Toľko chce najviac Slovákov, sťahovať sa za prácou je však problém.
Až dve tretiny Slovákov sa za predošlý rok obzerali po nejakej novej práci, no len štvrtina bola aj na pohovore. Očakávaný nástupný plat väčšiny ľudí je do 1 500 eur, najčastejšie je to však 1 250 až 1 500 eur.
Ako ďalej ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit [1], je tu však aj dvanásť percent takých, ktorí by nešli robiť za menej ako 2 000 eur. Ochota sťahovať sa za lepšou pracovnou ponukou je ale pomerne nízka. V rámci Slovenska je to prijateľné pre 37 percent ľudí, za hranice by bolo ochotných odísť za lepšou robotou 28 percent. Okrem výšky platu, ktorý je suverénne najrelevantnejším faktorom pre takéto životné rozhodnutie, je to pre štyroch z desiatich atraktivita práce a taktiež miesta, kam by sa mali presťahovať.
Priemerná hrubá mesačná mzda zamestnanca na Slovensku je v súčasnosti na úrovni 1 400 eur. Mnohí Slováci by chceli zarábať aspoň toľko. Nemálo je takých, ktorí sú nespokojní so svojím finančným ohodnotením v práci, a preto hľadajú alternatívy, kde a ako by si zarobili viac.
„Presne 67 percent Slovákov sa za predošlý rok pozeralo na nejakú ďalšiu ponuku práce. Veľká väčšina na to využila známe portály inzerujúce pracovné pozície. Na pohovor k novému potenciálnemu zamestnávateľovi sa však odhodlalo ísť za uplynulý rok len 24 percent opýtaných. Tam ich podľa vyjadrení najviac zaujímala otázka výšky mzdy (83 percent), potom miesto výkonu práce (51 percent), firemné benefity (48 percent) či to, aký tam majú kolektív (44 percent),“ približuje výsledky prieskumu analytik trhu spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Očakávaný nástupný plat väčšiny Slovákov (spolu 56 percent) je do sumy 1 500 eur. Keď sa na to pozrieme detailnejšie, tak najčastejšie je to v rozmedzí 1 250 až 1 500 eur. Len o niečo menej (23 percent) je takých, ktorí by chceli o pár stoviek navyše – 1 500 až 1 750 eur. Dvanásť percent respondentov by zase nebolo ochotných zarábať menej ako 2 000 eur. Na druhej strane, sú tu len tri percentá ľudí, ktorým by stačilo aj 750 eur, čo je momentálne na Slovensku hranica minimálnej mzdy.
Hoci by väčšina ľudí chcela zarábať viac, ochota presťahovať sa za lepšou pracovnou ponukou je na Slovensku pomerne nízka. V rámci republiky by tak rozhodne bolo ochotných urobiť 11 percent a skôr áno 26 percent ľudí. Odísť do zahraničia je schopných ešte menej opýtaných – rozhodne áno 9 percent a skôr áno 19 percent. Okrem výšky platu, ktorý je najrozhodujúcejším faktorom pre presťahovanie sa za prácou, je to pre štyroch z desiatich aj atraktivita práce a nového pôsobiska, a taktiež flexibilná pracovná doba.
Pandémia COVID-19 z uplynulých rokov priniesla na Slovensko fenomén práce z domu, ktorý bol predtým pre mnohé firmy niečím nepredstaviteľným. Prieskum ukázal, že 35 percent Slovákov si môže v súčasnosti vybrať miesto, z ktorého budú pracovať. Dáta však odhalili aj to, že ľuďom najviac vyhovuje kombinácia práce z kancelárie a home officu. Takúto preferenciu má 46 percent, výlučne z domu 24 percent a iba z priestorov firmy zase 30 percent opýtaných.
„V spoločnosti Home Credit sme sa už v predcovidovom období snažili vychádzať zamestnancom v ústrety a poskytovali im flexibilné pracovné podmienky. S príchodom COVID-19 sme sa ale naučili, že je možné naplno prevádzkovať z domu napríklad taktiež pozície telefonických operátorov. To, že patríme medzi atraktívnych zamestnávateľov, potvrdzuje aj fakt, že v súčasnosti sa môžu naši zamestnanci rozhodnúť, kedy zostanú pracovať z domu a kedy prídu medzi kolegov. V praxi to funguje tak, že každý má iné preferencie a niektorí to využívajú viac, iní zase naopak minimálne,“ približuje Miloš Nejezchleb, riaditeľ divízie Ľudské zdroje zo spoločnosti Home Credit.
Keď sa pozrieme na to, ako sa zamestnávatelia na Slovensku starajú o svojich ľudí vo firmách, tak prieskum odhalil, že ôsmim z desiatich neposkytujú žiadne vzdelávacie kurzy. Ak už áno, tak sú to v obmedzenom počte odborné školenia či zdokonaľovanie sa v cudzích jazykoch (obe po 5 percent).
[1] Reprezentatívny prieskum od 26. 10. do 2. 11. 2023 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia.
Autor: Home Credit.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.