Zháňanie a nenachádzanie nových učiteľov, upratovanie a prerábky priestorov, zhon, byrokracia a súčasne s tým politické hantírky sprevádzajú každoročne začiatok školského roka. Komora učiteľov preto už tradične „štrngá školskými kľúčmi“ a aj na začiatku tohto tzv. nežno-revolučného roka upozorňuje na to, čo nám nefunguje, ale aj na to, čo by sa mohlo podariť urobiť lepšie.
Investície do školstva? Zabudnite…
Odborový zväz a vláda sa tentoraz nedohodli na kolektívnom vyjednávaní a od 1. 9. 2024 hrozí, že mnohí zamestnanci škôl prídu o viaceré benefity z kolektívneho vyjednávania (skrátenie pracovného času, navýšenie dovolenky, odchodného a ďalšie). To nevyzerá ako nežná, skôr ako francúzska revolúcia. Zdanlivý pocit úspechu sa končí novými cisárovými šatami. Slovensko je už tradične v záverečnej časti rebríčka krajín OECD v odmeňovaní učiteľov, nedosahujeme ani 1,2-násobok priemernej mzdy v našom národnom hospodárstve a ani sa nepribližujeme finančnému ohodnoteniu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Tento rok zvýšenie NULA, regionálne príspevky priniesli kozmetické úpravy platov, výška príspevku nemá motivačný charakter a nezastaví stúpajúci trend nedostatku kvalifikovaných učiteľov.
Zachránia nás európske peniaze?
Neustále sa spoliehame na eurofondy, ale tieto financie zjavne nevieme efektívne čerpať. Namiesto zmysluplného budovania ich prejedáme, nahrádzajú nám investície z vlastného rozpočtu. Naopak, z rozpočtu žiadne peniaze do školstva „navyše“ nie sú na programe dňa, odkazuje minister financií, milí učitelia, asistenti, vychovávatelia, účtovníčky, kuchárky.
Roky meškáme so skvalitnením poradenského systému, kde stoja nevyhlásené výzvy. Naopak, investujeme desiatky miliónov do RCPU, o ktorých nemáme žiadne dáta a súbežne financujeme ich dvojičku NIVaM, ktorá dlhodobo nevie preukázať kvalitu. Národné projekty na autoevaluáciu škôl, vyriešenie akútnej otázky cudzincov sú v nedohľadne. Plán obnovy je v podstate mimo hry, lebo ho už nikto neberie vážne, vzdelávanie učiteľov je len záťažou pre riaditeľov a často aj súťažou nekvality. Rozdávame milióny s úplne jasným vedomím, že to k ničomu neprispeje.
Reforma školstva sa zatiaľ nekoná
Školy sa síce otvoria 2. septembra 2024, ale s mnohými nedostatkami. Mnoho žiakov čakajú preplnené triedy, v ktorých sa zvyšuje rizikové správanie detí, na ktoré sú nedostatočne pripravení učitelia so stále nedostatočnou odbornou podporou na školách. Karma škôl je v tom, že si za x životov vlád zvykli na to, že sa „nejako“ zariadi. A ak sa stav zlepšuje „zhora“, zlepšenia sú väčšinou čiastkové, neúplné.
Otvorenosť ministra
Napriek mnohým nedostatkom sa zatiaľ v rezorte javí ako najfunkčnejší článok sám minister. Jeho viditeľná snaha zlepšiť školstvo, žiaľ, naráža na rezistenciu byrokratického aparátu úradníkov nižšie a kolegov vo vláde. Veríme, že nezmyselné návrhy od poslancov ustojí a zároveň sa mu podarí nastaviť vlastný rezort tak, aby vnímal ľudí zvonka ako partnerov na spoluprácu. Výsledky sú zatiaľ pomerne málo viditeľné.
Čo nás čaká a čo potrebujeme?
Najlepšou a asi jedinou správou na prahu nového školského roka je zmena financovania materských škôl. Je to reforma z Plánu obnovy, ktorá po schválení v parlamente prinesie pre materské školy konečne väčšiu istotu a stabilitu. Druhý rok spúšťame reformu podporných opatrení, ktorá už tento nádych úspechu nemá. Je to živelné, nepremyslené, byrokratické, chaotické nedomyslené zbery dát na poslednú chvíľu, opravy opráv v zákonoch. Napriek tomu, že samotný princíp reformy je v jadre dobrý a aj zvyšujúci sa balík financií signalizuje lepšie časy. Lenže reformy je potrebné vedieť aj manažovať a v tom ministerstvo zlyháva. Ďalším otáznikom je kurikulárna reforma, ktorá pri výmene už tretieho riaditeľa NIVAMu za rok nemá veľmi dobre našliapnuté. Kvalita kurikulárnej reformy je otázna, stále sme len na začiatku a za ten čas ju mnohí dôležití aktéri opustili. Dôvera školskej verejnosti je slabá a pripravenosť minimálna. Lepšou správou je menovanie novej riaditeľky NIVAMu p. Kanovskej, ktorú odborné kvality sú pedagogickej verejnosti známe.
Čaká nás aj rok plný legislatívnych zmien a ich implementácie. Aktuálne novely zákonov, ktoré budú platiť od 1. 1. 2025, sú zatiaľ kozmetickými vylepšeniami. Zaujímavejšie môžu byť jarné novely, o ktorých však v zásade nič nevieme a ak ich príprava bude vyzerať tak ako doteraz, môžeme čakať zase skôr zmes živelných nápadov bez koncepcie, participácie a odbornej relevancie (ako napríklad nápad s povinnou maturitou z matematiky).
Nádej tu je?
Držíme v novom školskom roku palce predovšetkým novému ministrovi, ktorý otvorí svoj prvý školský rok, aby mohol naplniť svoje sľuby a programové vyhlásenie vlády vo všetkých aspektoch. Štatistiky funkčných období ministrov školstva síce nehovoria v jeho prospech, ale aspoň na ministerstve školstva by mohla stabilita ministra skôr pomôcť. Komora je otvorená spolupráci na zlepšovaní podmienok škôl a školských zariadení, pripravená konštruktívne rokovať presne tak ako doteraz. Zlepšenie pracovných podmienok učiteľov a bezpodmienečná nevyhnutnosť zvýšenia ich finančného ohodnotenia bez nutnosti každoročného handrkovania sa v kolektívnom vyjednávaní musí byť prioritou.
Na záver
Želáme všetkým zamestnancom školstva, aby sa ich platové a pracovné podmienky naozaj zlepšili aj bez toho, aby museli znova nežno-revolučne protestovať v uliciach.
Autor: Mgr. Vladimír Crmoman, prezident Slovenskej komory učiteľov.
Jedna odpoveď na “Nežný školský rok začína”
[…] prístup ku kvalitnému vzdelaniu mali deti v každom regióne Slovenska. Nemôžeme zabúdať ani na učiteľov a dôstojné pracovné podmienky pre všetkých pedagogických […]