S blížiacim sa podávaním daňových priznaní sa fyzické a právnické osoby rozhodujú, komu venujú dve percentá z daní.
V roku 2022 sa vybralo z asignácie daní fyzických a právnických osôb 88 miliónov eur a viac ako polovicu z toho darovali mimovládnym organizáciám firmy. O dve percentá z daní sa pritom uchádzalo 16 955 mimovládnych organizácií. [1]
Aj poukázanie podielu zo zaplatenej dane možno považovať za jednu z foriem firemnej filantropie. Odborník na rodinné podnikanie a komplexnú správu rodinného majetku Michal Šubín preto upozorňuje, že ak by sa firmám vzala možnosť darovať percentá z daní na dobročinný účel, mohlo by to mať v niektorých prípadoch dopady na rozbeh filantropie najmä u firiem, ktoré s darcovstvom len začínajú a negatívne by to ovplyvnilo aj samotný tretí sektor.
Možnosť poukázať 2 % z daní tretiemu sektoru je prospešná a zároveň unikátna vec
Pre mnohé slovenské rodinné firmy sa filantropia stáva dôležitou súčasťou ich identity a záväzku voči spoločnosti. Jednou z ciest, ako adresne poskytnúť nezištnú pomoc, je aj prostredníctvom dvoch percent z daní. Podľa údajov ASFIN sa len v roku 2022 z asignácie daní fyzických a právnických osôb vyzbieralo 88 miliónov eur, pričom firmy z toho darovali mimovládnym organizáciám 45 miliónov. Priemerná výška prijatej asignácie za rok 2022 bola 5 189,99 eur.
„Možnosť poukázať 2 % z daní je unikátna a zároveň prospešná vec a Slovensko je jedna z mála krajín, ktoré takúto pomoc umožňujú. Zároveň je to aj jedna z možností, po ktorej môže podnik siahnuť, ak nemá personálne či finančné kapacity, aby zakladal vlastnú nadáciu alebo občianske združenie, keďže si to vyžaduje jednak ďalšie časové a finančné náklady, ale aj dôkladný manažment,“ hovorí odborník na rodinné podnikanie a správu rodinného majetku Michal Šubín.
Aj peniaze z asignácie môžu odštartovať filantropiu
Filantropia sa na Slovensku úspešne rozvíja, v niektorých firmách sa však stáva súčasťou ich stratégie až po výmene generácií, kedy nástupníci hľadajú spôsoby, ako pomáhať. Pritom už len darovanie dvoch percent môže byť napríklad pre rodinný podnik podľa odborníka jedným z prvých krokov k tomu, aby začal s filantropiou a následne ju rozvíjal aj ďalšími smermi. Ak by teda štát napokon pristúpil k tomu, že by firmám vzal možnosť darovať percentá z daní na dobročinný účel, mohlo by to mať podľa odborníka v niektorých prípadoch dopad na rozbeh filantropie u niektorých firiem a negatívne by to ovplyvnilo aj samotný tretí sektor.
„O dve percentá z daní sa v roku uchádzalo 16 955 mimovládnych organizácií. Tretí sektor by tak túto zmenu výrazne pocítil. Zároveň by to ovplyvnilo aj niektoré firmy, ktoré, ak by chceli filantropiu vykonávať, museli by hľadať prostriedky priamo vo svojich rozpočtoch, a tie to nie každému dovoľujú. Alebo by museli skúšať rôzne iné formy, ktoré by nemuseli mať vždy optimálny dopad. Napokon by sa ešte ako jeden zo spôsobov, ako poskytovať pomoc, mohli javiť aj služby pro bono. Avšak nie každej firme to charakter jej podnikania umožňuje,“ vysvetľuje Michal Šubín.
Najviac peňazí ide v rámci filantropie na vzdelávanie a zdravotnú starostlivosť
Filantropia a nezištná pomoc ako súčasť zodpovedného podnikania majú pre slovenské rodinné firmy stále väčší význam. Postupným vývojom a rastom firmy sa môže prejavovať záväzok voči spoločnosti niečo jej vrátiť, ale tiež prispievať k spoločenskej zmene a presadzovať hodnoty, čo môže mať pozitívne dopady na všetky zainteresované strany – od zamestnancov cez zákazníkov až po komunitu ako celok. Na Slovensku sa snažia rodinné firmy filantropii viac otvárať najmä po medzigeneračnej výmene. Oblasti, na ktoré slovenské podniky v rámci darcovstva vynakladajú naviac peňazí, sú takmer totožné s tým, ako sa k jednotlivým oblastiam stavajú aj firmy vo svete. Podľa štúdie Rockefeller Philanthropy Advisors, [2] ktorá skúmala postoj rodinných firiem z celého sveta, vrátane Európy, k filantropii, sa najviac peňazí v rámci darcovstva vynakladá na vzdelávanie, nasleduje zdravotná starostlivosť, potom je to podpora umenia, kultúry a športu a environmentálne aktivity.
[1] TOP prijímatelia asignácie v roku 2022 – ASFIN
[2] Global Trends and Strategic Time Horizons in Family Philanthropy 2020
Spoločnosť SUBIN & Partners založil Michal Šubín, ktorý je odborníkom dlhodobo sa venujúcim aspektom rodinného podnikania, jeho medzigeneračného presunu a problematike jeho komplexnej správy. V období 2005 – 2014 ako riaditeľ odboru privátneho bankovníctva v Privatbanke a.s. zodpovedal za vybudovanie segmentu privátneho bankovníctva, tímu privátnych bankárov a celkovej filozofie správy majetku. Od 2014 do 2021 pôsobil ako Head of Family Office spoločnosti RSM CZ a SK a ako jeden z prvých na Slovensku začal aktívne rozvíjať problematiku medzigeneračného transferu a transformácie podnikania. Od roku 2021 pôsobí ako Managing Partner SUBIN & PARTNERS, ktorá sa venuje problematike rodinného podnikania a rodinného majetku.
Správu dodala Anna Vojteková z agentúry NEOPUBLIC.