Záplavy, ktoré postihli aj Slovensko, môžu okrem nehnuteľností poničiť i množstvo automobilov. Experti AAA AUTO radia, čo robiť, pokiaľ zistíte, že sa vaše auto ocitlo čiastočne či úplne pod vodou.
Poškodenie vodou patrí medzi tie najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. Záleží na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru. Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodne odporúčajú ani sa nesnažiť ich naštartovať. Počítajte tiež s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch.
Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy.
„Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže – pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, najmä do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Čo však v prípade, keď sa auto pred veľkou vodou uchrániť nepodarí?
Záleží na miere zaplavenia.
„Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček.
Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.
Pokiaľ je hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla do výfukového potrubia, môže to byť väčší problém. V moderných autách sú vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc (novšie vozidlá ich mávajú častejšie v motorovom priestore).
„Potom by bolo lepšie auto neštartovať, nechať ho odtiahnuť do servisu, výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj on sa musí vyčistiť, prípadne vymeniť,“ hovorí Petr Vaněček.
To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť. Najhoršie je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých vozidlách býva nízko aj štartovacia batéria. Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti auta.
„Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor – veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ hovorí Petr Vaněček.
Väčšinu zaplavených áut sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu
„Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur,“ hovorí Petr Vaněček.
Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám. Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach.
V každom prípade, ak sa rozhodnete nepoistené auto zachraňovať, bude to zložité.
„Pomôže diagnostika, ktorá pozná vyskratované riadiace jednotky, ale otázkou je, či riskovať naštartovanie auta s vodou degradovaným olejom. Ten určite musíte pred oživovaním vymeniť, a to vrátane toho v prevodovke a diferenciáloch,“ hovorí Petr Vaněček.
A ako je to so zaplavenými elektromobilmi?
Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových vozidlách najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje.
„S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.
S časovým odstupom po záplavách zase hrozí riziko, že sa postihnutí majitelia budú snažiť zatopené a povrchne opravené vozidlá predať v súkromnej inzercii alebo v autobazároch.
„Na to sme pripravení, máme presný postup na detailnú kontrolu, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie aj väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach,“ opisuje Vaněček.
Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je starostlivosť, opatrnosť a preverený predajca.
„Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. U nás v AAA AUTO poskytujeme doživotnú garanciu vrátenia peňazí, pokiaľ by sa zatopené vozidlo cez všetky opatrenia dostalo do predaja,“ uzatvára Petr Vaněček.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.