Kategórie
Tlačové správy

Farebná Veľká noc: žlté autá strácajú na hodnote najmenej, prepadákom je zlatá

Cena ojazdeného vozidla ovplyvňuje aj jeho farba. Až 64 % áut po­nú­ka­ných na slo­ven­skom trhu je pri­tom len v šty­roch farbách – šedá, biela, čierna a čer­vená.

Skupina AURES Holdings

Veľká noc je vnímaná aj ako najfarebnejšie sviatky roka. Aj pri autách hrá farba dôležitú úlohu, najmä pri predaji. Až 64 % áut predaných tento rok v slo­ven­skej sieti auto­centier AAA AUTO a Moto­techna bola pritom len v štyroch farbách – šedá, biela, čierna a čer­vená. Biele a čierne vozidlá sú naj­častejšie vo verzii kombi, červené SUV a šedé hatch­backy.

Údaje pochádzajú z predajných dát skupiny AURES Holdings v tomto roku, a práve tieto farby si vyberajú vodiči najčastejšie. Podľa dát spoločnosti iSeeCars.com môžu naj­vyššiu hodnotu pri ďalšom predaji vozidiel zaistiť menej bežné farby, ako žltá, béžová alebo oranžová.

Americká online platforma iSeeCars.com, ktorá pomáha ľuďom vyhľadávať a nakupovať nové a ojazdené vozidlá, analyzovala v minulom roku viac ako 1,3 milióna troj­ročných jazdených vozidiel, aby zistili vplyv farby na hodnotu pri ďalšom predaji. Dospeli k tomu, že farba auta môže ovplyvniť jeho hodnotu až o 5 000 dolárov. Priemerné vozidlo stráca po troch rokoch 22,5 % svojej hodnoty, žlté vozidlá ale strácajú iba 13,5 %, čo predsta­vuje úsporu viac ako 3 000 dolárov v porovnaní s prie­mer­ným vozidlom. Béžové, oranžové a zelené vozidlá strácajú menej ako 20 % svojej hodnoty. Naopak, najviac strácajú hodnotu zlaté, hnedé a čierne vozidlá, pri ktorých cena klesá po troch rokoch o viac ako 10 000 dolárov.

Prečo má farba taký vplyv na hodnotu vozidla? Podľa iSeeCars je na trhu jednoducho menej vozidiel v žltej, oranžovej alebo zelenej farbe v porovnaní s inými farbami. A aj keď je o takéto vozidlá o niečo nižší záujem pri predaji, stále je dopyt oveľa vyšší ako reálna ponuka. Obdobnú situáciu na slovenskom trhu potvrdzuje aj najväčší predajca ojazdených automobilov u nás.

„Trojročné autá priemerne odpisujú aspoň 40 % svojej hodnoty. Najviac strácajú čierne autá, čo je z veľkej časti dané tým, že ide o vozidlá vyšších kategórií, ktoré vše­o­becne strácajú hodnotu rýchlejšie. Okolo priemeru sa pohybuje biela, šedá, béžová, hnedá, červená a modrá metalíza. Najlepšie si cenu drží obyčajná základná modrá, a to vďaka tomu, že ide o vozidlá najnižších kategórií. Dobre si cenu držia aj menej obvyklé odtiene farieb, ako ú oranžová a zelená metalíza alebo šedá bez metalízy,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, pre­vádz­ko­va­teľa medzi­ná­rod­nej siete auto­centier AAA AUTO a Moto­techna.

V ponuke predaja ojazdených vozidiel však prevažujú vozidlá v tlmených farbách. Podľa údajov AURES Holdings je 64 % áut predaných na Slo­ven­sku v štyroch farbách: šedej (20,3 %), bielej (18,5 %), čiernej (14,6 %) a čer­ve­nej (10,9 %). Šedé a čierne vozidlá sú naj­čas­tej­šie v pre­ve­dení kombi, biele zase SUV a čer­vené hatch­backy. Ani slovenské najobľúbenejšie ojazdené vozidlo, Škoda Octavia, nebýva farebnejšie. Štyri pätiny vozidiel tohto modelu predaného v AURES Holdings je v jednej zo štyroch vyššie uvedených farieb.

„Mnoho vodičov sa domnieva, že čierna, šedá a strieborná farba sú najlepšie z hľadiska ďalšieho predaja. Ale ako ukazuje americká štúdia, na trhu je ich príliš veľa na to, aby si udržali vyššiu hodnotu. Preto by kupujúci, ktorí hľadajú bežnejšie farby s vyššou udržateľ­nosťou ceny, mali zvážiť kúpu vozidla v čer­ve­nej, bielej alebo modrej farbe,“ doplnila Karolína Topolová.


Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *