Dnes 17. mája oslavujeme Medzinárodný deň detských liniek, ktoré sú tu pre všetky deti a mladých ľudí, ktorí to potrebujú.
Linka detskej istoty už 28 rokov poskytuje non-stop, anonymné a bezplatné dištančné poradenstvo pre celé Slovensko na medzinárodne zjednotenom tel. čísle 116111.
Takáto forma kontaktu s deťmi je dostupná takmer v každom štáte sveta – v 133 krajinách a v Európe je podporovaná stratégiami na ochranu detí v EÚ. Pre Slovensko je to práve organizácia – Linka detskej istoty, ktorá už roky zabezpečuje medzinárodne harmonizované tel. číslo 116 111 – Linka pomoci pre deti a mladých ľudí. Linka je k dispozícii deťom, mládeži i dospelým volajúcim v záujme detí 24/7 NON-STOP, BEZPLATNE, ANONYMNE a funguje pre celé Slovensko.
Pozri aj Facebook.
116 111
Šesť čísiel, ktoré stojí zato si zapamätať!
Linka detskej istoty je aj členom Medzinárodnej organizácii detských liniek – Child Helpline International (CHI), ktorej členovia uplatňujú pri svojej činnosti princípy dôsledného dodržiavania medzinárodných štandardov kvality poskytovania služieb.
„Desiatky četov, e-mailov a stovky telefonátov, ktoré na Linke detskej istoty každý deň riešime, hovoria o dôležitosti non-stop dostupnej pomoci a podpory pre všetky deti a mladých. Pretože veľakrát je práve Linka pomoci 116111 pre deti prvým kontaktom s odbornou pomocou. Pomoc, ktorú môžu využiť kedykoľvek, zadarmo a s možnosťou zostať v úplnej anonymite. V niektorých prípadoch to môže byť aj jediná pomoc, na ktorú sa v danej chvíli vedia obrátiť,“ vysvetľuje Mgr. Táňa Ivanič Rybanská – riaditeľka Linky detskej istoty.
„V súčasnosti je práve osamelosť jedným z hlavných dôvodov častých telefonátov a aj témou, s ktorou sa deti a mladí ľudia opakovane na psychológov Linky detskej istoty obracajú. Problém osamelosti dnešnej mladej generácie narastá už v období školského veku a k ďalšiemu nárastu prispievajú aj rôzne vonkajšie faktory. Mladí ľudia majú zdanlivo takmer neobmedzené možnosti socializácie a prístupu ku komunikácii so svojimi blízkymi a okolím, avšak tieto možnosti, sprostredkované predovšetkým technológiami, kvôli nahrádzaniu skutočného kontaktu paradoxne častokrát len prehlbujú pocity osamelosti. Následkom priveľkého tlaku zo strany spoločnosti či nedostatku otvorenej komunikácie, deti a mladí ľudia často zažívajú osamelosť aj doma. Členovia rodiny často nemajú kapacitu na kvalitne strávený spoločný čas a deti môžu nadobudnúť pocit, že na otvorenosť doma nie je priestor. Mladý človek tak môže byť obklopený množstvom ľudí, avšak naďalej bez pocitu, že sa niekomu môže skutočne zdôveriť,“ pridáva sa Mgr. Lucia Chamutyová – psychologička Linky detskej istoty.
„Rovnako tak deti a mladí ľudia veľmi citlivo vnímajú všetko čo sa okolo nich deje. Mnohokrát ich rôzne udalosti veľmi zasiahnu, aj keď nie sú ich priamymi účastníkmi. Prirodzene, počet hovorov na Linku pomoci narastá vždy, keď sa udeje mimoriadna udalosť na Slovensku či vo svete. Deti cítia, že sú dospelí v ich okolí napätí a pochopiteľne, chcú o situácii vedieť viac. Nielen deti, ale aj mladí ľudia často cítia obavy, či sa niečo podobné nemôže stať aj im alebo ich blízkym, uvažujú nad tým, čo sa vlastne stalo, prečo sa to stalo a podobne. Rozhovor s niekým, kto ich vypočuje, nebude ich odsudzovať a odsúvať ich zvedavosť bokom, s niekým, kto im aj čiastočne poskytne odpovede na ich otázky, je pre deti i mladých v náročnom období veľmi podstatný. Takýto rozhovor môže mládeži ponúknuť výraznú pomoc pri znižovaní stresu a napätia,“ dodáva na záver Mgr. Katarína Kožová – psychologička Linky detskej istoty.
Krátke fakty o Linke detskej istoty (LDI)
- 28 rokov skúseností a odborného dištančného poradenstva v prospech detí a mladých ľudí;
- Pôsobnosť LDI: 24/7 non-stop, bezplatne, anonymne, pre celú Slovenskú republiku;
- Za 28 rokov spolu viac ako 3 milióny kontaktov, každoročne viac ako 100 000 kontaktov;
- Poskytujeme služby pre deti a mládež, ako i pre dospelých kontaktujúcich nás v záujme detí;
- Psychosociálne poradenstvo, informácie, prevencia a krízová intervencia;
- Dve medzinárodne harmonizované tel. č. sociálneho významu pre SR – prevádzkuje práve LDI;
- 116 111 Linka pomoci pre deti a mladých ľudí a Krízová linka 116 000 pre nezvestné deti;
- Četové poradenstvo LDI funguje cez 9 webových stránok, napríklad www.ldi.sk, www.pomoc.sk, www.odpisemeti.sk atď.;
- E-mailové poradenstvo LDI je dostupné na: 116111@ldi.sk a potrebujem@pomoc.sk;
- LDI prevádzkuje aj Linku dôvery v ukrajinskom (a ruskom) jazyku na tel. č. 0800 500 500;
- LDI prevádzkuje aj tri poradne pre dospelých: Sociálno-právna poradňa, Psychologická poradňa a Poradňa Inklúzie pre pedagogických pracovníkov;
- LDI prevádzkuje 24/7 non-stop, bezplatne a anonymne špecializovanú poradňu Odpíšeme Ti! a zastrešuje i poradňu Linka Pomoc.sk,;
- Tím LDI 70 odborníkov: psychológovia, sociálni pracovníci, špeciálni a liečební pedagógovia atď.;
- LDI je odborne garantovaná a dodržuje medzinárodné štandardy kvality poskytovania služieb;
- Patríme pod ostatné zložky Integrovaného záchranného systému 112;
- Najviac kontaktov na LDI je telefonických a 71 % volajúcich je vo veku 12 – 18 rokov;
- Posolstvo LDI je jasne zadefinované: Sme tu pre vás – vždy keď to potrebujete!
Poďakovanie za podporu činnosti LDI: Vďaka Spoločnosti Orange sa môžu deti a mládež dovolať na Linky 116111, 116000 a 0800 500 500 z každej siete na Slovensku úplne bezplatne a vďaka Nolimit Developers a ich Livechatoo môžu s nami denne četovať! Vďaka podpore ministerstiev SR a tiež vďaka Nadácii Orange, Nadácii Markíza, Nadácii Donio, Nadácii Volkswagen, CHI, MCE i mnohých ďalších spoločností a verejnosti, môžeme spoločnými silami zmysluplne pomáhať tým, ktorí to potrebujú!
Autorka: Táňa Ivanič Rybanská, výkonná riaditeľka Linky detskej istoty.