Otázka, na ktorej záleží.
Tak som si prečítal článok Existuje Boh? Otázka, na ktorej záleží.
V úvode je Michelangelov obraz Stvorenie Adama.
Tak budem súčasný, a dávam sem obraz Stvorenie človeka podľa Cirkvi Lietajúceho Špagetového monštra.
Autor v blogu napísal:
„Na začiatok stojí uviesť, že o akom Bohu vlastne budeme hovoriť? O Bohu polyteizmu, panteizmu, deizmu alebo teizmu? Predstáv o Bohu je totiž tak veľa, že by sa naše úvahy neúmerne rozšírili. Je Boh jeden alebo je ich viacero? V tomto článku chcem písať hlavne o Bohu, v ktorého verím, v Boha, ktorý je jeden, ktorý je stvoriteľom tohto sveta a ktorý udržiava tento svet. Je jasné, že uvažujem z pohľadu veriaceho, nejde mi iba o presný, objektívny pohľad. Otázka existencie Boha je totiž aj subjektívnou záležitosťou.“
Zaujímavé, že tvrdí, že bude písať najmä o Bohu, v ktorého on verí, ale z článku sa už nedá vedieť, v akého boha to vlastne verí. Vari len nie v takého, ako ho zobrazuje Michelangelo? Starožitný dedko oblečený naľahko, s bradou. A navyše viac pôsobí ako Európan, nie ako Izraelita. Je to totiž mätúce, obhajovať sa neidentifikovateľným bohom, a slepo očakávať, že čitateľ bude myslieť práve na toho biblického boha (pôvodne JHWH).
Poznámka: O Bohu polyteizmu s veľkým počiatočným písmenom sa vôbec nedá hovoriť, nakoľko v polyteizme je viac ako jeden boh, zvyčajne dosť veľa, a bohovia majú svoje osobné mená. Keby napísal „o bohoch polyteizmu“, nemal by som túto poznámku.
Ďalej píše:
„…vychádza z predstavy, že Boh je nielen logicky možný, ale aj nutný, pretože existencia je dokonalejšia než neexistencia. Pochopili ste to?“
Keby autor ovládal túto aj jemu vlastnú „logiku“, pochopil by aj to, že existuje Kentaur (spolovice človek, spolovice kôň), že existuje morská panna (spolovice mladá žena, spolovice s rybiou plutvou). A nakoniec by pochopil, že Lietajúce Špagetové monštrum je nielen logicky možné, ale aj nutné, pretože existencia je dokonalejšia než neexistencia. Viem, to už nepochopí!
Z jeho logiky, teda z tzv. logiky Anzelma, vyplýva:
- Lietajúce Špagetové monštrum je najväčšie predstaviteľné súcno.
- Súcno, ktoré existuje, je väčšie než súcno, ktoré existuje iba v predstave.
- Lietajúce Špagetové monštrum existuje.
Prečo je Lietajúce Špagetové monštrum (ďalej aj LŠM) najväčšie predstaviteľné súcno?
Predstavte si, že ste za stolom, a pred sebou máte tanier plný špagiet. Je logicky isté, že ste väčší ako daný tanier. A tak je to i s celým vesmírom. Vesmír je ako ten tanier plný špagiet. Samozrejme, ako vo vesmíre, tak i na tanieri môžete mať rôzne ďalšie prísady.
A je aj samozrejmé, že LŠM je tiež v ľudskej predstave. Záver: LŠM existuje. Kto vie uvariť kvalitné talianske špagety, na toho platí to, čo si o svojom náboženstve myslí autor z citovaného blogu:
„Keď si niekto postaví pred seba pevnú stenu, nepresvedčí ho žiaden nebeský hlas, nech by mal akokoľvek silné volume.“
Slovami pastafariána: Keď si niekto postaví pred seba pevnú stenu, nepresvedčí ho žiaden kuchársky kúsok, nech by mal akúkoľvek silnú chuť a vôňu.
Vidíte, kým nejakému kresťanovi stačí volume (teda hlas), pastafarián je náročnejší. Zo špagiet musí mať dokonalý kulinársky zážitok.
Nesúhlasím s jeho názorom na Lietajúce Špagetové monštrum.
Napísal: „Okrem toho, ak staviame existenciu víl, Santa Clausa alebo Lietajúce špagetové monštrum na jednu úroveň s existenciou Boha, tak sme príliš nepochopili to, že veriaci neinterpretujú Boha ako súčasť sveta, ako predmet alebo bytosť medzi bytosťami, ale ako nemateriálne súcno mimo sveta.“
Autor nepochopil, že pastafariáni neinterpretujú LŠM ako súčasť sveta. Povedané laicky: LŠM nie je spomínaný tanier plný špagiet. LŠM je súcno mimo sveta. Povedané laicky: LŠM je mimo taniera.
LŠM akurát stvorilo tanier plný špagiet, čiže laicky povedané: celý vesmír.
Poznámka: Existencia víl je na úrovni biblických anjelov. Víly sú rovnako nehmotné bytosti.
Myslím si, že v tejto vete sa priznal k tomu, v akého boha verí, a počítam s tým, že ide o rímskokatolíka.
„V samotnom kresťanstve existuje niekoľko prístupov k otázke existencie Boha.“
Ale prečo nerieši bohyne? Iných bohov!
Veď tvrdí: „Otázka existencie Boha je podľa mňa najdôležitejšou otázkou ľudského života. Nie je jedno ako sa k tejto otázke postavíme.“
Tak nech sa postaví k otázke existencie bohyne Afrodity!!! Tak nech sa postaví k otázke existencie Lietajúceho Špagetového monštra!!! Ako chce autor dokázať neexistenciu bytostí, v ktoré on neverí? Veriaci v tie bytosti si nájde rovnaké argumenty vo svoj prospech, aké má aj spomínaný autor z blogu.
Na to intelektuálne nemá.
Nakoľko platí, že bremeno dôkazu je na strane toho, kto čosi tvrdí o existencii, tak ja knokautujem, pretože som sa práve výdatne najedol z veľkého taniera plného chutných špagiet, a ide mi žalúdok roztrhnúť ako keď kdesi vo vesmíre vybuchne nejaká supernova.
Mimochodom, teória strún (String Theory) je jedna z návrhov modernej fyziky. Musím prehlásiť, že vedci si to mierne poplietli. Nejde o žiadne struny, ale o špagety.
Pre pochopenie prikladám 2 odkazy na články, ktoré som dávnejšie uverejnil, ale nečakal by som, že sa nejaký nejasný kresťan ozve, čo sa týka Lietajúceho Špagetového monštra.
- Veriaci z Cirkvi Lietajúceho Špagetového monštra žiadajú o uznanie svojej cirkvi (17. 1. 2013)
- Pastafarianizmus je náboženstvo 21. storočia (9. 12. 2014)
Autor: Ján Parada.