Kategórie
Tlačové správy

Komora hodnotí prvý školský rok ministra školstva

Slovenská komora učiteľov už tradične posky­tu­je spät­nú väzbu k hod­no­te­niu školské roka.

Slovenská komora učiteľov

Vnímame, že v sérii ostatného päť­ro­čia ide opäť o ná­roč­ný školský rok, ktorý ne­po­mo­hol k plno­hod­not­né­mu zasta­ve­niu, spo­ma­le­niu a sta­bi­li­te, ktoré tak veľmi všetci potre­bu­je­me. Do po­pre­dia sa významne dostala téma dušev­ného zdravia nielen detí, ale aj uči­te­ľov a ďal­ších za­mestnan­cov, čo je dobrá správa. Rov­na­ko tak možno po­zi­tívne vnímať snahu ministra školstva kon­ti­nu­ál­ne po­kra­čo­vať v za­ča­tých pro­ce­soch a re­for­mách; a po­li­ticky ich zastre­šiť – zjed­no­te­nie fi­nan­co­va­nia mater­ských škôl a škol­ských klubov detí, systém pod­por­ných opatrení fi­nan­čne krytých a pod­po­ro­va­ných aj zo štát­neho roz­počtu, snaha o fi­nan­čnú pod­po­ru cez re­gio­nál­ne príspevky.

Ministrom nádejne vnímaná snaha zapojiť všetkých aktérov cez viac ako 30 pra­cov­ných sku­pín/pro­jek­tov nie je nová a zväčša slúži na una­ve­nie od­bor­ní­kov a akté­rov. Na sku­točnú kva­litu by muselo mi­nister­stvo nastaviť kva­litu ta­kýchto skupín. Mnohé boli for­málne, ne­pri­pra­vené, bez kva­litnej fa­ci­li­tá­cie diskusie a najmä, väčšinou ani ne­slú­žili k nasta­ve­niu zmien, ale skôr ako frustračné okienko. Par­ti­ci­pá­cia má roz­ličné formy, a nie vždy musí ísť o pra­covné stret­nu­tia so ši­ro­kým zastú­pe­ním. Od­po­rú­čame mi­nister­stvu v týchto veciach sa obrátiť na pro­fe­sio­ná­lov na par­ti­ci­pá­ciu a fa­ci­li­tá­ciu, aby sa nemrhalo energiou toľkých ľudí s ma­lým efektom.

Kriticky vnímame nerovnomerné nasta­ve­nie re­gio­nál­nych príspevkov, kde bolo vy­ne­cha­ných tisíce kľú­čo­vých za­mestnan­cov ma­ter­ských škôl a škol­ských klubov detí, pe­da­go­gických asistentov, a tiež veľká skupina expertov na du­ševné zdravie – od­bor­ných za­mestnan­cov po­ra­den­ských za­ria­de­ní i škôl.

Najkritickejším momentom ostáva opäť nezvlád­nu­tý le­gisla­tívny proces k tak­mer všet­kým školským zá­ko­nom, ktoré si mi­nister­stvo pri­pra­vilo bez disku­sie a za­pra­co­va­nia pri­po­mie­nok z pra­cov­ných skupín. Je to facka pre mnoho od­bor­ní­kov, ktorí strá­cali pol­roka čas a pri­ná­šali pod­nety z praxe.

Zvyšovanie platov stále nie je pred­me­tom diskusie, čo nás veľmi zne­po­ko­ju­je, lebo atrak­ti­vita uči­teľ­ského po­vo­la­nia i ostat­ných pro­fe­sií v škol­stve je opäť na konci škol­ského roka krí­zo­vá, školy hľa­da­jú opäť stovky až tisícky za­mestnan­cov, ktorých niet. Dlho­do­bo sa vzďa­ľu­je­me vy­so­ko­škol­sky vzde­la­ným vo výške platov, pričom chýba vôľa nasta­viť zvy­šo­va­nie platov systé­mo­vo, po čom už dlhé roky vo­lá­me.


Autor: Mgr. Vladimír Crmoman, pre­zi­dent Slo­ven­skej ko­mo­ry uči­te­ľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *