Kategórie
Zošity humanistov

Na katolíckom sexuálnom fronte nič nové

Z Ríma prišla správa, ktorá svedčí o tom, že sa ďalej pra­cu­je na pláne pápeža Františka pre­bu­do­vať kato­lícku cirkev na inšti­tú­ciu morál­neho milo­srden­stva a po­moci slabým a chu­dob­ným.

Na rad prišla i „večná“ téma sexuálnej morálky katolíckej cirkvi, ktorá sa po zmier­není jej tvrdého postoja voči homo­se­xu­á­lom, lesbám a roz­ve­de­ným javí ako ďalší krok smerom k li­be­ra­li­zá­cii cirkvi. Zdanie však klame.

Už vlani pápež ustanovil, že ženy, ktoré podstúpili umelé prerušenie tehotenstva, môžu získať odpustenie tohto „veľmi ťažkého hriechu“ počas Jubilejného roka milosrdenstva 2016 od všetkých kňazov (predtým ho udeľovali len biskupi a špeciálni spovedníci). Vo svojom vyhlásení nabádal milióny žien, ktoré podstúpili interrupciu, aby išli na spoveď a prosili o odpustenie hriechu a možnosť návratu do cirkvi.

Natíska sa otázka, prečo nedostali kňazi túto právomoc natrvalo? Viem si predstaviť, že skalní prívrženci hnutia prolife budú volať po sprísnení opatrení proti interrupciám, napríklad dosiahnutím odpustenia iba na biskupskom úrade.

V komentároch sa zdôrazňuje, že ten, kto bol za potrat potrestaný, musí svoj ťažký hriech úprimne oľutovať. Neuznávam pojem hriechu a viny v katolíckom zmysle slova a v sú­vislosti s potratom osobitne nie. Týmto výrazom vyčítam, že u mnohých žien zapríčinili nezaslúžené výčitky svedomia. Apropo, a prečo nie u mužov? Vystačím si s výrazmi chyba, priestupok, prípadne omyl, ale ani tie neplatia v súvislosti s potratom, na ktorý má žena prirodzené právo. Nežiada tu cirkev od váhajúcej veriacej nemožné? Potrat platí za ťažký hriech nielen pre ženu, ktorá ho pod­stu­puje, ale aj pre všetkých, čo sa na ňom zúčastnia, predovšetkým pre lekára. Nechce sa mi však veriť, že aj sestričky majú byť ex­ko­mu­ni­ko­va­né. Naozaj niet väčšieho hriechu ako tento?

Možnosť zrušenia exkomunikácie by mala platiť pre všetkých, ale jeden prameň hovorí jednoznačne, že neplatí. A tak sa dá konštatovať, že na tvrdom postoji katolíckej cirkvi voči inter­rup­ciám sa v pod­state nič nemení.


Autor: Rastislav Škoda.

Článok bol pô­vod­ne uve­rej­ne­ný v Zo­ši­toch hu­ma­nis­tov č. 110 v nedeľu 4. decembra 2016.

Uverejnené aj v denníku Pravda 2. 12. 2016.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *