Pri horúčavách a celodennom intenzívnom slnečnom žiarení trpí nielen lak, ale prakticky všetky časti auta, od karosérie, čelného skla, interiéru, bŕzd, pneumatík či batérie.
V horúčavách odborníci odporúčajú dôkladnú kontrolu stavu auta, ako aj odstránenie najhorších následkov spôsobených vysokými teplotami. Ešte dôležitejšie je to vtedy, ak sa chystáte autom na dlhšiu cestu, napríklad k moru či do hôr.
Pozor na tlak v pneumatikách a prevádzkové kvapaliny
Vysoké denné teploty, či veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách. Jazda na takýchto pneumatikách môže byť veľmi nebezpečná a treba tomu venovať primeranú pozornosť.
„Nedostatočne nafúkané a rovnako tak aj prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. Po extrémnych teplotných výkyvoch by vodiči mali pred cestou skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Zároveň by nemali zabudnúť ani na kontrolu tlaku v rezerve, keďže človek nikdy nevie, kedy ju môže potrebovať,“ zdôrazňuje Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Hodnotu tlaku v pneumatikách odporúčanú pre konkrétne vozidlo zvyčajne nájdete na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, prípadne na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.
Taktiež netreba zabudnúť na doplnenie prevádzkových kvapalín, či už je to voda do ostrekovača, chladiaca kvapalina, motorový a prevodový olej, brzdová kvapalina či kvapalina klimatizácie. Pokiaľ autom bežne jazdíte a má pravidelné servisné prehliadky, vrátane kontroly či výmeny prevádzkových kvapalín, nemusíte ísť pred dlhou cestou rovno do autoservisu.
Preveriť treba ja brzdy či autobatériu
Pokiaľ autom nejazdíte pravidelne, dobré je naplánovať si cestu do servisu aj na dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny. Návštevu servisu by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje pravidelnú starostlivosť. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka, občas je nutné doplniť chladiace médium. Keďže klimatizácia je v letných mesiacoch v prevádzke oveľa častejšie ako po iné časti roka, mala by byť jej kontrola taktiež na programe dňa.
Kde sa môžu skrývať problémy s klimatizáciou?
Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny. Stáva sa to pri všetkých typoch a ak táto situácia nastane, je to pre posádku auta veľmi nepríjemná situácia. V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu predstaviť, pretože je to jediný spoľahlivý spôsob, ktorý ich ochráni pred vysokými teplotami a nebezpečným prehriatím organizmu. Vodič v rozhorúčenom aute má spomalené reflexy, je apatický a hrozí tak väčšie riziko dopravnej nehody.
Správnu funkčnosť klimatizácie rozpoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke.
„Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 °C, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať v rozmedzí 10 – 15 °C. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napríklad 22 °C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru auto-klimatizácie môže naznačovať problém,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
Najčastejšou vadou, kedy klimatizácia poriadne nefunguje, je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie. Pomôže návšteva servisu.
Dôležité je predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia či dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 – 10 minút pred dojazdom auta do cieľa trasy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií a v dlhodobom ohľade i nepríjemnému zápachu.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.