Aj keď je nákup cez e-shopy v súčasnosti relatívne bežnou súčasťou životov spotrebiteľov, v predvianočnom období dochádza k extrémnemu nárastu nákupov tovarov v e-shopoch.
Zvyšujúci sa dopyt využívajú okrem serióznych e-shopov i iné e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu, a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia poriadne neoveria, kto je predávajúcim a akú spätnú väzbu v recenziách na neho spotrebitelia uvádzajú.
Kontrola je základom nákupu
„Dôrazne odporúčame spotrebiteľom, aby si pred každým nákupom, najmä na internete, poriadne preverili predávajúceho, a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Kontrolou sa rozumie najmä overenie reputácie predávajúceho, ktorú je možné zistiť na nezávislých recenzných portáloch.
„Pre začiatok postačí zadať názov e-shopu alebo spoločnosti do vyhľadávača,“ radí Hekšová a dodáva: „Následne si spotrebitelia môžu nájsť, čo o spoločnosti píšu spotrebitelia, ktorí u spoločnosti už nakúpili.“
V prípade, že sú recenzie negatívne, odporúčame sa takým obchodom vyhnúť. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné vyhľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť, a výhody, ktoré môže spotrebiteľ získať, napríklad v podobe lepšej ceny.
Nekomunikácia je základom problémov
V týchto recenziách je potom relatívne ľahké zistiť, či sa obchodník problémami zaoberá alebo ich úplne bez záujmu o prozákaznícky prístup ignoruje. V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť mnoho problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť od dodania (zmena termínu, chybná adresa či problémy s doručením), cez kvalitu dodaného tovaru (iný tovar, menej kvalitný než spotrebiteľ podľa popisu a fotografií predpokladal) až po prípadné reklamácie nedostatkov a kazov, ktoré sa na veci prejavia v záručnej dobe dvoch rokov od prevzatia tovaru.
„Okrem iného samotné recenzné portály, ktorých je celý rad, sa spotrebitelia môžu pozrieť tiež na našu službu VašeStížnosti.cz, kde evidujeme sťažnosti na tisícky obchodníkov,“ radí Eduarda Hekšová.
„V prípade, že na obchodníka evidujeme viac sťažností a tento obchodník nekomunikuje, prípadne uvádzame, že ide o anonymný e-shop, nemôžeme nákup odporúčať,“ upresňuje Hekšová.
Najmä pri anonymných e-shopoch je potom problém s vymáhateľnosťou práva, pretože spravidla nie je známy ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je síce možné brániť sa súdne, avšak s ohľadom na náklady a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je možnosť na úspech minimálna.
Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v Európskej únii, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je omnoho vyššia, aj keď nie je stopercentná. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práv, žiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope, avšak v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť vymáhateľnosti omnoho vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom. Rovnako tak môžu predávajúci predísť problémom komunikácii so spotrebiteľmi.
Keď e-shop nekomunikuje
Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? Ako je uvedené vyššie, môže byť vymáhateľnosť práva veľmi náročná, viacmenej vždy existuje nádej a postup, akým je možné právo vymáhať.
„Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu obrátiť na našu telefonickú poradňu na čísle 299 149 009 (platí pre Česko), prípadne na službu VašeStížnosti.cz,“ napovedá Eduarda Hekšová a uzatvára: „Aj keď služba VašeStížnosti.cz funguje na dobrovoľnosti strán a u nekomunikujúcich či anonymných e-shopov odpoveď od druhej strany spravidla nepríde, obdržia spotrebitelia bezplatne naše právne stanovisko k ich prípadu, rovnako ako radu, na koho sa ďalej môžu obrátiť a zároveň pomôžu ďalším spotrebiteľom, ktorí si daný e-shop budu zadávať do vyhľadávača v rámci jeho overenia. Pokiaľ sa sťažnosti na túto spoločnosť spotrebiteľom objaví na horných pozíciách vo vyhľadávači, rapídne sa znižuje pravdepodobnosť, že na takom e-shope nakúpia, a ochránia tým svoje peniaze.“
Autorka: Lucie Korbeliusová.