­nie extrémnej „duševnej“ tiesne, do ktorej nás niekedy život vrhá, jej premôženie rozhodnutím pre tento život, prípadne pre nový zmysel v tomto živote.

Čo má humanistický poradca také, že to du­chov­ný po­rad­ca nemá?

Predovšetkým: Sekulárne organizácie ako AWO alebo Ľudová so­li­da­rita odovzdá­vajú na tomto poli dobrý výkon. Ale: Rozhodne se­ku­lár­nemu sve­to­ná­zo­ru ne­môžu „poslúžiť“. Na to treba hu­ma­nis­tic­kých po­rad­cov a po­rad­kyne. Sú to – po­ve­da­né s troškou soli – ko­le­gyne a ko­le­go­via kňazov. Praktický humanizmus sa dá formálne porovnať s prak­tickou teológiou. Ani jedna z týchto dvoch skupín povolania sa nedá nahradiť psy­cho­ló­gom, psy­cho­te­ra­pe­u­tom alebo so­ciál­nym pra­cov­ní­kom. Pre­tože: Ak majú veriaci osobitnú kresťanskú, židovskú alebo moslimskú du­chov­nú potrebu, tým skôr ju majú tzv. „neveriaci“. Poradenská pomoc, ktorá sa dôrazne prihlási k se­ku­lár­ne­mu hod­no­te­niu situácií, prizná ku ko­mer­čnému cha­rak­teru svojej činnosti a po­u­ká­že na svoju pro­fe­sio­nál­nosť, bude v stave poskytnúť toho času chýbajúce – sve­to­ná­zo­ro­vo pod­lo­že­né – od­po­ve­de na otázky v osob­ných krízových situáciách.

Takže v prípade potreby ide ateista v núdzi aj ku kňa­zo­vi? Ten má aspoň ne­ja­ký sve­to­ná­zor, čo aj nie ten „pravý“?

Väčšina starobincov a domovov dôchodcov sú v správe kresťanských sociálnych zariadení. Do ko­mu­nál­nych a štátnych za­ria­de­ní, napríklad ne­moc­níc a väz­níc pri­chá­dza kňaz bez za­vo­la­nia a býva zväčša ne­ví­taný. Ná­bo­žen­sky za­me­ra­ná pomoc vy­vo­lá­va v ta­kých prí­pa­doch spra­vidla obranné reakcie, lebo jej „posledné“ od­po­ve­de na otázky po zmysle života pro­ti­re­čia se­ku­lár­ne­mu sve­to­ná­zo­ru. Do­sa­huje sa oby­čajne opak: Ne­vy­rie­še­nie kon­flik­tu, nie­ke­dy aj zostrenie. Napríklad v zdra­vot­níc­tve to vedie k zvý­še­niu liečebných výdavkov, lebo chýbanie opti­mis­tic­kej dôvery spo­ma­ľuje vyzdra­ve­nie. Okrem toho tu vzniká po­li­tická ne­spo­koj­nosť, lebo vlastný se­ku­lár­ny sve­to­ná­zor sa po­ci­ťu­je ako sociálne vy­lu­čo­va­nie.

Humanistický poradca dá do priameho vzťahu vlastný se­ku­lár­ny sve­to­ná­zor – s bo­ha­tými osobnými skú­se­nos­ťa­mi – a ná­zory a trá­pe­nia svojho diskusného partnera. Zastáva myšlien­ko­vú tradíciu, ktorá vy­ho­vuje jeho klientovi. Vedieť toto robiť a od­bor­ne sa na to pri­pra­viť vy­ža­duje dlhé aka­de­mické vzde­lá­va­nie, ako ho kňazi dostávajú na štátne útraty svojím ško­le­ním v prak­tickej te­o­ló­gii.

Predpokladáte teda, že takáto potreba v spo­loč­nosti existuje?

Z vlastnej služobnej praxe a od svojich členov vieme, že existuje. Treba však urobiť ešte presnejšie ana­lý­zy potreby a najmä usku­toč­niť po­četné politické ini­cia­tí­vy, aby sa plá­no­va­ná výchova kádrov rozbehla. V tejto sú­vislosti treba uznať, že kresťania majú v našej spo­loč­nosti pre­pra­co­va­né a uzná­va­né pred­stavy o svojich hodnotách, kým my, žiaľ, ne­dispo­nu­je­me tak­mer nijakými štúdiami o hu­ma­nis­tic­kom životnom postoji a jeho rozvoji. Hovoríme v Ne­mecku o štvrtine až tre­tine oby­va­teľ­stva, vo vý­chod­nom Nemecku dokonca o väč­ši­no­vom a „za­ko­re­ne­nom“ ateizme. Nejde nám tu predsa len o členov nášho spolku. Už dnes je však jasné: Potreba hu­ma­nis­tic­kých po­rad­cov je – vzhľa­dom k uve­de­ným zvláštnostiam – ru­ko­lapná. My neveriaci by sme mali od­lo­žiť svoju skrom­nosť, uzná­vať prácu kňazov, ale žiadať pre tých, čo od nás chcú sve­to­ná­zo­ro­vo pod­lo­že­nú radu, rov­na­ké pod­mienky a mož­nosti.

Nemôžu kryť túto potrebu psycho­te­ra­pe­u­ti alebo so­ciál­ni pra­cov­ní­ci?

Potom by boli aj kňazi, napríklad v zdra­vot­níc­tve, už teraz tiež zby­toční. Základ, na kto­rom bola vy­bu­do­va­ná psy­cho­te­ra­pia, má v prvom rade vedecký charakter. Psy­cho­te­ra­pia v úzkom zmysle slova sa dá opísať ako liečba za­me­ra­ná na odstrá­ne­nie určitých porúch a ťaž­kostí. Psy­cho­lo­gická pomoc cieli na prízna­ky, diagnózu a prognózu. Lekár sa orientuje na od­ha­le­nie, vy­kla­da­nie a zmenu hlbokých vnú­tor­ných schém. Pokúša sa narušiť vnútorné blokády a ozdraviť psy­chi­ku.

Funkcia sociálneho pracovníka spočíva v pod­po­re zve­renca pri odstra­ňo­va­ní jeho problémov a po­rúch pri jeho vzá­jom­nom styku so so­ciál­nym okolím. Cieľom so­ciál­neho pra­cov­níka je za­cho­vať alebo zlepšiť vzťah klienta k iným ľuďom alebo inšti­tú­ciám, s kto­rými má do či­ne­nia.

Svetonázory a náboženstvá nepodporujú reflexy vnú­tor­ných schém, no ne­da­jú sa ani re­du­ko­vať na so­ciál­nu pomoc. Ich pô­so­be­nie je za­me­rané na du­chov­ný roz­mer človeka, jeho kul­túr­ne pred­stavy a existenčné otázky, a to pre­do­všet­kým za roz­lič­ných ne­priazni­vých okol­ností. Duchovná činnosť tu tkvie v pre­mýšľaní o zá­žit­koch a po­ci­toch, o le­gen­dách a skú­se­nostiach, o hod­no­tách a nor­mách kaž­do­den­ného ži­vota.

Zmena vonkajších okolností teda nie je cie­ľom hu­ma­nis­tic­kého po­rad­cu?

Prísne brané nie. Predovšetkým nie je prvoradá. Uká­za­lo sa, že aj pri zmene spo­lo­čen­ských okol­ností majú ľudia na­ďa­lej svoje in­di­vi­du­ál­ne problémy. Táto skúsenosť bola jedným z dô­vo­dov, že sa tra­dičné voľ­no­myšlien­kar­stvo, pre ktoré bola v po­pre­dí re­vo­lučná pre­mena spo­lo­čen­ských pod­mie­nok, opúšťa a nahrádza hu­ma­nizmom. To však ni­ja­ko ne­zna­me­ná, že by boli spo­lo­čen­ské pod­mienky ľa­ho­staj­né. No to je iná stránka diskusie o hu­mán­nej spo­loč­nosti, ktorú tiež musíme viesť a v bu­dúc­nosti si o nej po­ho­vo­rí­me.


Autori: Patricia Blocková a Horst Groschopp.

Prameň: Patricia Block, Horst Groschopp, Diesseits č. 65, s. 14, 2003.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 41 v pondelok 5. januára 2004.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *