Nemám nič proti tomu, keď katolícki spisovatelia bijú do slobodomurárov a vinia ich z rozvratu katolíckej cirkvi. Za celý môj dlhý život som sa len raz zúčastnil seminára, organizovaného francúzskou lóžou v Štrasburgu – veľmi ma sklamali svojím opatrníckym prístupom k plánovanému rodičovstvu a novým biotechnológiám; s katolíkmi si priam ruky podávali.
Neverím na tajné spolky a sprisahanecké organizácie a viem, že bohatí a vplyvní ľudia sa stretávajú na neverejných pravidelných i príležitostných stretnutiach. Že existujú nielen slobodomurárske lóže a Opus Dei, ale aj klub Lions (1,5 milióna členov bojuje zbierkami a osobnými službami proti svetovej biede) a exkluzívnejší klub Rotary (ktorého člen Bill Gates chce vykántriť detskú obrnu). Moja chyba, že som si nevedel zariadiť prístup na nič také, aby som vedel viac.
Nepamätám sa na nijakú priamu alebo nepriamu akciu slobodomurárov proti katolíckej cirkvi kdekoľvek na svete, ktorá by bola vyvolala verejnú pozornosť, prípadne moje osobné pobúrenie. Na naopak hej: za Slovenského štátu nás sextánov Štátneho gymnázia z Trnavy zaviezli do Bratislavy a ukazovali nám v oblasti kina Hviezda „strašidelnú“ zatemnenú lóžu so stenami zakrytými čiernymi závesmi a na stole lebka, hnáty a známe murárske a tesárske nástroje; na vešiakoch divadelné róby s kapucňami ako Ku-klux-klan.
Neprekvapilo ma, keď po nacistoch aj komunisti zakázali slobodomurárov; bolo to potvrdenie síce páčivej ale naivnej tézy, že medzi diktatúrami Berlína, Moskvy a Ríma je rozdiel len vo farbe. Neverím tvrdeniu nedávneho článku v slovenskom katolíckom dvojtýždenníku závislom od etiky, že kapitalizmus, socializmus, globalizácia aj 2. vatikánsky koncil sú diela tajnej svetovládnej spoločnosti slobodomurárov.
* * *
Chvíľu mi trvá, kým vylúpnem jadro obžaloby: slobodomurári by vraj radi zničili cirkev (existuje len jedna, katolícka; to ostatné sú len sekty a kulty). Keďže to nemôžu, uspokoja sa s využitím cirkevných štruktúr „pokroku a osvietenstva“ na presadenie svojich cieľov. To je veľmi hmlisté, ale nevidím v tom nič zásadne zakázané. Čím chcú nahradiť rozvrátenú katolícku cirkev?
Pokrokovými liberálnymi myšlienkami; modernizáciou, t. j. myslením, vychádzajúcim z princípov z roku 1789 (pluralizmus, rovnosť náboženských vyznaní, odluka cirkví od štátu atď.); pápežom, ktorý povedie cirkev na cestu osvietenstva a obnovy; laikmi a duchovenstvom spoločne kráčajúcimi pod práporom osvietenstva, ako keby to bola zástava Svätej stolice; sekulárnym štátom. Spomína sa aj nová teológia, ale ani slovo o tom, v čom má novosť spočívať; slúženie omše nie po latinsky, ale v reči veriaceho, nepovažujem za novú teológiu. Možno Boffova teológia oslobodenia z pohľadu chudobných, ale tá vtedy ešte neexistovala. To všetko malo byť v úvodzovkách, pretože je to doslovne tak v prednáške, uverejnenej ako článok Johna Vennariho „Slobodomurárstvo a rozvrat Katolíckej cirkvi“ v tom slovenskom dvojtýždenníku závislom od etiky, v Kultúre č. 5/2012 zo 7. 3. 2012, vychvaľujúcej pochybný pamflet Alta Vendita z roku 1820 – 1850; pozri napríklad článok Permanentní instrukce Alta Vendita. Zednářský plán na svržení katolické církve na stránke Lumen de Lumine. Skrátka: na podklade učenia jedných pápežov a pri zamlčaní učenia druhých sa odmietajú výdobytky osvietenstva vrátane demokracie a volá sa otvorene po teokratickom štáte. Chýba len ilustrácia, že biblia a učenie cirkevných otcov by mali byť v našom svete to, čo je šaría v islamskom.
Takže vec je jasná: Rímskokatolícka cirkev už ani navonok nevyzerá jednoliata či jednomyseľná; existujú v nej početné myšlienkové prúdy na úrovní hierarchie, univerzít a laikov; najfundamentalistickejšie je tradicionalistické hnutie arcibiskupa Lefebvra a jeho štyroch biskupov, odmietajúce závery 2. vatikánskeho koncilu z rokov 1962 – 1965. Sídli vo walliskom kantóne vo Švajčiarsku. John Vennari sa plne hlási k učeniu tejto skupiny moderných odpadlíkov od Ríma, ktorí sa v roku 1988 svojím aktom odpadlíctva, t. j. udelením a prijatím pápežom neschválených biskupských hodností, sami automaticky exkomunikovali. Terajší pápež Benedikt XVI. v roku 2009 exkomunikáciu zrušil, vraj nevediac, že napríklad biskup Williamson, prominentný člen tejto skupiny, verejne vyhlasoval, že holokaust v rokoch 1933 – 1945 sa neudial. Za takéto poburovanie bol v roku 2010 nemeckým súdom odsúdený na pokutu 12 000 eur, ktorá bola pri odvolaniach pre biskupovu kláštornú chudobu znížená na 10 000 a 6 500 eur, ale 22. 2. 2012 bol aj posledný rozsudok zrušený a Williamson vyviazol spod obžaloby bez trestu.
Učenie rímskokatolíckej cirkvi sa od samých prvopočiatkov jednoznačne stavalo proti myšlienkam renesancie a z nej sa rodiacej reformácie a osvietenstva, no najmä následnej modernizácie v súvislosti s industrializáciou a najnovšie aj globalizáciou, čo všetko viedlo k odmytologizovaniu najprv neba (Koperník a Galilei) a potom aj života (Darwin) a k sekularizácii spoločenského života (Voltaire a Francúzska revolúcia s heslom: sloboda, rovnosť, bratstvo).
Stovky ba tisícky intelektuálov sa počas storočí otvorene zúčastnili a zúčastňujú úspešnej propagácie myšlienok osvietenstva v boji s hierarchiou katolíckej cirkvi v Európe aj Amerike. Nedá sa uveriť tomuto pamfletu, že to boli a sú tajní agenti akýchsi slobodomurárskych lóží. Chudobná história tej čudesnej knihy Alta Vendita od neznámych autorov a bez mien účinkujúcich nevzbudzuje veľkú dôveru, hoci ju odporúčajú traja pápeži. Veľmi pripomína podvrh Protokoly sionských mudrcov, bojujúcich tiež proti liberalizmu a modernizácii (Ruska), ale v tomto prípade ako súčastiam židovského plánu na svetovládu. V nemeckej Wikipédii má heslo Dejiny slobodomurárstva 18 strán a Taliansku sa venuje celá jedna strana; ani slovo o Alta Vendita.
Tradicionalistický katolícky žurnalista John Vennari je vydavateľ amerického mesačníka Catholic Family News, zastávajúceho sa Kňazského bratstva sv. Pia X. a kritického k záverom 2. vatikánskeho koncilu. V osemdesiatych rokoch minulého storočia bol členom biskupom neuznaného benediktínskeho kláštora Most Holy Family Monastery v Berline, New Jersey, ktorý ako prvá katolícka ustanovizeň neuznal závery 2. vatikánskeho koncilu. V Česku propaguje jeho názor Inštitút sv. Jozefa.
V roku 2007 uverejnil John Vennari v Kirchliche Umschau veľmi podrobnú recenziu knihy Antonia Socciho o Treťom fatimskom tajomstve a v rozhlasovom interview v Hlase katolíckej tradície na portáli AngelQueen.org vysvetlil, prečo je rock and roll neusporiadaná hrmotná hudba so škodlivým účinkom na ducha aj telo, a to nielen jej lyrika, ale aj jej muzika. Na aktívneho novinára to nie je veľa.
Nemá zmysel protestovať proti tomu, že zo všetkých ziel súčasnosti paušálne obviňujú všetci pápeži vo svojich encyklikách a kázňach ateistov, ktorí si na to zvykli. Ale ak ide súčasný fundamentalizmus tak ďaleko, že liberálnych sociálne cítiacich katolíkov vyhlasuje slovami pápeža Pia IX. za „najhorších nepriateľov cirkvi“, že modernizmus nazýva slovami pápeža Pia X. beštiou a najsmrtonosnejšou nákazou, že ekumenické snahy nazýva nákazou, ktorej sa treba chrániť a vyzýva k odporu proti záverom 2. vatikánskeho koncilu, s tým by sa mala vyrovnať Konferencia biskupov Slovenska, pretože to narúša pokojné spolužitie svetonázorových komunít súčasnej slovenskej spoločnosti.
Autor: Rastislav Škoda.
Článok bol pôvodne uverejnený v Zošitoch humanistov č. 92 v stredu 4. apríla 2012.
2 odpovede na “Slobodomurárstvo a katolícka cirkev podľa jedného pamfletu”
Slobodomurári majú síce stránku s názvom Humanizmus, ale ide o odlišné chápanie humanizmu ako kolektívneho názvu pre agnostikov, ateistov, etikov, naturalistov, racionalistov, skeptikov, voľnomyšlienkarov a všeobecne pre nenábožensky orientovaných ľudí podľa medzinárodnej organizácie Humanists International.
[…] diskusii k predošlému článku „Slobodomurárstvo a katolícka cirkev podľa jedného pamfletu“ v Zošitoch humanistov prejavil pán Cibrinka veľkú nevedomosť […]