Ako si ho správne vybrať a kde nabíjať?
Aké sú naše obavy? 56 % záujemcov o elektromobil sa bojí vysokej ceny auta, 39 % nedostatočného dojazdu a 62 % výdrže batérie.
Kúpa automobilu je po bývaní zväčša druhou najväčšou investíciou, pri výbere tak musíme zvažovať nielen samotnú cenu, ale aj prevádzkové náklady. Práve tie sú dôvodom, prečo už 43 % Európanov reálne uvažuje o kúpe elektromobilu. Napriek tomu sa ale 56 % záujemcov obáva vysokej obstarávacej ceny, 39 % nedostatočného nájazdu a 35 % problémov s nabíjaním. Z výdrže batérie má obavy 62 % záujemcov o elektrické auto. Ako si vybrať elektromobil, ktorý bude vyhovovať každému zákazníkovi vzhľadom na jeho individuálne potreby? Viac prezradia experti z autocentier AAA AUTO.
Medzinárodná sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna tento rok predala už 472 elektromobilov, čo je dvakrát viac ako vlani za rovnaké obdobie.
„Rekordný predaj čisto elektrických áut potvrdzuje stále sa zvyšujúci záujem na sekundárnom trhu. Z európskych štatistík vieme, že 43 percent ľudí o kúpe elektromobilu aspoň uvažuje. Viac ako polovica z nich sa obáva vysokej ceny. Priemerný kupujúci v EÚ počíta s tým, že za elektromobil minie viac ako 30 000 eur, do tejto hranice sa zmestí len minimum nových elektroáut. Väčšina populácie na takú vysokú hranicu nedosiahne, a preto si musí vybrať ojazdené,“ komentuje záujem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) skupiny AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Okrem vysokej ceny sa zákazníci obávajú aj nedostatočnej výdrže batérie, a to v prípade ojazdených áut dokonca až 62 percent. Pritom moduly batérie bývajú často v záruke do 8 rokov veku vozidla alebo 160-tisíc najazdených kilometrov, pokiaľ splníte základné parametre, ako je aj každoročná servisná prehliadka. Pri bežných spaľovacích autách sú záruky oveľa kratšie. Ako si ale overiť stav batérie?
„Pri elektromobiloch je ďaleko riskantnejšia kúpa vozidla od súkromníka, pretože si sami reálny stav nezistíte. Ani sám predávajúci to nemôže vedieť presne. Aby sme v AAA AUTO mohli za ponúkané elektromobily ručiť, musíme každé vozidlo, ktoré nám zákazník privezie, detailne testovať. Dôležité sú pre nás dve kritériá. Prvým je zdravie batérie alebo State of Health (SoH), ktoré sa načíta z riadiacej jednotky vozidla. Interne máme v AURES Holdings nastavené, že vykupujeme len autá so SoH nad 80 %. Druhým kritériom je Aviloo skóre, čo je vlastná metodika špecializovanej rakúskej spoločnosti, s ktorou spolupracujeme. Zohľadňuje históriu nabíjania batérie, históriu jázd auta, zisťuje teplotne a napäťovo nevyvážené moduly akumulátora, plus množstvo ďalších parametrov. V jednotkách minút tak máme pri každom vykupovanom vozidle certifikát, na základe ktorého vidíme, či je batéria v poriadku. Keď Aviloo odhalí nejakú chybu, nemôžeme auto vykúpiť,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
AAA AUTO ponúka len v SR aktuálne niekoľko desiatok elektromobilov.
Ako si vybrať ten správny elektromobil?
Najjednoduchšie je poradiť sa v autocentre, kde majú odborníkov, ktorí sú na predaj týchto áut pravidelne školení. Okrem ceny a výdrže batérie je rozhodujúce aj to, aké máme možnosti nabíjania.
„Preto každému klientovi ponúkame konzultáciu a všetko s ním veľmi podrobne preberáme, aby si nekúpil auto s nevyhovujúcimi parametrami. Pri kúpe spaľovacieho auta riešia ľudia, aké je staré, koľko má najazdené, aký má motor, aký výkon, prevodovku či typ karosérie. Pri kúpe elektrovozidla ale riešia úplne iné veci,“ upozorňuje Petr Vaněček.
Ako sa môžu dve rovnaké autá líšiť, si ukážeme na príklade dvoch modelov v cene zhruba 16-tisíc eur – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Ktoré by ste si kúpili? Nissan Leaf sa zdá ako jasná voľba – silnejšia 40 kWh batéria, o rok novší, vyšší výkon 110 kW, o niečo vyšší dojazd km. Lenže potom začnete riešiť cestu napríklad do Chorvátska a zistíte, že s Leafom budete cestou nabíjať aspoň štyri hodiny. Ak by ste si však kúpili Hyundai Ioniq, ktorý má papierovo horšie parametre, došli by ste o dve hodiny skôr. Ako je to možné? Parametre, na aké sú používatelia zvyknutí v prípade spaľovacích áut, nie sú tie najdôležitejšie. Podstatnejšie je, ako rýchlo sa auto nabíja a aký má reálny dojazd.
„Preto tiež zákazníci na našom webe nájdu aj informácie o dojazde. Našim cieľom je, aby každý kupujúci videl, kam auto na jedno nabitie dôjde, a to v diaľničnom režime, v meste, v kombinovanej prevádzke, v lete či v zime. Zároveň je vo výpočte zahrnutá degradácia batérie, takže údaje sa vzťahujú vždy presne k vybranému konkrétnemu elektromobilu,“ dopĺňa Petr Vaněček.
Kde môžem nabíjať elektromobil a lacno jazdiť?
Dobíjanie je jedným zo zásadných kritérií pri výbere elektromobilu. Ak máte doma fotovoltickú elektráreň, tak patríte medzi tých, ktorí by mali zvážiť zaobstaranie si elektromobilu ako prvého auta do rodiny. Napríklad dobre vybavená Tesla sa dá kúpiť za rovnaké peniaze ako naftové vozidlo rovnakej triedy. V slovenských podmienkach máme sedem až osem mesiacov, kedy môžeme vďaka slnečnej energii jazdiť prakticky zadarmo. Navyše prebytočnú energiu môžete ukladať do trakčného akumulátora elektromobilu a získate tým aj výhodné úložisko pre prebytky.
Pokiaľ doma fotovoltiku nemáte, potom nabíjajte v noci. Vďaka vlastníctvu elektromobilu môžete dostať dvojtarifnú sadzbu, a tým pádom celú noc nabíjať elektromobil z takzvaného nočného prúdu.
Ideálnym variantom je, ak máte možnosť nabíjať počas vašej pracovnej doby, kedy sa za 8,5 hodiny nabije akékoľvek auto. Navyše, niektorí zamestnávatelia nechávajú dobíjanie ako benefit, prípadne to majú v rámci zelenej politiky firmy alebo vás nechajú nabíjať za rovnakú cenu, akú máte doma. Takže stále jazdíte najlacnejšie, ako to ide. Napríklad v AAA AUTO je dobíjanie elektromobilov ako jeden zo zamestnaneckých benefitov.
Ďalšou možnosťou je verejná dobíjacia sieť. Najlacnejšie je pomalšie striedavé AC nabíjanie. Svoj elektromobil tu nabijete spravidla cez noc, ale musíte si dať pozor na časový limit väčšiny prevádzkovateľov. Ďalším variantom je rýchlejšie DC nabíjanie. Toto nabíjanie je špecifické tým, že najrýchlejšie prebieha od 0 do zhruba 80 % kapacity batérie, ďalšie nabíjanie nie je energeticky, ani ekonomicky výhodné. Najrýchlejším typom nabíjania je UFC (ultra fast charger). Toto nabíjanie je cenovo najnáročnejšie. Auto tu plne nabijete väčšinou za 35 až 45 minút. Ani tu sa však po uplynutí tejto doby z hľadiska poplatkov neoplatí nabíjať dlhšie.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.