dTest vyhlasuje 16. ročník študentskej súťaže.
V rámci súťaže Spotreba pre život určenej kolektívom študentov stredných a odborných škôl sa toho roku uskutoční už šestnásty ročník súťaže v tvorbe vzorového čísla spotrebiteľského časopisu pre mládež.
Život sa čím ďalej, tým viac presúva do digitálneho sveta. Pokiaľ si objednáte digitálny obsah alebo službu, máte obdobne ako v prípade akéhokoľvek iného tovaru právo ho reklamovať. Ale kde a ako? Odlišuje sa nejako reklamácia bežného tovaru od reklamácie toho digitálneho? To by mali vrstovníkom vysvetliť účastníci súťaže vyhlásenej spotrebiteľskou organizáciou dTest na tému Život a práva v digitálnej ére. Tri víťazné tímy za odmenu navštívia sídlo Európskeho parlamentu v Bruseli.
Kto chce získavať bezpečné a kvalitné výrobky či služby, mal by byť schopný si k nim informácie nájsť, overiť a využiť.
„Na internete nakupujeme najrôznejší tovar, digitálne produkty či služby. Sťahujeme si z internetu digitálny obsah a s ním potom určitým spôsobom zaobchádzame, teda využívame digitálne služby. Predtým bežný tovar sa stáva tovarom s digitálnymi vlastnosťami, napríklad nie je televízia ako televízia,“ približuje tohoročnú tému riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová a pokračuje: „Často máme dojem, že niektoré výrobky či služby sú zadarmo. Zvyčajne však za ne platíme svojím súkromím a osobnými dátami. Ako ich obchodníci môžu využiť? A kto a ako ich môže dajme tomu i zneužiť?“
Súťažiaci sa môžu zamerať nielen na nové pojmy a práva spotrebiteľov s nimi spojené, ale takisto sa zamyslieť, či platby za tovar či službu osobnými údajmi sú vždy výhodné a či nenesie pre nich tiež nejaké riziká.
Súťaž Spotreba pre život vyhlasuje dTest pre študentov gymnázií a stredných škôl, vyšších odborných škôl a žiakov odborných učilíšť. Môžu sa jej ale zúčastniť samostatne i študenti a žiaci zapojení do rôznych foriem mimoškolských odborných aktivít. Každý súťažný kolektív reprezentuje trojčlenný redakčný tím a dospelý koordinátor. Tohoročný šestnásty ročník sa pre súťažiacich otvoril 2. januára 2024.
Súťaží sa v tvorbe vzorového vydania spotrebiteľského časopisu pre mládež.
„Študenti v ňom môžu zúžitkovať vlastné skúsenosti. Dnešná mladá generácia s technológiami vyrástla, ale žiaľ sa už od detstva mohla stretnúť i s takými problémami, ako je kyberšikana alebo kyberšmejdi (počítačoví podvodníci). V časopise sa tak súťažiaci môžu venovať i tomu, čo sa za týmito pojmami skrýva a ako sa brániť. Rovnako sa môžu súťažiaci zamyslieť, ako udržať digitálny život na uzde a ako nastaviť rovnováhu medzi online a offline životom,“ opisuje Eduarda Hekšová.
Súťažný časopis má mať v tlačenej podobe formát A4, osem až dvanásť číslovaných strán obsahu a štyri strany obálky. Spracované časopisy môžu súťažné tímy zasielať do polovice marca tohto roku. Potom odborná porota vyberie päť súťažných časopisov, ktorých autori dostanú vecné ceny venované vyhlasovateľom súťaže. Prvé tri kolektívy získajú spolu so svojimi koordinátormi ako odmenu zájazd do sídla Európskeho parlamentu v Bruseli. Každá zúčastnená škola obdrží zadarmo predplatné tlačenej verzie časopisu dTest pre následujúci školský rok.
Organizácia dTest vyhlasuje tento rok súťaž pod záštitou Českého telekomunikačného úradu a kvestora Európskeho parlamentu Marcela Kolaju. Viac informácií o súťaži nájdete na stránke Spotřeba pro život.
Autorka: Lucie Korbeliusová.