Ojazdené vozidlá sa po lokálnych silných dažďoch a povodniach v priebehu niekoľkých dní až týždňov môžu objaviť v inzertných ponukách. Poškodenie vodou je pritom to najhoršie, čo sa môže autu stať.
Bleskové povodne, ktoré sa po extrémnych dažďoch z minulých dní prehnali okolitými štátmi, aj časťou Slovenska, po sebe zanechali množstvo vodou a bahnom zaplavených automobilov. Mnohé z nich sa neoplatí dôkladne opravovať, často potom končia v súkromnej inzercii aj v malých autobazároch len povrchne vyčistené. Experti najväčšej slovenskej siete autocentier AAA AUTO preto radia, ako sa riziku kúpy takého auta vyhnúť.
„Pravidelne už krátko po záplavách evidujeme pokusy o predaj áut, ktoré sú poškodené vodou. Mnoho takýchto vozidiel odmietame, často sa potom objavujú u iných predajcov alebo v súkromnej inzercii,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa AAA AUTO a Mototechna.
Výkupcovia medzinárodnej siete autocentier s ojazdenými vozidlami sú preto pripravení na dôkladnejšie kontroly.
„Starostlivo preverujeme, kde sa s vozidlom jazdilo. Oveľa detailnejšie kontrolujeme, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie aj väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach,“ opisuje Petr Vaněček.
Pokiaľ voda zaplaví auto do výšky nad motorový priestor, je riziko naozaj vysoké. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov potom vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám. Zlyhanie elektroniky môže nastať kedykoľvek, mnoho závad môže byť životu nebezpečných, napríklad kolapsy ABS, ESP alebo prednárazových asistentov. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé – niekedy stačí, keď auto prejde len hĺbkovým čistením interiéru. Ďalším dlhodobejšie negatívnym efektom býva nadmerná korózia, ktorá sa objavuje na neobvyklých a skrytých miestach auta.
Pozor aj na autá z dovozu
V strehu musia byť aktuálne výkupcovia autobazárov, pretože bleskové lokálne povodne sa pred niekoľkými dňami prehnali susedným Českom – často autá skončili v priekopách a podjazdoch, veľká voda rozvodnila aj množstvo malých tokov. A nielen v Česku – storočnú vodu zaznamenali aj v Nemecku a Rakúsku, najpostihnutejšími oblasťami sú Severné Porýnie-Vestfálsko, Dolné Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Tam sa voda vyliala aj do výšky 1,5 metra a doslova spláchla stovky automobilov. Prívalové dažde zasiahli aj alpské oblasti Rakúska, pod lavínami vody a bahna skončili desiatky áut, čiastočne postihnutá bola aj Viedeň. Búrlivé počasie sa nevyhlo ani Belgicku. Všetky tieto oblasti pritom majú jedno spoločné – vo veľkom sa odtiaľ dovážajú jazdené autá aj na Slovensko.
„Aj tamojší obchodníci sa budú v masovej miere snažiť zbaviť zaplavených vozidiel,“ upozorňuje Petr Vaněček a pridáva dobrú radu.
„Pri kúpe ojazdených áut z dovozu si starostlivo skontrolujte, či nepochádza z územia, ktoré bolo pod vodou. Mali by ste to zistiť podľa miesta registrácie, aj keď ani to nie je stopercentné. Dealeri si autá často predávajú a krátkodobo ich registrujú v iných regiónoch, niekedy aj v iných krajinách. Tým sa snažia ich pôvod zamaskovať,“ varuje Petr Vaněček.
U áut zo zahraničia ide väčšinou o individuálne dovozy, neoplatí sa preto kupovať autá z druhej ruky od priekupníkov.
„Náklady na opravu môžu mnohokrát prevýšiť aj cenu samotného vozidla. Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške stoviek až tisícov eur,“ hovorí Petr Vaněček.
Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla je starostlivosť a opatrnosť, ako aj tomu preverený predajca.
„Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. U nás v AAA AUTO poskytujeme doživotnú garanciu vrátenia peňazí, pokiaľ by sa zatopené vozidlo cez všetky opatrenia dostalo do predaja. Navyše sa zameriavame na automobily domáceho pôvodu, teda s prvou registráciou v SR, pri ktorých je možné lepšie sledovať servisnú históriu a históriu poistných udalostí, vrátane informácií o poškodení povodňami,“ uzatvára Petr Vaněček.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.