Na bezpečnosť nie je spoľahnutie.
Kočík je pri starostlivosti o malé dieťa takmer nenahraditeľným pomocníkom. Spotrebiteľská organizácia dTest preto publikuje testy kočíkov pravidelne – v aktuálnom čísle časopisu dTest sa zamerala na športové modely. Preverovala pohodlnosť jazdy, odolnosť, prítomnosť nežiaducich látok alebo bezpečnosť. Práve v kategórii bezpečnosti tri kočíky prepadli a jeden neobstál ani v chemickej analýze.
Športové kočíky by mali byť stabilné, ergonomické a ľahko ovládateľné, aby sa s nimi dalo pohodlne zatáčať a inak manévrovať dajme tomu i na nerovnom povrchu. Samozrejmosťou by malo byť i to, že pri používaní kočíka nehrozí priškripnutie detských prštekov, vyhryznutie časti z kočíka alebo zamotanie sa do šnúrok a sieťky.
„Na výrobky, s ktorými prichádzajú do styku deti, máme vysoké nároky z hľadiska bezpečnosti a prítomnosti chemických látok,“ vysvetľuje šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová a pokračuje: „Práve bezpečnosť a prítomnosť nežiaducich látok v použitých materiáloch bývajú v testoch kočíkov problémové. S celkovým hodnotením zahýbali i tentoraz.“
Všetkých 13 testovaných modelov si v praktických skúškach odnieslo hodnotenia „dobre“ alebo „veľmi dobre“. Kočíky sa pri jazde mestským terénom osvedčili, jedinou problémovou praktickou skúškou bolo čistenie.
„Pokiaľ uvážime, že deti v kočíkoch často konzumujú rôzne maškrty a nápoje, malo by byť čistenie pohodlné a jednoduché,“ približuje Hana Hoffmannová.
„Lenže nie je. Pri žiadnom z testovaných modelov nie je možné vyprať poťahy v práčke, obťažné je i ich bežné stiahnutie a opätovné nasadenie,“ vymenovala hlavné prehrešky šéfredaktorka Hoffmannová.
Chemický kokteil, ktorý nechcete
Omnoho horšie si kočíky viedli v chemickej analýze. Zo všetkých výrobkov boli z materiálov, ktoré boli v dosahu dieťaťa, a tiež z rukovätí, odoslané vzorky do laboratória, ktoré preverilo prítomnosť nežiaducich látok.
„Menovite sme pátrali po polycyklických aromatických uhľovodíkoch, ftalátoch, spomaľovačoch horenia a chlórovaných parafínoch,“ upresňuje Hana Hoffmannová.
Viac než polovica kočíkov sa obišla bez sledovanej rizikovej chémie, tri kočíky – Graco Breaze Lite 2, Leclerc Influencer a Thule Shine – získaly len uspokojivé hodnotenie, pretože v ich rukovätiach boli potenciálne rizikové chemikálie nájdené. Avšak najhoršie dopadol v kategórii nežiaducich látok model MoMi Estelle. Laboratórium v ňom našla hneď niekoľko rôznych druhov potenciálne rizikových chemikálií, v niektorých prípadoch v pomerne vysokom množstve. V priestoroch pre dieťa išlo o ftalát DEHP, ktorý je podozrievaný z negatívneho vplyvu na ľudské zdravie, najmä na znižovanie plodnosti. DEHP objavilo laboratórium i v rukoväti tohto kočíka, v ktorej bola nameraná prítomnosť i ďalších látok zo skupiny ftalátov a tiež chlórované parafíny, pri ktorých existuje podozrenie na negatívny vplyv na pečeň, obličky alebo štítnu žľazu.
Bezpečnosť namieste
Výrobcovia kočíkov by mali rešpektovať prísne požiadavky vychádzajúce z normy ČSN EN 1888-1.
„Oproti predošlému testu golfových kočíkov, kedy všetky modely, s výnimkou štyroch, v bezpečnosti prepadli, sú aktuálne výsledky omnoho lepšie. Desať z 13 otestovaných kočíkov bez výhrad splnilo všetky požiadavky, ktoré na ne norma kladie. Tri modely ale odišli s nedostatočnou,“ približuje Hana Hoffmannová.
Menovite ide o kočík ABC Design Avus, pri ktorom sa pri skúške zádržného systému úplne oddelila medzinožná páska. Thule Shine neobstál v skúške pevnosti rukovätí, pretože jedna jej strana praskla. V sieťke tohto modelu sa navyše vyskytujú otvory, pri ktorých by mohli uviaznuť detské prsty. Pri modeli MoMi Estelle sa pri skúškach zádržného systému od operadla oddelil ramenný popruh, ktorý sa navyše rovnako ako bedrový pás pretrhol. Došlo i k porušeniu konštrukcie – pri jazde po pohyblivom páse s nerovným povrchom sa po približne 38 a pol tisícich cykloch otočenia pásu úplne oddelilo predné koliesko a zlomila sa tyč pod sedadlom. Aby ale výrobok vyhovel norme, potrebuje bez problémov absolvovať celkom 72-tisíc cyklov otočenia pásu.
„V súvislosti s uvedenými prehreškami podala naša spotrebiteľská organizácia podnet k príslušnému dozornému orgánu, teda ČOI, aby zahájila prešetrenie,“ uzatvára Hana Hoffmannová.
Kompletný test detských športových kočíkov je k dispozícii na stránke dTestu.
Autorka: Lucie Korbeliusová.