Agentúra SCIO zrealizovala v dňoch 24. mája – 2. júna 2024 telefonický prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov zameraný na voľby do Európskeho parlamentu.
Z prieskumu vyplynulo, že jednoznačnými favoritmi volieb sú Progresívne Slovensko a SMER – sociálna demokracia. Obe strany majú možnosť rozdeliť si až ⅔ mandátov z celkovo 15, ktoré sú v Európskom parlamente vyhradené pre Slovensko, pričom v tejto chvíli majú zhodne po 5 mandátov (s možnou odchýlkou na 4 až 6 mandátov v obidvoch prípadoch).
Za nimi s odstupom nasledujú HLAS – sociálna demokracia s 2 mandátmi a po jednom mandáte by získali ešte hnutie REPUBLIKA, Kresťanskodemokratické hnutie, a nad hranicou zvoliteľnosti je pri rozhodnutých voličoch aj strana Sloboda a Solidarita. Naopak, tesne pod hranicou zvoliteľnosti je strana Demokrati, ktorá ale významne poskočila oproti predošlému prieskumu z konca marca, prípadne začiatku apríla, a posilnila sa aj strana Magyar Szövetség – Maďarská aliancia.
„Odhadnúť presné percentá pre strany je v tejto chvíli veľmi komplikované, keďže rozhodujúca bude účasť a tiež to, ako sa nakoniec rozhodnú tí, ktorí avizujú, že sa volieb určite zúčastnia, avšak ešte sa nerozhodli, ktorej politickej strane dajú hlas,“ vysvetľuje Martin Klus, zakladateľ a hlavný analytik agentúry SCIO.
„Osobitne pri strane SMER – sociálna demokracia porovnaním s voľbami do NR SR očakávame, že rozdiel oproti prieskumom môže byť vzhľadom na tzv. skrytého voliča až do 5 %, preto je celkom predstaviteľné, že aktuálny dlhodobý náskok PS nielen vyrovnajú, ale voľby môžu dokonca vyhrať. Kľúčovú rolu môže zohrať aj to, či sa ešte na poslednú chvíľu zapojí do verejného života premiér Robert Fico, napríklad nejakým emocionálnym verejným vystúpením. Dôležitá je tiež otázka, ktoré strany 5% hranicu neprekročia, prípadne či dôjde k prekvapeniu a mandáty sa budú deliť medzi viac ako 6 politických strán. To nie je nereálne, ak sa napríklad Demokratom, či Magyar Szövetség – Maďarskej aliancii, podarí posledný týždeň mobilizovať svojich podporovateľov. Pri odhadovanej účasti okolo 30 % voličov totiž môže aj pomerne malé množstvo voličov navyše zmeniť konečný výsledkov volieb,“ uzatvára Klus.
Agentúra SCIO tentoraz porovnala aj to, ako zmenili voliči svoje preferencie oproti jesenným voľbám do NR SR a u ktorých strán došlo k najväčšiemu, prípadne najmenšiemu presunu voličov.
Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov.
Autor: Agentúra SCIO.